Arentzen Skrevet 13. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2014 og det står og att EN AV FEM(!!!) hunder…. vel… det betyr da ikke at ALLE er syke eller drittbikjer… en av fem er ett ganske lavt gjennomsnitt… Vel, det står at også reise med 5 hunder er å betrakte som kommersiell import. Om så 1 av 5 hunder hadde vært syke ville jeg sagt det er horrible tall, det er rett og slett sinnsykt heftig om 20% har slike sykdommer! Det at du syns det er trist som faen får være ditt problem…. Men det er nå nettopp slik jeg fikk hunden min, og jeg har ikke gjort noe ulovelig, og har en hund som er helsesjekket garantert mer enn en vanlig gjennomsnitts hund i Norge.. så sorry, finnes ikke dårlig samvittighet hunden min er viksinert, for rabies, samt en hel HAUG med andre sykdommer… Står ingen verdens ting om at IMPORT VIA NORSKE ORGANISASJONER er ulovelig... Syns du har litt lite kjøtt på beina i det du skriver... Det står rett ut at kommersiell import er ulovlig, og definisjonen av kommersiell import er altså at noen organiserer og sender hunden til Norge, alternativt reiser med en hund som umiddelbart skifter eier i Norge. Dette er altså forbudt å gjøre fra Romania. Hvis du har så store problemer med å lese lover og forskrifter vil jeg anbefale et lite kurs i jus, BI har noen som kan passe. Ikke begynn på dette prosjektet alene, trening når hunden er kjempesliten kan skape enda mer indre stress og frykt som hunden da ikke orker å få ut. Kontakt fagfolk, jeg anbefaler Gry Løberg hos Manimal, hun har drevet mye med adferdstrening på hunder, og kan gi en reell vurdering av hundens mentale tilstand og hva som trengs. Når hunden begynner å forsvare seg mot barn så er det dumt å prøve amatørtrening uten hjelp av kvalifiserte. Lykke til! Nå har dessverre Gry sluttet med adferdskonsultasjoner. Jeg må bare få poengtere en ting her, som tydeligvis ikke kommer tydelig nok frem i innlegget mit lengre oppe.. jeg spør om tips og råd til å DRESSERE en hun.. ikke om folk sine meninger om at jeg har en import hund… så nå frastår jeg fra alle slike kommentarer og slutter og svare på det. til de av dere som faktisk kar komt med råd og tips.. TUSEN TAKK! Du skal dressere en hund som sliter med aggresjon? Det er ikke mangel på dressur som fører til aggresjon. Du sier at jeg ikke har kunnskap, synes det var passe frekt. når du ikke vet noe om personen du snakker om. tenk deg om neste gang Genius SAMTALE MED EKSPERTEN HEIDI SLUTT. Ta det med ro, din komplette mangel på kunnskap har du allerede avslørt selv. okei, så jeg burde ta meg ett kurs på BI om Juss fordi jeg har importert en hund, og FAKTISK gjort det lovlig etter forskifter og regler ? Vel, syns den utdanningen jeg har er mer enn høy nok, og bra nok …. Kanskje du burde ta deg ett lese kurs slik at du faktisk forstår hva folk skriver, istede for å lese det du vil lese Snylter… Hunden er importert LOVELIG, etter alle forskrifter og regler.. så kanskje du heller skal ta deg en litenleserunde på hvilke regler og forskifter som gjelder for lovlige oginisasjoner…. kan ikke du bare melde deg ut av denne diskusonen nå? Vi alle har forstått din mening og ditt syn, helt ok det… men er ganske lei av at du skal fortsette og mase om det.. for det er ikke det jeg lurte på… jeg lurte på tips og triks man kan bruke for å få vekk stress og agresjon på en hund.. så ved mindre du har noe å komme med kan du godt la være og si noe mer… har forstått poenget ditt... Vet at det ikke er mangel på dressur som fører til aggresjon.. men stress fører gjerne til agresjon.. og da må hunden miljøtrenes, og dresseres for å få vekk stress…. Lenke til kommentar
Arentzen Skrevet 13. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2014 Ja er alt for mange negative mennesker her i verden, så jeg prøver så godt jeg kan hvor hunden kommer fra har ikke noe annet og si enn at den "kan" ta med seg sykdommer. men så lenge deg er vært hos dyrlege, skjønner jeg ikke negativiteten her inne. så beste er og bare gi F i alle som skal klage her. Ha en fin fin dag TAKK!!!! mer trenger jeg ikke si Lenke til kommentar
