Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Robotstøvsuger - Erfaringer?

Anbefalte innlegg

Vet det er noen tråder om dette før, men lurte på om noen har erfaringer og kan anbefale slike støvsugere? Tenkte opptil 4000,-

Den får vel litt problemer med å komme seg inn i andre rom? Soverommet for eks har en terskel på ca 1,5 cm eller noe slikt.

Sett litt på Roomba 780, en fyr på komplett som skriver den takler dørterskler på ca 1-1.5 cm.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leilighet eller hus? Store rom? Hvilke typer tepper har du? Husdyr?

Valget står mellom Neato og Roomba nå, de andre som Samsung, LG eller andre billigstøvsugere er langt i fra like bra som N/R. Men det kan hende Samsung får fikset feilene på deres robotstøvsugere til neste generasjon.

Har skrevet litt om Roomba vs Neato her.

Lenke til kommentar

Valget står mellom Neato og Roomba nå, de andre som Samsung, LG eller andre billigstøvsugere er langt i fra like bra som N/R. Men det kan hende Samsung får fikset feilene på deres robotstøvsugere til neste generasjon.

Leilighet med 2 soverom, 1 litt stort og 1 litt mindre rom. Ingen husdyr. Det ene teppet har lange hår, resten er flate tepper.

Tråden du delte har jeg forresten lest :)

Endret av Dolph Lundgren
Lenke til kommentar

Tror jeg prøver Roomba 780, så får vi se :)

EDIT: Nå ligger jo Neato XV-Signature PRO på akuratt samme pris så ble fryktelig usikker. I følge det du fenele skriver i tråden så virker Neato som en bedre robot?

Endret av Dolph Lundgren
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For det fyrste så kan det være greit å presisere at dei fleste robotstøvsugerane er utan støvsugerfunksjon. Sjølv om funksjonen er svært lik så er det strengt tatt snakk om kostemaskiner.

Sjølv har eg ein Navibot. Den har ikkje problemer med dørstokker, litt uelegant er det når det jobber seg over litt høge dørstokker, men det fungerer fint.

Eg har også eit teppe med litt lange hår, og det er ikkje ideelt for robotstøvsugaren. Den kjem seg for så vidt over teppet men det går treigt og du risikerer at teppet vikler seg inn i drivhjul og kostane.

Løysninga som eg har gått for er at eg bretter inn teppekantane slik at roboten ikkje prøver seg over teppet.

For mest mulig effektiv kosting av golvet så kan det være ein fordel å minst mulig gjenstander på golvet. Særlig under spisebordet er det svært mange stol- og bordbein som gjer at roboten bruker lang tid.

Vær også oppmerksom på lause ledningar, roboten kan få problemer dersom den vikler seg inn i ledninger, og du kan også risikere at den river ned lamper og liknande dersom den starter å koste opp lampeledningar som ligg laust på golvet.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte meg en billig en via netthandelen ifjor. Funket forsåvidt greit den, fikk med seg alt midt på gulvet o.s.v. Men i hjørner og kanter så klarte den det veldig dårlig. Og den satte seg fast overalt.

Er nok kvaliteten, men har ikke brukt den siden en uke etter at jeg kjøpte den

Lenke til kommentar

Robotstøvsugere er dyre leketøy som ikke fungerer optimalt i normale hjem. Det blir helt feil om man må tilpasse hjemmet til robotstøvsugere og kanskje gå over hjemmet med en normal støvsuger for å ta alle plassene der roboten ikke strakk til.

Tror mange som kjøper robotstøvsuger ender opp i samme situasjon som Pugnax, etter noen gangers bruk med problemer og dårlig resultat blir roboten stuet bort i et skap og fram igjen med god gammeldags manuell støvsuger.

Lenke til kommentar

Robotstøvsugere!!

Latskapen lenge leve! :green:

Ignorance lenge leve! :D :D :D

En robotstøvsuger er et supplement i hjemmet, ikke en erstatning for vanlige støvsugere.

Robotstøvsugere er kjekt for de som vil fjerne støv og rusk fra golvet, er kjekt for allergikere og de med husdyr.

Tror jeg prøver Roomba 780, så får vi se :)

EDIT: Nå ligger jo Neato XV-Signature PRO på akuratt samme pris så ble fryktelig usikker. I følge det du fenele skriver i tråden så virker Neato som en bedre robot?

Spørs hva prioriteringen er, vil du ha en robot som takler (de fleste) dørstokker og får med seg bedre langs kanter eller vil du ha en robot som har bedre sugekraft og bedre rengjøringsalgoritme. Begge pro/cons som sikkert vil bli fikset med senere generasjoner though.

Mange dørstokker(så lenge de ikke er for høye) og/eller områder du ikke vil roboten skal støvsuge? Velg Roomba pga dens evne til å klatre over dørstokker og dens "virtuelle vegger" fyrtårn.

Hvis ikke det over er veldig viktig/du gidder å løfte den mellom rommene ville jeg valgt Neato.

Lenke til kommentar

Eg kjøpte Neato til jul og den er programmert til å støvsuge hver dag etter at eg er gått på jobb. Den støvsuger da stue, kjøkken og gang. Eg må lukke døren til bad og soverom for her er dørterskelen 4 cm så viss den kjører inn dit så kommer den seg ikke ut igjen. Eg synes Neato fungerer så bra at eg ikke har rørt en vanlig støvsuger siden den kom i hus.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Vurderer å kjøpe en "rimelig" robotstøvsuger som bare skal holde soverommet og kanskje kontor/gang rent for støv og smuss mens jeg er på jobb. Dette er rom hvor jeg lett kan sørge for at det er lite hindringer.

Noen som kan anbefale de bedre i prisklassen under 2000,-?

Ønsker ikke å bruke veldig mye penger på det da den kanskje ender opp bare på soverommet for å holde det jevnt støvfritt for bedre luftkvalitet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Vurderer å kjøpe en "rimelig" robotstøvsuger som bare skal holde soverommet og kanskje kontor/gang rent for støv og smuss mens jeg er på jobb. Dette er rom hvor jeg lett kan sørge for at det er lite hindringer.

Noen som kan anbefale de bedre i prisklassen under 2000,-?

Ønsker ikke å bruke veldig mye penger på det da den kanskje ender opp bare på soverommet for å holde det jevnt støvfritt for bedre luftkvalitet.

Som sagt tidligare så er det viktig å merke seg at ein i dei aller fleste tilfeller snakker om ei kostemaskin når ein snakker om robotstøvsugere.

Utan å være nokon ekspert på området så tviler eg på at ein robotstøvsuger vil gjere så mykje for luftkvaliteten. Robotstøvsugaren er ypperlig til å fjerne hybelkaninene og eventuelt grovare partikkler som f.eks sand og liknande, men finstøvet blir nok berre vrimla opp.

I ein vanlig støvsuger så vil filteret/støvsugerposen ta ein del av dette fine støvet, men i robotstøvsugaren er det ikkje slike filter. Riktignok så blir det ikkje like mykje fart på støvet når det blir kosta, men det blir fortsatt vrimla opp.

Til slik bruk som du beskriver så vil eg eigentleg anbefale noke liknande som http://www.robomop.com, desse var i salg hos Clas Ohlson før, men no ser det ut som at dei kun selger moppane til den. Dette er ein tørrmopp som vil suge til seg ein del av det fine støvet. Denne jobber riktignok heilt tilfeldig og ikkje systematisk, men til små rom som er heilt fri for store hindringar så vil ein slik fungere utmerket og til berre nokre hunderlappar så er det ikkje akkurat dyrt heller.

Lenke til kommentar

Hvis en robotstøvsuger ikke forbedrer luftkvaliteten (antall støvpartikler per måleenhet luft) så spørs det om jeg gidder bruke penger på det ja.

EDIT:

Robomop Green var jo genial da haha! Skal se om jeg får tak i en sånn eller fler.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...