Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

For 4 år siden adopterte min svigerinne en blandingshund fra Romania.

Hun er blanding av Corgy, jack russel, og en spaniel type, litt usikker hvilken.

Hun ble tidligere misshandlet, og har derfor alltid vært en veldig nervøs hund.

Tidligere har hun alltid gått greit med unger, men litt skeptisk til mannfolk, aldri anngrepet noen, og vært en snill hund, men veldig redd.

En periode ble hun litt vell nervøs, og begynte å sette seg i forsvar mot ungene deres, men gikk aldri til anngrep.
Derfor overtok jeg henne for noen mnd. da gikk hun greit ilag med en annen hund, og ble mindre nervøs, og var veldig lydig, og fungerende hund.
Men så kunne ikke jeg ha henne lengre pga reisejobb.

Nå bor hun hos min svigerinne igjen, og det har gått helt fint med henne og ungene frem til den siste tid. Nå er hun aggresiv mot andre mennesker, unger, og hunder. Hun sliter seg fra båndet, og blir helt koko når hun ser andre hunder, selv om de er 20-30 meter fra. Hun angriper ikke andre hunder, men sette seg i forsvar. har og til tider bitt oss eiere, når hun blir redd og går i forsvar, heldigvis bare oss eiere, og ikke fremmede.

Slik jeg tolker hunden virker det som om det er stress, redsel og usikkerhet som trigger dette. Det er også usikkert om hun kan ha en hodeskade, siden hun og de andre valpene ble misshandlet mot hodet (i form av at de ble kastet store steiner på, to andre fra valpekullet døde, men de andre lever i beste velgående og er flotte hunder.)

Har noen noe dresseringstips til hvordan vi kan få jobbet med henne, slik at hun kan bli den flotte hundene hun fortjener og være, og en gang var?
Vi vurderer om jeg skal ha henne noen uker, så hun får litt ro.

Alle tips teas imot med ÅPNE hender!!!

Endret av Arentzen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan evt få en hundetrener/-instruktør til å observere hundeholdet. Ofte er det eierne som ikke håndterer hunden riktig eller som på en eller annen måte gjør noe galt. Det er ikke alltid det er hunden det er noe feil med, selv om det naturligvis kan være tilfellet her.

Litt off topic, men synes det er synd at folk importerer disse hundene til Norge. Man tar med seg all elendigheten hit, inkludert sykdom, og da har vi allerede drøssevis av norske hunder som trenger et nytt hjem.

Lenke til kommentar

for det første er det idioti og ta in hund fra et land som Romania.

Hvis vi ser objektivt på dette så er hunder fra slike steder i dårlig stand fra dag 1.

Mer sykdom både fysisk og psykisk

Dårlige forhold som valp/oppvekst kan trigge hunden til og være mentalt ustabil

sykdommer kan endre hundens adferd fra snill til aggressiv og tilbake igjen

Men om hunden har bra helse er det mest ofte eieren sin skyld eller miljøet rundt.

jeg har opplevd at noen har hatt barn og hund, Barn i en hunds øyne kan virke aggressive siden de beveger seg fort og brått, høylytt og ofte kan lek med hund/omgang med hund være ubehagelig for hunden siden de som sagt er litt bråe,høylytte og ikke nødvendigvis vet alt som en voksen vet om hunder.

Hunder fra slike steder som er importert, ofte ulovlig er som sagt i dårlig stand og det kan være veldig vanskelig og påpeke hva som er feil selvom man vet at noe er feil på slike import hunder.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Min ærlige mening er at livet er for kort til å bruke på drittbikkjer.

Det eneste som fungerer er å besøke veterinær og så få gjentatte timer med hundetrener. Et par timer holder ikke, for man klarer aldri å følge helt opp hva hundetreneren sa. Det finnes ingen quick fix.

Spørsmål er da, hvor mye tid og penger skal du investere i en hund du aldri kan bli helt trygg på? Hvor lenge skal du være en av de som gir hundeeiere et dårlig rykte? For det er ikke koselig å møte på hundeeiere som må tviholde på båndet for at bikkja ikke skal angripe. Det er ikke artig med besøk av venner og familie som har ulydige hunder.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Min ærlige mening er at livet er for kort til å bruke på drittbikkjer.

Det eneste som fungerer er å besøke veterinær og så få gjentatte timer med hundetrener. Et par timer holder ikke, for man klarer aldri å følge helt opp hva hundetreneren sa. Det finnes ingen quick fix.

Spørsmål er da, hvor mye tid og penger skal du investere i en hund du aldri kan bli helt trygg på? Hvor lenge skal du være en av de som gir hundeeiere et dårlig rykte? For det er ikke koselig å møte på hundeeiere som må tviholde på båndet for at bikkja ikke skal angripe. Det er ikke artig med besøk av venner og familie som har ulydige hunder.

at du kaller hunden min for drittbikje syns jeg er HELT på tryne. :nei:

Hvordan kan du si at denne hunden kan være en drittbikje, uten å vite hvilken type hund du egentlig snakker om, og eneste begrunnelsen du har er fordi det er en import hund ? og til dere andre som uttaler dere om sykdommer og diverse med import hunder, så er det greit å gjøre litt undersøkelser før man uttaler seg om slikt.. en ting kan jeg si dere, og det er at om man importerer hunder via diverse oginisasjoner, så er det MEGET strenge regler på vetrinærsjekk, karantene, og vaksinering.. Hunden min er vaksiner opp og ned i mente (garanter mer enn vanlige hunder), og har vært sjekket hos vetrinær ofte, og vaksineres gjevnlig slik de skal. I tilegg har de en viss karantene tid både før avreise fra landet, og når de annkommer Norge, hvor de og går gjennom en veldig omfattene vætrinær sjekk.. så slike useriøse kommentarer som det velger jeg og overse.

Hun har aldri vært sjuk, eller hatt noen form for "feil", og regnes som en meget frisk og oppegående hund fra Væterinær, som hun nylig var sjekket hos..

Det som er hovedsakelig problemet er mest sansynlig Stress pga unger, slik som en nevnte i kommentaren her oppe. Væterinær har annbefalt (samt hunde trenere, bla. trenere fra NRH) at vi skal prøve miljøtrening, og miljøbytte for å se om det kan endre adferden hennes.

Dette er det jeg ønsker tips og meninger om, hvordan man kan drive effektiv og fungerende miljøtrening/forandring på en hund.

Jeg har valgt å ta imot en hund som er impotert fra ett annet land, og som er blitt omplasert av en organisasjon i Norge, på lik linje som andre hunder blir omplassert…

Jeg kjenner flere andre som har gjort det samme, og de har flott hunder, så ikke kom her å si at alle importhunder er "drittbikjer"...

off, nå ble jeg kanskje litt vel agresiv i svaret mitt her, men, jeg reagerte en hel del på at folk kaller hunden min for drittbikje vare fordi hun rett og slett er "utenlands"…..

man kan få nett samme problemer med hunder som er omplassert i Norge…

Ellers, takk for gode tips :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom hunden har fungert godt i voksen alder (over to år) og så har hatt store adferdsmessige forandringer må man først og fremst undersøke hunden grundig hos veterinær.

Hun har vært undersøk hos veterinær, uten å finne noe som kan plage henne, eller gi henne smerter.

hun har vært hos oss i 4 år nå, uten noen problemer.. Såklart var hun mye redd og forsiktig i begynnelsen, men har ellers vært en lykkelig og godt fungerende hund, frem til siste tiden hvor hun viser mye tegn på stress.

Lenke til kommentar

Hvis vi ser objektivt på dette så er hunder fra slike steder i dårlig stand fra dag 1.

Men om hunden har bra helse er det mest ofte eieren sin skyld eller miljøet rundt.

jeg har opplevd at noen har hatt barn og hund, Barn i en hunds øyne kan virke aggressive siden de beveger seg fort og brått, høylytt og ofte kan lek med hund/omgang med hund være ubehagelig for hunden siden de som sagt er litt bråe,høylytte og ikke nødvendigvis vet alt som en voksen vet om hunder.

Hunder fra slike steder som er importert, ofte ulovlig er som sagt i dårlig stand og det kan være veldig vanskelig og påpeke hva som er feil selvom man vet at noe er feil på slike import hunder.

er da flere som har adoptert hunder som er i tipp topp form og helse….

Lenke til kommentar

Dersom hunden har fungert godt i voksen alder (over to år) og så har hatt store adferdsmessige forandringer må man først og fremst undersøke hunden grundig hos veterinær.

Hun har vært undersøk hos veterinær, uten å finne noe som kan plage henne, eller gi henne smerter.

hun har vært hos oss i 4 år nå, uten noen problemer.. Såklart var hun mye redd og forsiktig i begynnelsen, men har ellers vært en lykkelig og godt fungerende hund, frem til siste tiden hvor hun viser mye tegn på stress.

kan si deg helt sikkert, at det er bare nervøsiteten som har blitt for mye.. det bygger seg opp over tid, og til slutt, ender det i aggresivitet eller andre typer problem.

Ville prøvd og trena mens hunden er helt tappet for energi, sosialisering, møte barn, vokse og andre hunder. steg for steg, men den første tiden må hunden være så sliten at den nesten ikke orker bry seg.

Det har funket veldig godt for meg med rottweiler og schæfer med samme problem :)

LYKKE TIL :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

kan si deg helt sikkert, at det er bare nervøsiteten som har blitt for mye.. det bygger seg opp over tid, og til slutt, ender det i aggresivitet eller andre typer problem.

Ville prøvd og trena mens hunden er helt tappet for energi, sosialisering, møte barn, vokse og andre hunder. steg for steg, men den første tiden må hunden være så sliten at den nesten ikke orker bry seg.

Det har funket veldig godt for meg med rottweiler og schæfer med samme problem :)

Hvordan kan du si slikt med sikkerhet? Det vil ikke utdannede fagfolk en gang gjøre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan kan du si slikt med sikkerhet? Det vil ikke utdannede fagfolk en gang gjøre.

Du vil ikke heller hjelpe enn og klage da?

Lenke til kommentar

Tusen takk for gode tips og råd yippee! Det skal prøves :-)

Bare hyggelig:)

Gi meg en tilbakemelding etter en stund da. morro og høre hvordan det går.

Det skal jeg se om jeg får til! :) Jeg begynner treningen på Manag :)

Må si det er godt at faktisk finnes noen positive mennesker som vil hjelpe, istede for folk som abre skal være kynisk og frekke.. Setter veldig pris på det! :)

Må si det er godt at faktisk finnes noen positive mennesker som vil hjelpe, istede for folk som abre skal være kynisk og frekke.. Setter veldig pris på det! :)

Mente såklart Mandag... litt ny på dette her, og dårlig tastatur, hehe :p

Nå har jeg jo vært med henne til utdannede fagfolk, og de finner ikke noe gale, som jeg har nevnt lengre oppe.... det meste peker mot stress og usikkerhet...

Endret av Arentzen
Lenke til kommentar

Ja man kan fint adoptere hunder men hunder fra øst europa er og har aldri vært bra hunder ( helsemessig fysisk og psykisk )

Lenke til kommentar

Hei, leste denne posten og følte jeg måtte opprette en profil for å kunne gi deg noen tips.

1. Ikke ta til deg det tipset du fikk med å slite ut bikkja slik at den ikke orker å reagere. Det er veldig mange skritt du må ta først.

2. Hunden er sannsynligvis understimulert, den trenger mest sannsynlig enormt mye mer mosjon og trening enn den får hos svigerinnen din. Det kan være at den trenger ikke bare fysisk, men også psykiske utfordringer. ( det kan være søk eller godbit i en kule eller plastflaske som den må jobbe med for å få ut).

Det er veldig viktig at det er EN voksen person som tar denne jobben. Ikke flere enn en. Da dette er noe som er med på å forsterke de nervøse trekkene om den må forholde seg til flere hele tiden. Du får igjen det dobbelte av innsatsen du legger i dette.

3. Når du ser en radikal forbedring (det kan ta alt i fra 14dgr til 3mnd) kan du gradvis begynne med det tipset som jeg ba deg ligge unna innledningsvis. Men det er uhyre viktig at dette foregår i museskritt og at ungene er rolige. Gjerne at de sitter på gulvet med godbiter til hunden. De må ikke mase på den eller gjøre brå bevegelser. Det beste de faktisk kan gjøre er å late som at han ikke er der de første gangene. Og selv om han oppsøker dem over se han.

Da er det på hundens premisser og det er bra i dette tilfellet.

Prøv dette og spør meg gjerne om råd senere eller under veis. Jeg har endel erfaring med å rehabilitere hunder med en litt problematisk adferd og fortid.

Det viktigste du gjør er å være tålmodighet og å vise at du er den lederen som beskytter han og han kan stole på deg.

Lenke til kommentar

Nå har jeg jo vært med henne til utdannede fagfolk, og de finner ikke noe gale, som jeg har nevnt lengre oppe.... det meste peker mot stress og usikkerhet...

Det skulle bare mangle:) får i hvert fall ingenting til om en bare skal klage og være negativ som mange her inne.

da ønsker jeg deg masse lykke til! :)

Husk ta det veldig forsiktig.. dag for dag.. kan ta en god stund. men du vil se en forandring :)

For lite mosjon blir til stress.

nervøsitet blir til noe enda verre. så når dette baller på seg er det ikke lett og være hund. bare vis den rette vei:)

Skulle det være noe mer, så ikke vær redd for å spørre!

Endret av Yippee
Lenke til kommentar

Jeg vil heller forholde meg passiv enn _Å_ komme med piss.

Ja, jeg så du har vært hos veterinær.. Da er jo neste skritt å gå til noen med vesentlig kompetanse på adferd.

Å oppsøke en etolog er med andre ord et naturlig skritt nå.

Lenke til kommentar

Ja man kan fint adoptere hunder men hunder fra øst europa er og har aldri vært bra hunder ( helsemessig fysisk og psykisk )

Jeg skjønner ikke helt hvor du får den påstanden fra? jeg har dagli kontakt med folk over hele landet som har adoptert fra samme orginisasjon som meg, fra samme land, og hundene dere er i tipp topp helse form, og er fantastiske familie hunder.. flere av de er også opptrent lavinehunder, og hunder for NRH.. så jeg lurer veldig på om dette er en enkel påstand fra deg, eller om du har fakta opplysninger fra det… alle jeg kjenner har bare positive tilbakemeldinger på det. klart det er mye tilpassing i begynnelsen, men trener man hunden rett får man en fantastisk hund !!!!

Lenke til kommentar

Det skulle bare mangle:) får i hvert fall ingenting til om en bare skal klage og være negativ som mange her inne.

da ønsker jeg deg masse lykke til! :)

Husk ta det veldig forsiktig.. dag for dag.. kan ta en god stund. men du vil se en forandring :)

For lite mosjon blir til stress.

nervøsitet blir til noe enda verre. så når dette baller på seg er det ikke lett og være hund. bare vis den rette vei:)

Skulle det være noe mer, så ikke vær redd for å spørre!

Tusen Takk!!! :) blir så glad når jeg leser at det finnes positive folk, og ikke folk som bare kommer med negativt fordi det er en adoptert hund.. blir jo nesten litt "rasistisk" føler jeg, fordi hunden min er "utlending" :p

Jeg vil heller forholde meg passiv enn _Å_ komme med piss.

Ja, jeg så du har vært hos veterinær.. Da er jo neste skritt å gå til noen med vesentlig kompetanse på adferd.

Å oppsøke en etolog er med andre ord et naturlig skritt nå.

Du kommer jo med piss lengre oppe…. så hva med å holde deg helt passiv da? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...