Arentzen Skrevet 13. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2014 HAHA, nå begynner det og bli frisk bris her inne! ingenting er som litt krydder i diskusjonen. Heidi: Unnskyld? amatør trening? må ikke tru folk er dumme fordi de ikke driver med hund på heltid! Tar fart og ***** i hvem du anbefaler. poenget er at hunden skal bli trygg på seg selv, sammen med eier. Arentzen: må si det er mange positive mennesker her inne, haha.. at det går ann. er ikke rart hunde Norge går på hue og rævva... Der ser du og slite ut og stimulere hunden hjelper. agility er jo noe som virkelig får hunden til og jobbe. har prøvd, et par ganger. men har alltid hatt muskelbunter til hund, så de er ikke alltid passende til dette:) Men søk og forsvars trening har jeg drevet mer med. både Ipo og blodspor. men jobber desverre for mye, så måtte trappe dette ned. håper på og ta det opp igjen senere:) vil bare takke for at du prøver hjelpe hunden så godt du kan Jeg nekter å avlive henne før jeg vet at jeg har gjort alt i min makt for at hun skal bli en lykkelig hund. Om hun i værste tilfelle ikke blir en lykkelig hund må jeg igjen undersøke henne, og forhøre meg med en vetrinær.. men jeg gir meg virkelig ikke før jeg har prøvd alt! hun er jo trossalt en fantastisk hund når hun ikke er stresset, og er min lille bibi Lenke til kommentar
Arentzen Skrevet 13. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2014 ARENTZEN: Bra,da er det bare å begynne å trene mer søk og Agility. Selv har jeg ikke noe erfaring på det området. Jeg har drevet i all hovedsak med adferdsendring slik at de kan få varige hjem. Som regel så har det holdt å korrigere eierne. Der hvor ikke det har funket eller hvor tilfellene er for ekstreme så må de bo hos meg til de er skikket for omplassering. Lykke til, jeg tror ganske sikkert dette løser seg ved trening. Agility er det jeg ikke har noe erfaring fra:-) Tusen takk! Da skal jeg gi dette et forsøk.. Har og tidligere hatt god respons på "klikk" trening.. men dette har desverre ikke blitt oppretholdt siste tiden.. vurderer å prøve dette igjen.. noe erfaring med det? Hun responderte kjempe fint på det i begynnelsen! Lenke til kommentar
Arentzen Skrevet 13. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2014 (endret) HAHA, nå begynner det og bli frisk bris her inne! ingenting er som litt krydder i diskusjonen. Heidi: Unnskyld? amatør trening? må ikke tru folk er dumme fordi de ikke driver med hund på heltid! Tar fart og ***** i hvem du anbefaler. poenget er at hunden skal bli trygg på seg selv, sammen med eier. Det var da en hyggelig kommentar! Må vel gå ann å diskutere saken uten å bli uhøflige? Det er amatørtrening når man ikke har kunnskapen om adferd hos hunder i en slik sak. Det er ganske alvorlig med en hund som forsvarer seg mot barn og andre. Jeg synes ikke det er noe å risikere for å prøve ut metoder som ikke har noe bevis for å fungere. Man KAN få hunden bedre med det, men man KAN også få hunden veldig mye verre. Du må gjerne fortelle meg hvordan du mener det skulle virket inn på hunden ved å trene når den er sliten. Jeg mener det ville gjort vondt verre. Hunder har haugevis av dempede signaler, som kommer før forsvar. Hunder som eskalerer slik i forsvar og utagering har antakelig fått sine signaler oversett, og dermed øker de intensiteten til de vi ser tydelig. Den kan slite med generell nervøsitet uten at det har vært ubehagelige hendelser i forkant, men det vet vi ikke. Og det bør sjekkes ut hos en adfersspesialist, og den eneste jeg vet om som så og si aldri "gir opp" en hund er Løberg. Å trene når hunden er sliten vil medføre mindre dempede signaler. Det vil medføre at hunden undertrykker instinktene, helt til det smeller. Til TS: Om du ikke ønsker å søke profesjonell hjelp, så vær så snill og vurder alternative treningsformer før du hiver deg ut på noe. Å svare at man skal starte med en gang, det tyder ikke på at du ønsker å finne beste metode, bare at du finner en metode fort. Og hastverk er dårlig utgangspunkt for hundetrening. Mitt forslag: Tren når hunden er opplagt. Gi hunden kontroll på situasjonen. Lær alt du kommer over om dempede signaler, og bruk disse. Et eksempel er å sørge for at mennesker som virker truende på hunden setter seg ned på huk, vender siden til, vender ansiktet bort og gjesper. Alle disse tegnene gir sammen beskjeden "Jeg er ikke farlig, jeg vil ikke krangle". Greia er at hunder gir så utrolig mange små signaler hele tiden som vi ikke legger merke til. Og hunder med godt språk reagerer på de minste av disse tingene. Så pøs på med freds-signaler. Og hold avstand. La hunden selv få finne ut om den vil gå bort. Jeg fordømmer bånd i fryktsituasjoner, men da må man ha knallsikker innkalling og vite at hunden kun forsvarer og ikke angriper. Sånne ting er vanskelige uten de rette forholdene. Jeg kan gjerne skrive mer om du er interessert, men jeg mener fortsatt at så alvorlige tilfeller skal ha profesjonell hjelp. Og glem alt om at dette må skje fort. Vurder treningsformer, lag en plan, legg til rette. Dette vil ta tid! Tusen takk! jeg virket kanskje litt utydelig når jeg sa jeg skulle prøve med en gang, ser det var litt sløkket formulert av meg! Hun har vært undersøk hos veterniær, for å se om det er smerter som gjør det, men der gikk hun gjennom uten noen annmerkninger. Jeg har og vært i kontakt med spesialister, og fått mange gode tips og triks, men de ønsker ikke henne inn på "kurs" eller "observasjon" før de har kapasitet til dette, noe som er en stund til desverre.. derfor lurter jeg på om det er noe jeg som eier kan gjøre før jeg begynner hos profesjonelle!! Det ser jeg at jeg skulle fått formulert mye bedre i inleggene mine lengre oppe! Hun er en veldig smart og sprek hund, med flere jakt raser i seg. Så hun jobber godt på spor og søk, samt andre "iq-tester" for hunder.. merker og da at om jeg jobber med dette, i tilegg til at hun får en del gode turer iløpet av dagen så blir hun veldig sliten, og vil helst bare ligge og kose på kvelden før siste "tisseturen". Endret 13. mars 2014 av Arentzen Lenke til kommentar
Yippee Skrevet 13. mars 2014 Del Skrevet 13. mars 2014 HAHA, nå begynner det og bli frisk bris her inne! ingenting er som litt krydder i diskusjonen. Heidi: Unnskyld? amatør trening? må ikke tru folk er dumme fordi de ikke driver med hund på heltid! Tar fart og ***** i hvem du anbefaler. poenget er at hunden skal bli trygg på seg selv, sammen med eier. Arentzen: må si det er mange positive mennesker her inne, haha.. at det går ann. er ikke rart hunde Norge går på hue og rævva... Der ser du og slite ut og stimulere hunden hjelper. agility er jo noe som virkelig får hunden til og jobbe. har prøvd, et par ganger. men har alltid hatt muskelbunter til hund, så de er ikke alltid passende til dette:) Men søk og forsvars trening har jeg drevet mer med. både Ipo og blodspor. men jobber desverre for mye, så måtte trappe dette ned. håper på og ta det opp igjen senere:) vil bare takke for at du prøver hjelpe hunden så godt du kan Jeg nekter å avlive henne før jeg vet at jeg har gjort alt i min makt for at hun skal bli en lykkelig hund. Om hun i værste tilfelle ikke blir en lykkelig hund må jeg igjen undersøke henne, og forhøre meg med en vetrinær.. men jeg gir meg virkelig ikke før jeg har prøvd alt! hun er jo trossalt en fantastisk hund når hun ikke er stresset, og er min lille bibi Avlive nei! det snakker vi ikke om Ting vil bli bedre om du prøver metoden jeg har foreslått I belive in you! Lenke til kommentar
Arentzen Skrevet 13. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2014 HAHA, nå begynner det og bli frisk bris her inne! ingenting er som litt krydder i diskusjonen. Heidi: Unnskyld? amatør trening? må ikke tru folk er dumme fordi de ikke driver med hund på heltid! Tar fart og ***** i hvem du anbefaler. poenget er at hunden skal bli trygg på seg selv, sammen med eier. Arentzen: må si det er mange positive mennesker her inne, haha.. at det går ann. er ikke rart hunde Norge går på hue og rævva... Der ser du og slite ut og stimulere hunden hjelper. agility er jo noe som virkelig får hunden til og jobbe. har prøvd, et par ganger. men har alltid hatt muskelbunter til hund, så de er ikke alltid passende til dette:) Men søk og forsvars trening har jeg drevet mer med. både Ipo og blodspor. men jobber desverre for mye, så måtte trappe dette ned. håper på og ta det opp igjen senere:) vil bare takke for at du prøver hjelpe hunden så godt du kan Jeg nekter å avlive henne før jeg vet at jeg har gjort alt i min makt for at hun skal bli en lykkelig hund. Om hun i værste tilfelle ikke blir en lykkelig hund må jeg igjen undersøke henne, og forhøre meg med en vetrinær.. men jeg gir meg virkelig ikke før jeg har prøvd alt! hun er jo trossalt en fantastisk hund når hun ikke er stresset, og er min lille bibi Avlive nei! det snakker vi ikke om Ting vil bli bedre om du prøver metoden jeg har foreslått I belive in you! Takk Godt noen har troen på meg og "drittbikja" mi… Lenke til kommentar
