Gå til innhold

Malaysian Airline Flight MH370


Anbefalte innlegg

Det spekuleres voldsomt i media hva som har hent med dette flyet

 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/spesial.php?id=9697

 

Men er denne hendelsen egentlig særlig annerledes enn andre "tilsvarende" flyulykker opp gjennom tiden? Jeg har forsåvidt ikke annet grunnlag å bygge på enn å ha fulgt interessert med på tv-serien Air Crash Investigation på National Geographic, men de har til gjengjeld gjenskapt og forklart utallige flystyrt i moderne tid, etter at alle fakta kom på bordet.

 

********************

 

* Første jeg reagerer på er at det fremsettes som et stort mysterium: "flyet bare forsvant fra radar"

 

- Men er ikke det helt vanlig når fly styrter? I nesten alle episoder av ovennevnte tv-dokumentar er det nettopp det som skjer når et fly forulykker. Ene øyeblikket er det der, -neste øyeblikket er det borte fra radaren.

 

*********************

 

* Et annet moment som mystifiseres i media er at mannskapet ikke sendte Mayday eller meldte fra om problem.

 

- Igjen, det har skjedd flere ganger tidligere at man ikke har hørt noe. Vært ulykker hvor fly har dekomprimert pga. plutselig materiell-tretthet og fly mer eller mindre går i deler.

 

************************

 

* Det hevdes det som har skjedd "kan tyde på terror-handling eller bombe".

 

- Dette er heller ikke uvanlig påstand, men er ofte "førstevalget" i forklaringsteori, tidlig i etterforskningen. Men det er ingen "terror-grupper" som har påtatt seg "skylden" eller fremsatt noe krav etc. ovenfor myndigheter, hvilket er det vanlige med flykapring/terrorhandlinger.

 

**************************

 

* Det poengteres at et par reisene på flyet benyttet falske pass, og derfor er mulige terrorister.

 

- Hvor er logikken her? Har man til hensikt å sprenge et fly man selv er ombord i, hvorfor da gjøre seg umaken med å reise på falsk ID, som dessuten medfører risiko for å bli avslørt i skranke/passkontroll?

 

*******************************

 

 

Som sagt, jeg synes at dette angivelige "mysteriet" med flight MH370 i media overdrives som "uforståelig" og i tillegg spekuleres altfor vidløftig på årsakssammenheng på et tidlig tidspunkt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som du sikkert vet så er konspirasjonsteorier og vill gjetning basisen for media. Slik har det alltid vært forsåvidt.

 

For å spekulere i god mediatradisjon;

F.eks falske pass kan også være som du hevder, men også om man vil skjule sine spor/taktiske disposisjoner. Om det skulle være terror. F.eks kan det tenkes at terrorgrupper forandrer modus fordi de vet at overmakten ved å stå frem, og den militærmakten som da vil bli brukt er så stor at man mister sin egen mulighet til å nå de mål man har satt. Det kan da være f.eks være en mulighet at man profiterer på antydninger enn udiskitable fakta.

Lenke til kommentar

For å spekulere i god mediatradisjon;

F.eks falske pass kan også være som du hevder, men også om man vil skjule sine spor/taktiske disposisjoner. Om det skulle være terror. F.eks kan det tenkes at terrorgrupper forandrer modus fordi de vet at overmakten ved å stå frem, og den militærmakten som da vil bli brukt er så stor at man mister sin egen mulighet til å nå de mål man har satt. Det kan da være f.eks være en mulighet at man profiterer på antydninger enn udiskitable fakta.

 

Det kan kanskje være en mulig teori, men i så fall veldig sært? Fins det eksempler på at denslags har forekommet i forbindelse med klassisk terror?

 

Den første "motforestillingen" jeg får mot et slikt scenario er at, -hvis slik du antyder "gjerningsmennene (organisasjon) skjuler sin ID i frykt for represalier" så mister jo terror som våpen sin betydning. (hvis formål med terror er å bli sett og hørt)

 

Dvs. hvis vi hverken vet, hvem de ville ramme, ikke hvilke krav de har, ikke vet hvem de sloss for, osv. men alt er så vagt at vi skal/må gjette oss til mulig motiv og måltavle?

 

Og i denne konkrete "internasjonale" saken blir det i så fall enda mer uoversiktlig vedr. hvem som evt. var tiltenkt rammet, siden det er malayisk fly og passasjerer fra 7-8 nasjonaliteter ombord?

 

Det har bla. vært spekulert om det er kinesiske ugurer som er innblandet, men så ble det senere sagt at de to med falsk ID ikke hadde asiatisk utseende, og da svekket vel den vinklingen seg.

 

Etterforskningen kan etterhvert evt. styrke (eller svekke) teorien om spesifikk terror.

 

Et annet scenario kan bli at de finner et avrevet haleror 2-3 kilometer fra flykroppen på havets bunn. Og årsaksforklaringen blir teknisk svikt. (skjedd før)

Lenke til kommentar

Vanligvis kan man se tegn til at det skjer noe med flyet på radaren hvis det skulle skje noe over mange minutter som f.eks et trykkfall. Her slutter sporene i løse lufta. I Normal flyhøyde 35 000 fot og i normal hastighet 870 km/t om jeg husker rett. Ingenting tyder på at det var på vei ned eller kursendring.

 

Vanligvis forulykker fly i lav høyde ved innflyging, letting eller som ved Kebnekaise ved lavtflyging. Her er flyhøyden helt normal.

 

Når noe skjer oppe i normal flyhøyde så er det som regel i forbindelse med uvær, vulkanaske eller andre ting som gir tegn til fare. Her skjer det noe helt ut av det blå, veldig raskt, i godt vær. Radarplottet stopper brått og ikke en gang nødpeilesenderen sender noe. Eller så fortsetter flyet i stealth modus.

 

Hvis teorien om at noe skjer brått og det styrter så burde det finnes vrakrester. Her finner man ingenting. Hvordan kan flyet styrte brått uten at det finnes vrakrester?

 

Hvis det har fortsatt å fly, f.eks kapret eller med besvimt besetning, hvordan kan det forsvinne brått fra radaren i den høyden?

 

Jeg synes det er mystisk sammenlignet med andre styrter, men venter jo spent på spor av flyet og etter hvert en air investegation-episode, hvis det ikke mot formodning er i god behold da.

 

Ok, eksperter er vist ikke enige med meg. Ikke overrasket over fravær av nødsamtale.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Har det blitt sagt noe om ACARS-meldinger?

 

Jeg er naturligvis spent på hva som har hendt. Det må ha skjedd raskt. Hvis man bare finner noen få flydeler, så kan man allerede få bekreftet/avkreftet om det har vært en terroraksjon.

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Hva var det som skjedde med Air France-flyet som plutselig forsvant over Atlanterhavet? Det også ble "plutselig" borte, samt at vrakrester ble ikke funnet før flere dager senere tross iherdig leting.

 

 

Forøvrig er det jo påfallende at to med falske pass kjøper billettene sine på samme sted, men nå aner jeg ikke hvor vanlig det er med falske pass. Kanskje media burde undersøke hvor mange prosent av flygningene som foregår med falske pass (hvis det i det hele tatt er mulig å finne ut slikt i etterkant uten å kontakte samtlige reisende for å spørre om de har flydd på den og den flygningen)

 

 

edit: Fisket frem en kort oppsummering om Air France-ulykken (som for øvrig ikke ser ut til å ha mye annet til felles med MH370 enn at det forsvant over havet)

 

 

Den endelige rapporten ble utgitt på en pressekonferanse 5. juli 2012, og den forteller at ulykken skyldtes en rekke hendelser: Uoverensstemmelser mellom fartsmålerne(ingen måling), sannsynligvis etter at iskrystaller utviklet seg i pitot-rørene(som måler hastighet,høyde osv), som deretter forårsaket at autopiloten koblet ut og deretter en lang liste med feilmeldinger., Det var tre piloter ombord, men kapteinen oppholdt seg i sovelugaren i cocpiten, og ble først innvolvert etter at flyet mistet intrumentmålingene. Han roper ut noen ordre, og prøver å få oversikt over situasjonen. Co-piloten gjør noen fatale feil for å berge flyet, og styrter flyet i havet uten å skjønne at de tolker situasjonen feil. De siste minuttene av prøver pilotene desperat å få flyet tilbake igjen, og i det siste minutt ser kapteinen at co-piloten har gjort en feil, men rekker ikke berge flyet.[4]

Endret av Twinflower
Lenke til kommentar

Hva var det som skjedde med Air France-flyet som plutselig forsvant over Atlanterhavet? Det også ble "plutselig" borte, samt at vrakrester ble ikke funnet før flere dager senere tross iherdig leting.

Det som hendte var feil med pitot static-systemet, som måler lufthastigheten mot flyet. Pitot-rørene som ble brukt på det aktuelle flyet, hadde et kjent problem hvor de kunne fryse i stor høyde. Det er altså fartsmåleren til flyet. Når den feiler, så vet man altså ikke hvor fort man flyr. Det var en ulykke, jeg husker ikke navnet, hvor pilotene fikk beskjed om at de holdt på å stalle - samtidig som de fikk melding om at de flydde for raskt.

 

Her er ACARS-beskjedene til AF447, med forklaring.

http://www.iag-inc.com/premium/acars2.pdf

http://countjustonce.com/a330/acars.html

 

Den siste linken viser tydelig hvor overveldende det må ha vært for pilotene.

 

Her er forresten en link til den offisielle ulykkesrapporten. Interessant lesning. http://www.bea.aero/docspa/2009/f-cp090601.en/pdf/f-cp090601.en.pdf

 

AF447 og MH370 har det til felles at de begge forsvant uten å gi tegn fra seg.

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Falske pass kan vel også tenkes brukt til å komme seg inn i land, utenom den sedvanlige asyl/flyktning/innvandrings køen (de aktuelle billettene hadde København og Amsterdam som endelig destinasjon) Er visst 2 millioner stjålne/bortkomne pass registrert i Interpol databasen.

 

Det sies man nå har identifisert en av de med falsk pass ombord. Det kan evt. tyde på at fjeset er en "kjenning" eller det kan også være udramatisk at vedkommende er identifisert.

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

 

Det som hendte var feil med pitot static-systemet, som måler lufthastigheten mot flyet. [...]

 

AF447 og MH370 har det til felles at de begge forsvant uten å gi tegn fra seg.

 

 

 

Takk for svar Quote. Jeg så ikke dette før jeg hadde tatt en tur på Wikipedia og oppdatert innlegget mitt.

Snedig at vi kom til samme "konklusjon".

Det sies man nå har identifisert en av de med falsk pass ombord. Det kan evt. tyde på at fjeset er en "kjenning" eller det kan også være udramatisk at vedkommende er identifisert.

 

Hvordan klarte de å identifisere han?

Lenke til kommentar

 

 

Det som hendte var feil med pitot static-systemet, som måler lufthastigheten mot flyet. [...]

 

AF447 og MH370 har det til felles at de begge forsvant uten å gi tegn fra seg.

 

 

 

Takk for svar Quote. Jeg så ikke dette før jeg hadde tatt en tur på Wikipedia og oppdatert innlegget mitt.

Snedig at vi kom til samme "konklusjon".

Det sies man nå har identifisert en av de med falsk pass ombord. Det kan evt. tyde på at fjeset er en "kjenning" eller det kan også være udramatisk at vedkommende er identifisert.

 

Hvordan klarte de å identifisere han?

 

 

Det er så vidt jeg vet ikke sagt noe om hvordan de fant ut det. Heller ikke navn/hvem han egentlig er, eller nasjonalitet.

 

Men mulig han reiste inn til Malaysia på sitt ekte pass og på den måten er gjenkjent.

Lenke til kommentar

Er et slikt ACARS-system standard og i bruk i alle flyselskap? Har det i så fall hittil blitt røpet noe fra flight MH370 ?

 

Boeing 777 skal ha ACARS. Det finnes også i Airbus-fly, og garantert mange andre flymerker. De skal blant annet sende automatiske meldinger ved enkelte tekniske feil eller lignende. Dataene blir etter det jeg vet sendt til flyselskapet. Systemet blir brukt til å blant annet effektivisere reparering for teknikere, siden de da vet hva som er feil før flyet har landet. Det er altså begrenset til hvor mye informasjon som blir sendt. Når det gjelder AF447 - så klarte de allerede å tippe seg frem til hva som var feil basert på denne lille informasjonen.

 

Jeg har ikke klart å finne noe som antyder at Malaysia Airlines har fått inn data på dette.

Lenke til kommentar

Det kan kanskje være en mulig teori, men i så fall veldig sært? Fins det eksempler på at denslags har forekommet i forbindelse med klassisk terror?

 

Den første "motforestillingen" jeg får mot et slikt scenario er at, -hvis slik du antyder "gjerningsmennene (organisasjon) skjuler sin ID i frykt for represalier" så mister jo terror som våpen sin betydning. (hvis formål med terror er å bli sett og hørt)

Det er tradisjonell tenkning, og normal "kotyme" til nå. Men man må også se hva som har skjedd med de terrorgrupper som går i åpent lende. Terrorens oppgave er å skape frykt som gruppen ønsker å utnytte. Det er ikke et absolutt som påpeker at man må gi seg til kjenne. Men det er ikke en ukjent taktikk å jobbe mer i det skjulte. En del av angrepene som Israel har fått mot seg har vært av grupper som ikke ytrer tilkjennegivelse utover at de er palestinere f.eks. Hvem som hacket det iranske atomprogrammet vet ingen med sikkerhet, Israel nevnes, og i så måte er det nok ikke dem i mot, siden det underbygger isåfall Israels storhet, enten de har gjort det eller ei. Sammenligning uten gyldighet utover billedgjøring.

 

Uansett er det rene spekulasjoner, men personlig har jeg ventet på at operasjonsmodusen, spesielt til de islamistiske grupper, må forandre seg. Fordi de som har kommet frem har fått seg en på tygga av amerikanerne og deres allierte. Og siden jeg ikke antar de for å være idioter, så vil det medføre en forandring av hvordan man opererer. Å hentyde er en ytterst sterk taktikk i mang en henseender.

 

Dvs. hvis vi hverken vet, hvem de ville ramme, ikke hvilke krav de har, ikke vet hvem de sloss for, osv. men alt er så vagt at vi skal/må gjette oss til mulig motiv og måltavle?

Malaysia/regionalpolitisk. Spekulering basert på enkelthendelse er aldri rett og lett. Og jeg kjenner altfor lite til de regionale spenningene.

 

Et annet scenario kan bli at de finner et avrevet haleror 2-3 kilometer fra flykroppen på havets bunn. Og årsaksforklaringen blir teknisk svikt. (skjedd før)

Absolutt.

Lenke til kommentar

Journalister, altså:

Det er lite som tilsier at flyet fra Malaysian Airlines opplevde tekniske problemer

Hele flyet forsvant. Det i seg selv tyder på at flyet hadde tekniske problemer.

 

Jeg vedder på at vedlikeholdet av en eller annen del ikke var godt nok utført. Som kanskje gjorde at pilotene ikke fikk riktig informasjon om krengning eller kurs.

 

Et urelatert spørsmål: Hva skjer hvis et stort fly krasjer med et lite fly? Er det mulig at det store faktisk kan fly videre?

Lenke til kommentar

Et urelatert spørsmål: Hva skjer hvis et stort fly krasjer med et lite fly? Er det mulig at det store faktisk kan fly videre?

Avhenger av hva som blir truffet, og eventuelt ødelagt. Det har vært flere kollisjoner i luften mellom store og små fly oppigjennom tidene. Så langt jeg kan erindre i farten har de vel ikke endt så godt noen av de.

Endret av norskgoy
Lenke til kommentar

 

Et urelatert spørsmål: Hva skjer hvis et stort fly krasjer med et lite fly? Er det mulig at det store faktisk kan fly videre?

 

 

Mener å erindre to slike episoder, og det har endt med styrt for begge.

 

Men, mulig noen vet om "unntaket som bekrefter regelen"

Lenke til kommentar

Journalister, altså:

Det er lite som tilsier at flyet fra Malaysian Airlines opplevde tekniske problemer

Hele flyet forsvant. Det i seg selv tyder på at flyet hadde tekniske problemer.

 

 

:p

 

minner meg om liket som ble funnet med avhogd hode. Journalisten: "politiet mistenker at det ligger en kriminell handling bak"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...