Arentzen Skrevet 12. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2014 Hei, leste denne posten og følte jeg måtte opprette en profil for å kunne gi deg noen tips. 1. Ikke ta til deg det tipset du fikk med å slite ut bikkja slik at den ikke orker å reagere. Det er veldig mange skritt du må ta først. 2. Hunden er sannsynligvis understimulert, den trenger mest sannsynlig enormt mye mer mosjon og trening enn den får hos svigerinnen din. Det kan være at den trenger ikke bare fysisk, men også psykiske utfordringer. ( det kan være søk eller godbit i en kule eller plastflaske som den må jobbe med for å få ut). Det er veldig viktig at det er EN voksen person som tar denne jobben. Ikke flere enn en. Da dette er noe som er med på å forsterke de nervøse trekkene om den må forholde seg til flere hele tiden. Du får igjen det dobbelte av innsatsen du legger i dette. 3. Når du ser en radikal forbedring (det kan ta alt i fra 14dgr til 3mnd) kan du gradvis begynne med det tipset som jeg ba deg ligge unna innledningsvis. Men det er uhyre viktig at dette foregår i museskritt og at ungene er rolige. Gjerne at de sitter på gulvet med godbiter til hunden. De må ikke mase på den eller gjøre brå bevegelser. Det beste de faktisk kan gjøre er å late som at han ikke er der de første gangene. Og selv om han oppsøker dem over se han. Da er det på hundens premisser og det er bra i dette tilfellet. Prøv dette og spør meg gjerne om råd senere eller under veis. Jeg har endel erfaring med å rehabilitere hunder med en litt problematisk adferd og fortid. Det viktigste du gjør er å være tålmodighet og å vise at du er den lederen som beskytter han og han kan stole på deg. Tusen Takk for gode råd og tips! Jeg har forresten glemt å nevne at jeg drev litt med søks trening på henne før, og det hadde veldig god effekt! Nå senere tid fikk vi og annbefalt å prøve Agility, noe hun har respondert positivt på . har du noe erfaring med dette? Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 12. mars 2014 Del Skrevet 12. mars 2014 (endret) Jeg skjønner ikke helt hvor du får den påstanden fra? jeg har dagli kontakt med folk over hele landet som har adoptert fra samme orginisasjon som meg, fra samme land, og hundene dere er i tipp topp helse form, og er fantastiske familie hunder.. flere av de er også opptrent lavinehunder, og hunder for NRH.. så jeg lurer veldig på om dette er en enkel påstand fra deg, eller om du har fakta opplysninger fra det… alle jeg kjenner har bare positive tilbakemeldinger på det. klart det er mye tilpassing i begynnelsen, men trener man hunden rett får man en fantastisk hund !!!! Hvor mange tilfeller av tungeorm har du hørt om? Det er påvist på hunder importert fra nettopp Romania, og er en djevelsk jævlig sak vi ikke vil ha her i landet. (Det er ikke påvist i Norge på andre hunder enn noen fra nettopp Romania..) Den må fjernes kirurgisk, og det er ikke dødsfett. Det er ikke for moroskyld Mattilsynet advarer mot import av hunder fra blant annet Romania. Aller helst burde vi innført totalt forbud mot slikt. Nå er heldigvis all kommersiell import av hunder fra Romania stoppet, så får vi bare håpe de innfører enda strengere begrensninger snart! Endret 12. mars 2014 av Snylter Lenke til kommentar
Arentzen Skrevet 12. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2014 Jeg skjønner ikke helt hvor du får den påstanden fra? jeg har dagli kontakt med folk over hele landet som har adoptert fra samme orginisasjon som meg, fra samme land, og hundene dere er i tipp topp helse form, og er fantastiske familie hunder.. flere av de er også opptrent lavinehunder, og hunder for NRH.. så jeg lurer veldig på om dette er en enkel påstand fra deg, eller om du har fakta opplysninger fra det… alle jeg kjenner har bare positive tilbakemeldinger på det. klart det er mye tilpassing i begynnelsen, men trener man hunden rett får man en fantastisk hund !!!! Hvor mange tilfeller av tungeorm har du hørt om? Det er påvist på hunder importert fra nettopp Romania, og er en djevelsk jævlig sak vi ikke vil ha her i landet. (Det er ikke påvist i Norge på andre hunder enn noen fra nettopp Romania..) Den må fjernes kirurgisk, og det er ikke dødsfett. Det er ikke for moroskyld Mattilsynet advarer mot import av hunder fra blant annet Romania. Aller helst burde vi innført totalt forbud mot slikt. Nå er heldigvis all kommersiell import av hunder fra Romania stoppet, så får vi bare håpe de innfører enda strengere begrensninger snart! Der tar du kraftig feil… importen er langt fra stoppet.. og på hunder som kommer til norge med tungeorm, så er det dumme folk som reiser til romania og tar med seg en gate hund hjem… OM man gjør dette på riktig måte, via en orginisasjon blir hundene sjekket for alt dette før de får reise ut av landet… Hundene blir vaksinert, kastrert/sterilisert, chippet, og har EU helse kort…. Orignisasjonene er GODKJENT fra mattlsynet… tror ikke mattilsynet godkjenner de for morroskyld….. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 12. mars 2014 Del Skrevet 12. mars 2014 Jeg skjønner ikke helt hvor du får den påstanden fra? jeg har dagli kontakt med folk over hele landet som har adoptert fra samme orginisasjon som meg, fra samme land, og hundene dere er i tipp topp helse form, og er fantastiske familie hunder.. flere av de er også opptrent lavinehunder, og hunder for NRH.. så jeg lurer veldig på om dette er en enkel påstand fra deg, eller om du har fakta opplysninger fra det… alle jeg kjenner har bare positive tilbakemeldinger på det. klart det er mye tilpassing i begynnelsen, men trener man hunden rett får man en fantastisk hund !!!! Hvor mange tilfeller av tungeorm har du hørt om? Det er påvist på hunder importert fra nettopp Romania, og er en djevelsk jævlig sak vi ikke vil ha her i landet. (Det er ikke påvist i Norge på andre hunder enn noen fra nettopp Romania..) Den må fjernes kirurgisk, og det er ikke dødsfett. Det er ikke for moroskyld Mattilsynet advarer mot import av hunder fra blant annet Romania. Aller helst burde vi innført totalt forbud mot slikt. Nå er heldigvis all kommersiell import av hunder fra Romania stoppet, så får vi bare håpe de innfører enda strengere begrensninger snart! Der tar du kraftig feil… importen er langt fra stoppet.. og på hunder som kommer til norge med tungeorm, så er det dumme folk som reiser til romania og tar med seg en gate hund hjem… OM man gjør dette på riktig måte, via en orginisasjon blir hundene sjekket for alt dette før de får reise ut av landet… Hundene blir vaksinert, kastrert/sterilisert, chippet, og har EU helse kort…. Orignisasjonene er GODKJENT fra mattlsynet… tror ikke mattilsynet godkjenner de for morroskyld….. Kommersiell import fra Romania ble forbudt 4. juni 2013. Det er sikkert noen ubrukelige slasker og andre luringer som importerer ulovlig, det betviler jeg ikke. Mattilsynet har ingen godkjenningsordning for import, derimot skal importør og første mottaker være registrert. Du fikk med deg at det også ble påvist smittsom venerisk tumor på en hund fra nettopp Romania i fjor? Her kan du lese om forbudet: http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/reise_med_kjaledyr/mattilsynet_stopper_kommersiell_innforsel_av_hunder_fra_romania.9713 Kjæledyrimport der man reiser ned for å hente hunden er dessverre fortsatt lovlig, trist som faen er det. Lenke til kommentar
Arentzen Skrevet 12. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2014 Jeg skjønner ikke helt hvor du får den påstanden fra? jeg har dagli kontakt med folk over hele landet som har adoptert fra samme orginisasjon som meg, fra samme land, og hundene dere er i tipp topp helse form, og er fantastiske familie hunder.. flere av de er også opptrent lavinehunder, og hunder for NRH.. så jeg lurer veldig på om dette er en enkel påstand fra deg, eller om du har fakta opplysninger fra det… alle jeg kjenner har bare positive tilbakemeldinger på det. klart det er mye tilpassing i begynnelsen, men trener man hunden rett får man en fantastisk hund !!!! Hvor mange tilfeller av tungeorm har du hørt om? Det er påvist på hunder importert fra nettopp Romania, og er en djevelsk jævlig sak vi ikke vil ha her i landet. (Det er ikke påvist i Norge på andre hunder enn noen fra nettopp Romania..) Den må fjernes kirurgisk, og det er ikke dødsfett. Det er ikke for moroskyld Mattilsynet advarer mot import av hunder fra blant annet Romania. Aller helst burde vi innført totalt forbud mot slikt. Nå er heldigvis all kommersiell import av hunder fra Romania stoppet, så får vi bare håpe de innfører enda strengere begrensninger snart! Der tar du kraftig feil… importen er langt fra stoppet.. og på hunder som kommer til norge med tungeorm, så er det dumme folk som reiser til romania og tar med seg en gate hund hjem… OM man gjør dette på riktig måte, via en orginisasjon blir hundene sjekket for alt dette før de får reise ut av landet… Hundene blir vaksinert, kastrert/sterilisert, chippet, og har EU helse kort…. Orignisasjonene er GODKJENT fra mattlsynet… tror ikke mattilsynet godkjenner de for morroskyld….. Kommersiell import fra Romania ble forbudt 4. juni 2013. Det er sikkert noen ubrukelige slasker og andre luringer som importerer ulovlig, det betviler jeg ikke. Mattilsynet har ingen godkjenningsordning for import, derimot skal importør og første mottaker være registrert. Du fikk med deg at det også ble påvist smittsom venerisk tumor på en hund fra nettopp Romania i fjor? Her kan du lese om forbudet: http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/reise_med_kjaledyr/mattilsynet_stopper_kommersiell_innforsel_av_hunder_fra_romania.9713 Kjæledyrimport der man reiser ned for å hente hunden er dessverre fortsatt lovlig, trist som faen er det. Det at du syns det er trist som faen får være ditt problem…. Men det er nå nettopp slik jeg fikk hunden min, og jeg har ikke gjort noe ulovelig, og har en hund som er helsesjekket garantert mer enn en vanlig gjennomsnitts hund i Norge.. så sorry, finnes ikke dårlig samvittighet Lenke til kommentar
Arentzen Skrevet 12. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2014 Jeg skjønner ikke helt hvor du får den påstanden fra? jeg har dagli kontakt med folk over hele landet som har adoptert fra samme orginisasjon som meg, fra samme land, og hundene dere er i tipp topp helse form, og er fantastiske familie hunder.. flere av de er også opptrent lavinehunder, og hunder for NRH.. så jeg lurer veldig på om dette er en enkel påstand fra deg, eller om du har fakta opplysninger fra det… alle jeg kjenner har bare positive tilbakemeldinger på det. klart det er mye tilpassing i begynnelsen, men trener man hunden rett får man en fantastisk hund !!!! Hvor mange tilfeller av tungeorm har du hørt om? Det er påvist på hunder importert fra nettopp Romania, og er en djevelsk jævlig sak vi ikke vil ha her i landet. (Det er ikke påvist i Norge på andre hunder enn noen fra nettopp Romania..) Den må fjernes kirurgisk, og det er ikke dødsfett. Det er ikke for moroskyld Mattilsynet advarer mot import av hunder fra blant annet Romania. Aller helst burde vi innført totalt forbud mot slikt. Nå er heldigvis all kommersiell import av hunder fra Romania stoppet, så får vi bare håpe de innfører enda strengere begrensninger snart! Der tar du kraftig feil… importen er langt fra stoppet.. og på hunder som kommer til norge med tungeorm, så er det dumme folk som reiser til romania og tar med seg en gate hund hjem… OM man gjør dette på riktig måte, via en orginisasjon blir hundene sjekket for alt dette før de får reise ut av landet… Hundene blir vaksinert, kastrert/sterilisert, chippet, og har EU helse kort…. Orignisasjonene er GODKJENT fra mattlsynet… tror ikke mattilsynet godkjenner de for morroskyld….. Kommersiell import fra Romania ble forbudt 4. juni 2013. Det er sikkert noen ubrukelige slasker og andre luringer som importerer ulovlig, det betviler jeg ikke. Mattilsynet har ingen godkjenningsordning for import, derimot skal importør og første mottaker være registrert. Du fikk med deg at det også ble påvist smittsom venerisk tumor på en hund fra nettopp Romania i fjor? Her kan du lese om forbudet: http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/reise_med_kjaledyr/mattilsynet_stopper_kommersiell_innforsel_av_hunder_fra_romania.9713 Kjæledyrimport der man reiser ned for å hente hunden er dessverre fortsatt lovlig, trist som faen er det. og det står og att EN AV FEM(!!!) hunder…. vel… det betyr da ikke at ALLE er syke eller drittbikjer… en av fem er ett ganske lavt gjennomsnitt… Lenke til kommentar
Arentzen Skrevet 12. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2014 Jeg skjønner ikke helt hvor du får den påstanden fra? jeg har dagli kontakt med folk over hele landet som har adoptert fra samme orginisasjon som meg, fra samme land, og hundene dere er i tipp topp helse form, og er fantastiske familie hunder.. flere av de er også opptrent lavinehunder, og hunder for NRH.. så jeg lurer veldig på om dette er en enkel påstand fra deg, eller om du har fakta opplysninger fra det… alle jeg kjenner har bare positive tilbakemeldinger på det. klart det er mye tilpassing i begynnelsen, men trener man hunden rett får man en fantastisk hund !!!! Hvor mange tilfeller av tungeorm har du hørt om? Det er påvist på hunder importert fra nettopp Romania, og er en djevelsk jævlig sak vi ikke vil ha her i landet. (Det er ikke påvist i Norge på andre hunder enn noen fra nettopp Romania..) Den må fjernes kirurgisk, og det er ikke dødsfett. Det er ikke for moroskyld Mattilsynet advarer mot import av hunder fra blant annet Romania. Aller helst burde vi innført totalt forbud mot slikt. Nå er heldigvis all kommersiell import av hunder fra Romania stoppet, så får vi bare håpe de innfører enda strengere begrensninger snart! Der tar du kraftig feil… importen er langt fra stoppet.. og på hunder som kommer til norge med tungeorm, så er det dumme folk som reiser til romania og tar med seg en gate hund hjem… OM man gjør dette på riktig måte, via en orginisasjon blir hundene sjekket for alt dette før de får reise ut av landet… Hundene blir vaksinert, kastrert/sterilisert, chippet, og har EU helse kort…. Orignisasjonene er GODKJENT fra mattlsynet… tror ikke mattilsynet godkjenner de for morroskyld….. Kommersiell import fra Romania ble forbudt 4. juni 2013. Det er sikkert noen ubrukelige slasker og andre luringer som importerer ulovlig, det betviler jeg ikke. Mattilsynet har ingen godkjenningsordning for import, derimot skal importør og første mottaker være registrert. Du fikk med deg at det også ble påvist smittsom venerisk tumor på en hund fra nettopp Romania i fjor? Her kan du lese om forbudet: http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/reise_med_kjaledyr/mattilsynet_stopper_kommersiell_innforsel_av_hunder_fra_romania.9713 Kjæledyrimport der man reiser ned for å hente hunden er dessverre fortsatt lovlig, trist som faen er det. Det at du syns det er trist som faen får være ditt problem…. Men det er nå nettopp slik jeg fikk hunden min, og jeg har ikke gjort noe ulovelig, og har en hund som er helsesjekket garantert mer enn en vanlig gjennomsnitts hund i Norge.. så sorry, finnes ikke dårlig samvittighet Det er mye rabies i en del av landene i Øst-Europa. Når hundene kommer til Norge uten å ha en rabiesvaksine som fungerer øker risikoen for at rabies skal komme til Norge betraktelig. For å få bedre kontroll over situasjonen har Mattilsynet flere ganger bedt rumenske myndigheter om informasjon om virksomheter i Romania som oppbevarer gatehunder. Ingen opplysninger har blitt gitt. - Mattilsynet vil på bakgrunn av resultatene fra denne undersøkelsen og manglende opplysninger fra Romania stoppe enhver kommersiell innførsel av gatehunder fra Romania inntil videre. Med kommersiell innførsel menes innførsel av mer enn fem dyr samtidig, dyr som sendes alene som fraktgods, eller dyr som skal videreformidles enten gjennom salg eller gaver. hunden min er viksinert, for rabies, samt en hel HAUG med andre sykdommer… Står ingen verdens ting om at IMPORT VIA NORSKE ORGANISASJONER er ulovelig... Syns du har litt lite kjøtt på beina i det du skriver... Lenke til kommentar
Yippee Skrevet 12. mars 2014 Del Skrevet 12. mars 2014 Ja er alt for mange negative mennesker her i verden, så jeg prøver så godt jeg kan hvor hunden kommer fra har ikke noe annet og si enn at den "kan" ta med seg sykdommer. men så lenge deg er vært hos dyrlege, skjønner jeg ikke negativiteten her inne. så beste er og bare gi F i alle som skal klage her. Ha en fin fin dag Lenke til kommentar
Heidi Skrevet 12. mars 2014 Del Skrevet 12. mars 2014 Ikke begynn på dette prosjektet alene, trening når hunden er kjempesliten kan skape enda mer indre stress og frykt som hunden da ikke orker å få ut. Kontakt fagfolk, jeg anbefaler Gry Løberg hos Manimal, hun har drevet mye med adferdstrening på hunder, og kan gi en reell vurdering av hundens mentale tilstand og hva som trengs. Når hunden begynner å forsvare seg mot barn så er det dumt å prøve amatørtrening uten hjelp av kvalifiserte. Lykke til! Lenke til kommentar
Arentzen Skrevet 12. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2014 Jeg må bare få poengtere en ting her, som tydeligvis ikke kommer tydelig nok frem i innlegget mit lengre oppe..jeg spør om tips og råd til å DRESSERE en hun..ikke om folk sine meninger om at jeg har en import hund… så nå frastår jeg fra alle slike kommentarer og slutter og svare på det. til de av dere som faktisk kar komt med råd og tips.. TUSEN TAKK! Lenke til kommentar
Yippee Skrevet 12. mars 2014 Del Skrevet 12. mars 2014 (endret) HAHA, nå begynner det og bli frisk bris her inne! ingenting er som litt krydder i diskusjonen. Heidi: Unnskyld? amatør trening? må ikke tru folk er dumme fordi de ikke driver med hund på heltid! Tar fart og ***** i hvem du anbefaler. poenget er at hunden skal bli trygg på seg selv, sammen med eier. Arentzen: må si det er mange positive mennesker her inne, haha.. at det går ann. er ikke rart hunde Norge går på hue og rævva... Der ser du og slite ut og stimulere hunden hjelper. agility er jo noe som virkelig får hunden til og jobbe. har prøvd, et par ganger. men har alltid hatt muskelbunter til hund, så de er ikke alltid passende til dette:) Men søk og forsvars trening har jeg drevet mer med. både Ipo og blodspor. men jobber desverre for mye, så måtte trappe dette ned. håper på og ta det opp igjen senere:) vil bare takke for at du prøver hjelpe hunden så godt du kan Endret 12. mars 2014 av Yippee Lenke til kommentar
rakker'n Skrevet 12. mars 2014 Del Skrevet 12. mars 2014 ARENTZEN: Bra,da er det bare å begynne å trene mer søk og Agility. Selv har jeg ikke noe erfaring på det området. Jeg har drevet i all hovedsak med adferdsendring slik at de kan få varige hjem. Som regel så har det holdt å korrigere eierne. Der hvor ikke det har funket eller hvor tilfellene er for ekstreme så må de bo hos meg til de er skikket for omplassering. Lykke til, jeg tror ganske sikkert dette løser seg ved trening. Agility er det jeg ikke har noe erfaring fra:-) Lenke til kommentar
rakker'n Skrevet 12. mars 2014 Del Skrevet 12. mars 2014 Erfaringen på Agility er mangelfull for meg skulle det stå. He he ikke lett å skrive fra en telefon her nå. Lenke til kommentar
Yippee Skrevet 12. mars 2014 Del Skrevet 12. mars 2014 (endret) ARENTZEN: Bra,da er det bare å begynne å trene mer søk og Agility. Selv har jeg ikke noe erfaring på det området. Jeg har drevet i all hovedsak med adferdsendring slik at de kan få varige hjem. Som regel så har det holdt å korrigere eierne. Der hvor ikke det har funket eller hvor tilfellene er for ekstreme så må de bo hos meg til de er skikket for omplassering. Lykke til, jeg tror ganske sikkert dette løser seg ved trening. Agility er det jeg ikke har noe erfaring fra:- Endret 12. mars 2014 av Yippee Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 12. mars 2014 Del Skrevet 12. mars 2014 for det første er det idioti og ta in hund fra et land som Romania. Hvis vi ser objektivt på dette så er hunder fra slike steder i dårlig stand fra dag 1. Mer sykdom både fysisk og psykisk Dårlige forhold som valp/oppvekst kan trigge hunden til og være mentalt ustabil sykdommer kan endre hundens adferd fra snill til aggressiv og tilbake igjen Men om hunden har bra helse er det mest ofte eieren sin skyld eller miljøet rundt. jeg har opplevd at noen har hatt barn og hund, Barn i en hunds øyne kan virke aggressive siden de beveger seg fort og brått, høylytt og ofte kan lek med hund/omgang med hund være ubehagelig for hunden siden de som sagt er litt bråe,høylytte og ikke nødvendigvis vet alt som en voksen vet om hunder. Hunder fra slike steder som er importert, ofte ulovlig er som sagt i dårlig stand og det kan være veldig vanskelig og påpeke hva som er feil selvom man vet at noe er feil på slike import hunder. er da flere som har adoptert hunder som er i tipp topp form og helse…. Ja man kan fint adoptere hunder men hunder fra øst europa er og har aldri vært bra hunder ( helsemessig fysisk og psykisk ) Jeg skjønner ikke helt hvor du får den påstanden fra? jeg har dagli kontakt med folk over hele landet som har adoptert fra samme orginisasjon som meg, fra samme land, og hundene dere er i tipp topp helse form, og er fantastiske familie hunder.. flere av de er også opptrent lavinehunder, og hunder for NRH.. så jeg lurer veldig på om dette er en enkel påstand fra deg, eller om du har fakta opplysninger fra det… alle jeg kjenner har bare positive tilbakemeldinger på det. klart det er mye tilpassing i begynnelsen, men trener man hunden rett får man en fantastisk hund !!!! Det har lenge vært kjent at hunder importert fra østeuropa ikke er veldig bra hunder, Den mest kjente formen for import av hund fra disse landene er privat og jeg gikk ut ifra at du har kjøpt den privat og ikke via en opdretter. derfor jeg skreiv hva jeg skreiv Lenke til kommentar
Yippee Skrevet 12. mars 2014 Del Skrevet 12. mars 2014 ARENTZEN: Bra,da er det bare å begynne å trene mer søk og Agility. Selv har jeg ikke noe erfaring på det området. Jeg har drevet i all hovedsak med adferdsendring slik at de kan få varige hjem. Som regel så har det holdt å korrigere eierne. Der hvor ikke det har funket eller hvor tilfellene er for ekstreme så må de bo hos meg til de er skikket for omplassering. Lykke til, jeg tror ganske sikkert dette løser seg ved trening. Agility er det jeg ikke har noe erfaring fra:- Takker deg for det du også gjør for hundene! og ikke mist at du er positiv Lenke til kommentar
Heidi Skrevet 12. mars 2014 Del Skrevet 12. mars 2014 HAHA, nå begynner det og bli frisk bris her inne! ingenting er som litt krydder i diskusjonen. Heidi: Unnskyld? amatør trening? må ikke tru folk er dumme fordi de ikke driver med hund på heltid! Tar fart og ***** i hvem du anbefaler. poenget er at hunden skal bli trygg på seg selv, sammen med eier. Det var da en hyggelig kommentar! Må vel gå ann å diskutere saken uten å bli uhøflige? Det er amatørtrening når man ikke har kunnskapen om adferd hos hunder i en slik sak. Det er ganske alvorlig med en hund som forsvarer seg mot barn og andre. Jeg synes ikke det er noe å risikere for å prøve ut metoder som ikke har noe bevis for å fungere. Man KAN få hunden bedre med det, men man KAN også få hunden veldig mye verre. Du må gjerne fortelle meg hvordan du mener det skulle virket inn på hunden ved å trene når den er sliten. Jeg mener det ville gjort vondt verre. Hunder har haugevis av dempede signaler, som kommer før forsvar. Hunder som eskalerer slik i forsvar og utagering har antakelig fått sine signaler oversett, og dermed øker de intensiteten til de vi ser tydelig. Den kan slite med generell nervøsitet uten at det har vært ubehagelige hendelser i forkant, men det vet vi ikke. Og det bør sjekkes ut hos en adfersspesialist, og den eneste jeg vet om som så og si aldri "gir opp" en hund er Løberg. Å trene når hunden er sliten vil medføre mindre dempede signaler. Det vil medføre at hunden undertrykker instinktene, helt til det smeller. Til TS: Om du ikke ønsker å søke profesjonell hjelp, så vær så snill og vurder alternative treningsformer før du hiver deg ut på noe. Å svare at man skal starte med en gang, det tyder ikke på at du ønsker å finne beste metode, bare at du finner en metode fort. Og hastverk er dårlig utgangspunkt for hundetrening. Mitt forslag: Tren når hunden er opplagt. Gi hunden kontroll på situasjonen. Lær alt du kommer over om dempede signaler, og bruk disse. Et eksempel er å sørge for at mennesker som virker truende på hunden setter seg ned på huk, vender siden til, vender ansiktet bort og gjesper. Alle disse tegnene gir sammen beskjeden "Jeg er ikke farlig, jeg vil ikke krangle". Greia er at hunder gir så utrolig mange små signaler hele tiden som vi ikke legger merke til. Og hunder med godt språk reagerer på de minste av disse tingene. Så pøs på med freds-signaler. Og hold avstand. La hunden selv få finne ut om den vil gå bort. Jeg fordømmer bånd i fryktsituasjoner, men da må man ha knallsikker innkalling og vite at hunden kun forsvarer og ikke angriper. Sånne ting er vanskelige uten de rette forholdene. Jeg kan gjerne skrive mer om du er interessert, men jeg mener fortsatt at så alvorlige tilfeller skal ha profesjonell hjelp. Og glem alt om at dette må skje fort. Vurder treningsformer, lag en plan, legg til rette. Dette vil ta tid! Lenke til kommentar