Yippee Skrevet 14. mars 2014 Del Skrevet 14. mars 2014 HAHA, nå begynner det og bli frisk bris her inne! ingenting er som litt krydder i diskusjonen. Heidi: Unnskyld? amatør trening? må ikke tru folk er dumme fordi de ikke driver med hund på heltid! Tar fart og ***** i hvem du anbefaler. poenget er at hunden skal bli trygg på seg selv, sammen med eier. Arentzen: må si det er mange positive mennesker her inne, haha.. at det går ann. er ikke rart hunde Norge går på hue og rævva... Der ser du og slite ut og stimulere hunden hjelper. agility er jo noe som virkelig får hunden til og jobbe. har prøvd, et par ganger. men har alltid hatt muskelbunter til hund, så de er ikke alltid passende til dette:) Men søk og forsvars trening har jeg drevet mer med. både Ipo og blodspor. men jobber desverre for mye, så måtte trappe dette ned. håper på og ta det opp igjen senere:) vil bare takke for at du prøver hjelpe hunden så godt du kan Jeg nekter å avlive henne før jeg vet at jeg har gjort alt i min makt for at hun skal bli en lykkelig hund. Om hun i værste tilfelle ikke blir en lykkelig hund må jeg igjen undersøke henne, og forhøre meg med en vetrinær.. men jeg gir meg virkelig ikke før jeg har prøvd alt! hun er jo trossalt en fantastisk hund når hun ikke er stresset, og er min lille bibi Avlive nei! det snakker vi ikke om Ting vil bli bedre om du prøver metoden jeg har foreslått I belive in you! Takk Godt noen har troen på meg og "drittbikja" mi… Lykke til igjen:) og må bare vise deg noe jeg henta på posten i dag til mine hunder. mine hunder liker veldig godt og apportere, og isteden for og kasta ting til jeg blir lei, kjøpte jeg denne Lenke til kommentar
Arentzen Skrevet 14. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2014 HAHA, nå begynner det og bli frisk bris her inne! ingenting er som litt krydder i diskusjonen. Heidi: Unnskyld? amatør trening? må ikke tru folk er dumme fordi de ikke driver med hund på heltid! Tar fart og ***** i hvem du anbefaler. poenget er at hunden skal bli trygg på seg selv, sammen med eier. Arentzen: må si det er mange positive mennesker her inne, haha.. at det går ann. er ikke rart hunde Norge går på hue og rævva... Der ser du og slite ut og stimulere hunden hjelper. agility er jo noe som virkelig får hunden til og jobbe. har prøvd, et par ganger. men har alltid hatt muskelbunter til hund, så de er ikke alltid passende til dette:) Men søk og forsvars trening har jeg drevet mer med. både Ipo og blodspor. men jobber desverre for mye, så måtte trappe dette ned. håper på og ta det opp igjen senere:) vil bare takke for at du prøver hjelpe hunden så godt du kan Jeg nekter å avlive henne før jeg vet at jeg har gjort alt i min makt for at hun skal bli en lykkelig hund. Om hun i værste tilfelle ikke blir en lykkelig hund må jeg igjen undersøke henne, og forhøre meg med en vetrinær.. men jeg gir meg virkelig ikke før jeg har prøvd alt! hun er jo trossalt en fantastisk hund når hun ikke er stresset, og er min lille bibi Avlive nei! det snakker vi ikke om Ting vil bli bedre om du prøver metoden jeg har foreslått I belive in you! Takk Godt noen har troen på meg og "drittbikja" mi… Lykke til igjen:) og må bare vise deg noe jeg henta på posten i dag til mine hunder. mine hunder liker veldig godt og apportere, og isteden for og kasta ting til jeg blir lei, kjøpte jeg denne Den såg jo grådig artig ut! Men siden hunden min har litt for uvane og stikke av, og ikke er helt trygg på innkalling må nok slikt leketøy ventes litt med Lenke til kommentar
Yippee Skrevet 14. mars 2014 Del Skrevet 14. mars 2014 hehe jepp. og det smeller når den skytes ut. kanskje ikke skremme hunden mer enn nødvendig, hehe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå