Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvilken straff hadde jeg fått dersom jeg slo til kongen?

Sebastilurio

Anbefalte innlegg

Av en eller annen grunn synes jeg at det er litt gøy å vite hvilken straff jeg hadde fått dersom jeg gjorde ymse ulovlige handlinger. Leste nettopp om en gardist som slo til en visekorporal, han risikerte 6-års fengsel men fikk 2 uker istedet fordi de ble vurdert som likemenn.

Hvilken straff kunne jeg fått dersom jeg slo til kongen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så langt jeg vet så har vi ingen lover som gir annen behandling for vold mot kongelige, så det blir mest sannsynlig samme straffen som hvis du hadde slått til en vanlig person.

Om du utøver vold mot politi så mener jeg at straffen er høyere. Noen andre kan bekrefte/avkrefte dette.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Straffelova omtaler vold mot blant anna kongen:

§ 100. Den, som bevirker eller medvirker til, at Kongen eller Regenten berøves Livet, straffes med Fængsel i 21 år.

Paa samme Maade straffes Forsøg.

0 Endret ved lov 12 juni 1981 nr. 62.
§ 101. Den, som bevirker eller medvirker til, at der mod Kongen eller Regenten øves Vold eller anden Legemsfornærmelse, straffes med Fængsel i mindst 2 Aar. Fængsel inntil 21 år kan anvendes, saafremt betydelig Skade paa Legeme eller Helbred er tilføiet eller forsøgt tilføiet.

Forøves nogen Ærekrenkelse mod Kongen eller Regenten, straffes den skyldige med Hefte eller Fængsel indtil 5 Aar.

Dersom du slår ned kongen så er det fengsel i minst 2 år som er straffa, dersom du tar livet av kongen skal du straffast med 21 års fengsel.

Men som du påpeiker i eksempelet med gardisten og visekorporalen så vil det bli eit spørsmål om kva rolle dei to partane har.

Altså slår du kongen fordi han er konge, eller slår du kongen av ein anna grunn.

Lenke til kommentar

Strafferammen for vold mot Kongen eller regenten er fra to til femten års fengsel; sammenligningsvis 14 dager til 4 år for legemsfornærmelse, 14 dager til 10 år for legemsbeskadigelse, og 3-15 år for grov legemsbeskadigelse. Merk at straff på inntil 21 års fengsel også kan brukes hvis man forsøker seg på grov legemsbeskadigelse mot Kongen, den ordinære regelen ved vold er at det bare er kombinasjonen grov legemsbeskadigelse, dødsfølge, og overlegg som utløser 21 års fengsel.

Det er ikke krav om at du utøver vold mot Kongen fordi han er konge. Kravet er forsett, det vil si at du vet at det er Kongen du slår. Straffebudet verner Kongen fordi han er landets statsoverhode, ikke bare i de tilfeller hvor han opptrer som statsoverhode; i motsetning til offentlige tjenestemenn som bare er vernet når de utøver offentlig myndighet.

Hvis du er vernepliktig kan du også risikere strafforhøyelse i medhold av den militære straffelov § 44, det vil si at straffen kan forhøyes med en halvdel innenfor den maksimale strafferammen fordi Kongen er din overordnede.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...