Marcus1997HLSK Skrevet 10. mars 2014 Del Skrevet 10. mars 2014 (endret) Hei. Jeg har en oppgave om å lage et PLS program for en dreieretningsvender på motor ved hjelp av en stopknapp og 2 start knapper. Det skal også kobles til 2 lamper som indikerer dreieretningen. Motoren skal ikke kunne starte etter 3 sekunder etter att den har stoppet. Jeg sitter fast på denne oppgaven og det som forvirrer meg mest er hvordan jeg skal få motoren til å ikke starte etter 3 sekunder etter att den har stoppet. Noen som vet hva jeg skal gjøre??? Endret 10. mars 2014 av funbob123 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 10. mars 2014 Del Skrevet 10. mars 2014 Legge inn en tidsfunksjon som blir trigget av stopp knappen feks? Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 10. mars 2014 Del Skrevet 10. mars 2014 La det ligge en normalt lukket "vente-på-tillatelse-til-ny-start"-kontakt i serie med startbetingelsene. Denne kontakten blir aktivert av en timer som blir aktivert av stopp-funksjonen Lenke til kommentar
Marcus1997HLSK Skrevet 10. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2014 (endret) Hva er en ''Vente-på-tillatelse-til-ny-start''-kontakt?? Endret 10. mars 2014 av Marcus1997HLSK Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 10. mars 2014 Del Skrevet 10. mars 2014 (endret) |-----| |---------|\|--------------|\|---------------|\|-------------------() START start nødstopp motorvern vente-på-start |----| |---------------------------------------------------------------() STOPP stoppknapp/motorvern/nødstopp etc|-----| |--------------------------------------------() Start "vente-på-start"-timer,(forsinket inn 3 min) stopp Endret 10. mars 2014 av Twinflower Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 10. mars 2014 Del Skrevet 10. mars 2014 Ikke glem start for andre veien også, kan også legge inn en logisk forrigling men ikke glem mekanisk! Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 10. mars 2014 Del Skrevet 10. mars 2014 du mener elektrisk forrigling? (kontaktor-kobling) Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 10. mars 2014 Del Skrevet 10. mars 2014 du mener elektrisk forrigling? (kontaktor-kobling) Ja :-) Av en eller annen grunn har alltid mine lærere opp igjennom kalt det en mekanisk forrigling, selv om det såklart er ett elektrisk signal. Beklager missforståelsen Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 10. mars 2014 Del Skrevet 10. mars 2014 Vel, den er jo på en måte mekanisk ettersom det er kontaktorspolens fysiske posisjon som forhindrer aktivering av den andre kontaktoren.. Men vanligvis ville en mekanisk forrigling vært en sentripital-følsom sak som hang på akselen og som fysisk forhindret den andre fra å starte hvis den roterte etc.. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 10. mars 2014 Del Skrevet 10. mars 2014 Vel, den er jo på en måte mekanisk ettersom det er kontaktorspolens fysiske posisjon som forhindrer aktivering av den andre kontaktoren.. Men vanligvis ville en mekanisk forrigling vært en sentripital-følsom sak som hang på akselen og som fysisk forhindret den andre fra å starte hvis den roterte etc.. Akkurat Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 20. mars 2014 Del Skrevet 20. mars 2014 Vel, den er jo på en måte mekanisk ettersom det er kontaktorspolens fysiske posisjon som forhindrer aktivering av den andre kontaktoren.. Men vanligvis ville en mekanisk forrigling vært en sentripital-følsom sak som hang på akselen og som fysisk forhindret den andre fra å starte hvis den roterte etc.. Eventuelt to kontaktorer som er støpt sammen i en dreierettningsvender-enhet, der det ikke er mulig å dytte inn kontaktorene for hand samtidig... Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 20. mars 2014 Del Skrevet 20. mars 2014 Vel, den er jo på en måte mekanisk ettersom det er kontaktorspolens fysiske posisjon som forhindrer aktivering av den andre kontaktoren.. Men vanligvis ville en mekanisk forrigling vært en sentripital-følsom sak som hang på akselen og som fysisk forhindret den andre fra å starte hvis den roterte etc.. Eventuelt to kontaktorer som er støpt sammen i en dreierettningsvender-enhet, der det ikke er mulig å dytte inn kontaktorene for hand samtidig... Ah, godt poeng. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå