Gå til innhold

Malaysian Airline Flight MH370


Anbefalte innlegg

Hvor mye drivstoff hadde flyet egentlig når det forlot Kuala Lumpur? Etter hva jeg har skjønt så fylles fly med en temmelig nøye utregnet mengde drivstoff for aktuell rute + en sikkerhetsbuffer for evt. forsinkelse med landing etc.

 

For de som har greie på denslags, burde det da la seg gjøre å beregne 2-3 ulike scenarioer mht. rekkevidde. (lav høyde = høyere drivstoff forbruks osv.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg ikke husker helt feil var flyet fyllt for ca 7.5-8 timers forbruk.

 

Man fyller typisk for selve turen, som er kalkulert på forhånd med værvarsel, vinddata osv. I tillegg fyller man for et avbrutt landingsforsøk ved destinasjonen, pluss flygning fra destinasjonen til en alternativ landingsplass. Man fyller også vanligvis for litt tilleggstid, typisk ca 30 minutter. Alt dette legges sammen, pluss fuel for taxing og evt. forsinkelser, og man legger på 5% på toppen av det hele.

 

Det er til syvende og sist kapteinen som bestemmer hvor mye drivstoff flyet skal fylles med, men hvis kapteinen f.eks ønsker en uvanlig mengde drivstoff blir nok dette satt spørsmålstegn ved av flyselskapet. Hvis dette hadde vært tilfelle i denne saken hadde det nok lekket allerede. Malaysiske myndigheter lekker som en sil, ser det ut til...

 

En typisk fuelberegning ser omtrent slik ut:

 

 

post-32763-0-52695900-1395249485_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Den røde linjen som er tegnet er (forutsatt at journalistene var riktig informert) beregnet ut i fra hvor mye drivstoff flyet faktisk hadde fylt, ikke makslengden til flytypen.

 

Så spørs det om den distansen (rød linje) er basert på et 777 som beveger seg i ideell marsjhøyde eller ei? :hmm:

 

Drivstoff-forbruket øker visstnok dramatisk hvis det flys i lav (under radar) høyde, ergo mye kortere potensiell distanse som kan tilbakelegges.

 

Derfor kunne vært spennende om noen der ute evt. har beregnet sistnevnte scenario

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Man skal vel være forsiktig å komme med bomb-astiske påstander......

 

Er vel kanskje så enkelt at det klikket for kapteinen pga personlige problemer og at transpondern ble slått av slik at det tilsynelatende skulle se ut som en kapring.

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar

Apropos Maldivene observasjon, ville det ikke vært høy risiko å bli oppdaget fra Diego Garcia basen?

 

Eller kanskje landet MH370 der? Iallefall fins det en konspirasjonsteori om det.

 

"Did Flight MH370 Pilot Zaharie Shah Practice Landing at US Base?"

 

diego-garcia.jpg

 

"The United States Navy operates Naval Support Facility (NSF) Diego Garcia, a large naval ship and submarine support base, military air base, communications and space-tracking facility, and an anchorage for pre-positioned military supplies for regional operations aboard Military Sealift Command ships in the lagoon."

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Diego_Garcia

 

Dog, konspirasjonsteori eller ei, denne basen burde oppdaget et ukjent fly hvis MH370 var i nærheten?

Lenke til kommentar

Ingen funn fra norsk skip i søkingen etter mysterieflyet

 

Blir vel som nåla i høystakken.

 

Hadde vært lettere å finne hvis det fantes real-time observasjon fra fly, men foreløpig er det vel kun satellitt bilder/posisjon som foreligger :hmm:

Lenke til kommentar

Nei, tenker bare sånn generelt (aner ikke hva prortkey er). I dag kan man jo finne planeter lysår borte, sende sonder til Mars, og overvåke omtrent alt som skjer hvorsomhelst. Og så har man så store problemer å finne fram til disse vrakrestene. Skjønner liksom ikke helt.. :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...