Gå til innhold

"Tulletelefoner" fra numre som ikke er i bruk!


Anbefalte innlegg

Blir oppringt nattestid av tilsynelatende utenlandske numre. Har tatt telefonen og sagt hallo hver gang, er helt stille i andre enden noen sekunder før de legger på.

 

Det som er pussig er at landskodene foran numrene ikke ser ut til å tilhøre noen land. Til tross for at jeg er klar over at det kan koste litt, forsøkte jeg å ringe opp igjen to av numrene. "Nummeret du har ringt er ikke i bruk" fikk jeg beskjed om. I tillegg er det et nytt nummer hver gang, men ofte med en del av de samme tallene i nummeret.

 

Loggen so far:

 

07.03.2014

03:04 - +005380316674

09:30 - +705380096639

 

08.03.2014

07:45 - +836578643355

 

10.03.2014

04:21 - +253239811201

08:16 - +382239171201

10:09 - (Skjult nummer)

 

Noen som vet hva dette kan være? En app/virus kanskje?

 

Noen som vet hvordan man kan bli kvitt problemet?

 

Ser ikke ut til å være svindel, da det ikke gikk an å ringe opp igjen og bli belastet for samtalen. Blir ikke belastet når de ringer. De sier ingenting, er ikke en lyd i andre enden. Kontaktet One Call, men de sa bare at jeg sikkert kunne sperre slike numre på min mobiltelefon. Ser ikke helt hvordan jeg kan gjøre det, ønsker ikke å sperre den for samtaler fra utlandet heller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ut som VOIP(voice over internet protocol) nummere, har sikkert havnet på en eller annen spam liste som ringer rundt og forsøker leser opp en innspilt reklame, eller at som nevnt over at samtalene som ikke blir svart først bare blir droppet, eller noe sånt, er mange som opplever sånt om dagen.

Endret av esoteric
Lenke til kommentar

Kan jo bare sperre for numrene som ringer.

 

Hvordan skal jeg kunne vite hvilket nummer de kommer til å bruke neste gang?

 

Ser ut som VOIP(voice over internet protocol) nummere, har sikkert havnet på en eller annen spam liste som ringer rundt og forsøker leser opp en innspilt reklame, eller at som nevnt over at samtalene som ikke blir svart først bare blir droppet, eller noe sånt, er mange som opplever sånt om dagen.

 

Hvordan fungerer dette? Antar jeg har havnet på en liste ja.. Tippet at det var sånn masseoppringning i starten, men tlf ringer leeenge hvis jeg ikke tar den. 5-9 sekunder etter jeg har tatt den legger de på. Så virker ikke som det er det heller :/

Lenke til kommentar

Er ingen standard måte på hvordan det fungerer egentlig, bortsett fra at det nok er et dataprogram som ringer rundt og så setter over samtalene som blir besvart til kanskje en "kundebehandler" som skal hjelpe deg med noe, men de trenger bare konto nummeret ditt. Kanskje ringes det rundt til 100 nummere pr 1 av disse "kundebehandlerne", så vil også 99% av oppringingene bare blir lagt på fra oppringeren sin side. Ofte så gir det seg etter en periode.

 

Blokkere er ikke så lett når det er nye numnere de ringer fra hver gang, et alternativ til det å svartliste enkelte numnere er og gå litt mer drastisk til verks ved og hvitliste hele kontaktlista og blokkere alle andre anrop. Negative er jo da at mange samtaler som ikke skulle blitt blokkert, fort blir det.

 

Alternativet jeg kanskje ville valgt er og lastet ned en app som blokkerer kun internasjonale samtaler og ugyldige numnere, eventuelt også skjulte nummere, siden jeg stort sett bare blir ringt av folk i Norge, så ville ikke det påvirket tilgjengeligheten min noe spesielt, men dette stille noe krav til hvordan telefon type du bruker.

Endret av esoteric
Lenke til kommentar

 

 

Kan jo bare sperre for numrene som ringer.

Hvordan skal jeg kunne vite hvilket nummer de kommer til å bruke neste gang?

Ser ut som VOIP(voice over internet protocol) nummere, har sikkert havnet på en eller annen spam liste som ringer rundt og forsøker leser opp en innspilt reklame, eller at som nevnt over at samtalene som ikke blir svart først bare blir droppet, eller noe sånt, er mange som opplever sånt om dagen.

Hvordan fungerer dette? Antar jeg har havnet på en liste ja.. Tippet at det var sånn masseoppringning i starten, men tlf ringer leeenge hvis jeg ikke tar den. 5-9 sekunder etter jeg har tatt den legger de på. Så virker ikke som det er det heller :/

Har bare lagt til nummere i sperring etterhvert som de har ringt, har rundt 20 på lista nå og det er lenge siden sist jeg fikk noe useriøse oppringninger :)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...