Yippee Skrevet 12. mars 2014 Del Skrevet 12. mars 2014 (endret) HAHA, nå begynner det og bli frisk bris her inne! ingenting er som litt krydder i diskusjonen. Heidi: Unnskyld? amatør trening? må ikke tru folk er dumme fordi de ikke driver med hund på heltid! Tar fart og ***** i hvem du anbefaler. poenget er at hunden skal bli trygg på seg selv, sammen med eier. Det var da en hyggelig kommentar! Må vel gå ann å diskutere saken uten å bli uhøflige? Det er amatørtrening når man ikke har kunnskapen om adferd hos hunder i en slik sak. Det er ganske alvorlig med en hund som forsvarer seg mot barn og andre. Jeg synes ikke det er noe å risikere for å prøve ut metoder som ikke har noe bevis for å fungere. Man KAN få hunden bedre med det, men man KAN også få hunden veldig mye verre. Du må gjerne fortelle meg hvordan du mener det skulle virket inn på hunden ved å trene når den er sliten. Jeg mener det ville gjort vondt verre. Hunder har haugevis av dempede signaler, som kommer før forsvar. Hunder som eskalerer slik i forsvar og utagering har antakelig fått sine signaler oversett, og dermed øker de intensiteten til de vi ser tydelig. Den kan slite med generell nervøsitet uten at det har vært ubehagelige hendelser i forkant, men det vet vi ikke. Og det bør sjekkes ut hos en adfersspesialist, og den eneste jeg vet om som så og si aldri "gir opp" en hund er Løberg. Å trene når hunden er sliten vil medføre mindre dempede signaler. Det vil medføre at hunden undertrykker instinktene, helt til det smeller. Til TS: Om du ikke ønsker å søke profesjonell hjelp, så vær så snill og vurder alternative treningsformer før du hiver deg ut på noe. Å svare at man skal starte med en gang, det tyder ikke på at du ønsker å finne beste metode, bare at du finner en metode fort. Og hastverk er dårlig utgangspunkt for hundetrening. Mitt forslag: Tren når hunden er opplagt. Gi hunden kontroll på situasjonen. Lær alt du kommer over om dempede signaler, og bruk disse. Et eksempel er å sørge for at mennesker som virker truende på hunden setter seg ned på huk, vender siden til, vender ansiktet bort og gjesper. Alle disse tegnene gir sammen beskjeden "Jeg er ikke farlig, jeg vil ikke krangle". Greia er at hunder gir så utrolig mange små signaler hele tiden som vi ikke legger merke til. Og hunder med godt språk reagerer på de minste av disse tingene. Så pøs på med freds-signaler. Og hold avstand. La hunden selv få finne ut om den vil gå bort. Jeg fordømmer bånd i fryktsituasjoner, men da må man ha knallsikker innkalling og vite at hunden kun forsvarer og ikke angriper. Sånne ting er vanskelige uten de rette forholdene. Jeg kan gjerne skrive mer om du er interessert, men jeg mener fortsatt at så alvorlige tilfeller skal ha profesjonell hjelp. Og glem alt om at dette må skje fort. Vurder treningsformer, lag en plan, legg til rette. Dette vil ta tid! Du sier at jeg ikke har kunnskap, synes det var passe frekt. når du ikke vet noe om personen du snakker om. tenk deg om neste gang Genius SAMTALE MED EKSPERTEN HEIDI SLUTT. Endret 12. mars 2014 av Yippee Lenke til kommentar
Arentzen Skrevet 13. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2014 for det første er det idioti og ta in hund fra et land som Romania. Hvis vi ser objektivt på dette så er hunder fra slike steder i dårlig stand fra dag 1. Mer sykdom både fysisk og psykisk Dårlige forhold som valp/oppvekst kan trigge hunden til og være mentalt ustabil sykdommer kan endre hundens adferd fra snill til aggressiv og tilbake igjen Men om hunden har bra helse er det mest ofte eieren sin skyld eller miljøet rundt. jeg har opplevd at noen har hatt barn og hund, Barn i en hunds øyne kan virke aggressive siden de beveger seg fort og brått, høylytt og ofte kan lek med hund/omgang med hund være ubehagelig for hunden siden de som sagt er litt bråe,høylytte og ikke nødvendigvis vet alt som en voksen vet om hunder. Hunder fra slike steder som er importert, ofte ulovlig er som sagt i dårlig stand og det kan være veldig vanskelig og påpeke hva som er feil selvom man vet at noe er feil på slike import hunder. er da flere som har adoptert hunder som er i tipp topp form og helse…. Ja man kan fint adoptere hunder men hunder fra øst europa er og har aldri vært bra hunder ( helsemessig fysisk og psykisk ) Jeg skjønner ikke helt hvor du får den påstanden fra? jeg har dagli kontakt med folk over hele landet som har adoptert fra samme orginisasjon som meg, fra samme land, og hundene dere er i tipp topp helse form, og er fantastiske familie hunder.. flere av de er også opptrent lavinehunder, og hunder for NRH.. så jeg lurer veldig på om dette er en enkel påstand fra deg, eller om du har fakta opplysninger fra det… alle jeg kjenner har bare positive tilbakemeldinger på det. klart det er mye tilpassing i begynnelsen, men trener man hunden rett får man en fantastisk hund !!!! Det har lenge vært kjent at hunder importert fra østeuropa ikke er veldig bra hunder, Den mest kjente formen for import av hund fra disse landene er privat og jeg gikk ut ifra at du har kjøpt den privat og ikke via en opdretter. derfor jeg skreiv hva jeg skreiv forståelig. Nei hun er ikke kjøpt privat, men gjennom en norsk orginisasjon.. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 13. mars 2014 Del Skrevet 13. mars 2014 og det står og att EN AV FEM(!!!) hunder…. vel… det betyr da ikke at ALLE er syke eller drittbikjer… en av fem er ett ganske lavt gjennomsnitt… Vel, det står at også reise med 5 hunder er å betrakte som kommersiell import. Om så 1 av 5 hunder hadde vært syke ville jeg sagt det er horrible tall, det er rett og slett sinnsykt heftig om 20% har slike sykdommer! Det at du syns det er trist som faen får være ditt problem…. Men det er nå nettopp slik jeg fikk hunden min, og jeg har ikke gjort noe ulovelig, og har en hund som er helsesjekket garantert mer enn en vanlig gjennomsnitts hund i Norge.. så sorry, finnes ikke dårlig samvittighet hunden min er viksinert, for rabies, samt en hel HAUG med andre sykdommer… Står ingen verdens ting om at IMPORT VIA NORSKE ORGANISASJONER er ulovelig... Syns du har litt lite kjøtt på beina i det du skriver... Det står rett ut at kommersiell import er ulovlig, og definisjonen av kommersiell import er altså at noen organiserer og sender hunden til Norge, alternativt reiser med en hund som umiddelbart skifter eier i Norge. Dette er altså forbudt å gjøre fra Romania. Hvis du har så store problemer med å lese lover og forskrifter vil jeg anbefale et lite kurs i jus, BI har noen som kan passe. Ikke begynn på dette prosjektet alene, trening når hunden er kjempesliten kan skape enda mer indre stress og frykt som hunden da ikke orker å få ut. Kontakt fagfolk, jeg anbefaler Gry Løberg hos Manimal, hun har drevet mye med adferdstrening på hunder, og kan gi en reell vurdering av hundens mentale tilstand og hva som trengs. Når hunden begynner å forsvare seg mot barn så er det dumt å prøve amatørtrening uten hjelp av kvalifiserte. Lykke til! Nå har dessverre Gry sluttet med adferdskonsultasjoner. Jeg må bare få poengtere en ting her, som tydeligvis ikke kommer tydelig nok frem i innlegget mit lengre oppe.. jeg spør om tips og råd til å DRESSERE en hun.. ikke om folk sine meninger om at jeg har en import hund… så nå frastår jeg fra alle slike kommentarer og slutter og svare på det. til de av dere som faktisk kar komt med råd og tips.. TUSEN TAKK! Du skal dressere en hund som sliter med aggresjon? Det er ikke mangel på dressur som fører til aggresjon. Du sier at jeg ikke har kunnskap, synes det var passe frekt. når du ikke vet noe om personen du snakker om. tenk deg om neste gang Genius SAMTALE MED EKSPERTEN HEIDI SLUTT. Ta det med ro, din komplette mangel på kunnskap har du allerede avslørt selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå