Gladsnekker'n Skrevet 10. mars 2014 Del Skrevet 10. mars 2014 (endret) har tenkt å sette i gang et prosjekt med å bygge tak over uteplassen og det samme inntil huset vårt på sørsiden. Det står pergola i overskriften, men jeg tror det blir tak over hele!Situasjonsbeskrivelse: på sørveggen på huset vårt har vi en platting på 60 m2, den er helt ubeskyttet for vær og vind. Vi har en uteplass lengst til høyre med bord og stoler, se vedlagte tegning. Veggen er ca 10 m lang.Det jeg lurer på er litt hva slags dimensjoner det er nødvendig å bruke i forhold til et slikt tak. Jeg tenker stolper (enten 4''4 eller 2*2''4?) med overligger (2''6 eller 2''8?). taksperrer i 2''4 eller mer?noen som har erfaringer? Endret 10. mars 2014 av Gladsnekker'n Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 10. mars 2014 Del Skrevet 10. mars 2014 (endret) Skal man dimensjonere slikt helt etter boken, må man vite både takvinkel og spenn på taksperrene, samt hva som skal ligge på taket. Er forskjell på kun å ha noen blekkplater og å skulle legge tung takstein. 4X4 eller 2 stk 2X4 godt sammenspikret er nok uansett mer enn nok til stolper/søyler. For drager/overligger høres 2X6 eller 2X8 litt lite ut, skjønt det igjen er avhengig av det jeg nevnte over. Personlig hadde jeg nok spikret godt sammen 2 stk 2X8 just in case eller eventuelt kjøpt en limtredrager. Om du skal ta ut av sperrene for å lage salingshakk er 2X4 i minste laget. Ville nok gått for 6 toms høyde. Enten 1 1/2 X 6 eller 2 X 6. Et alternativ til å lage salingshakk er å skjære opp trekantklosser som du fester på drageren og deretter fester sperrene i. Da greier du deg kanskje med 2X4 (igjen avhengig av hva du skal ha på taket). Husk å forankre. Personlig hadde jeg nok gått for kraftige sperrer uansett, da jeg liker å ta feil på den sikre siden. Endret 10. mars 2014 av Bruker-239845 Lenke til kommentar
Gladsnekker'n Skrevet 10. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2014 takk for godt svar, når det gjelder drager (er nok riktigere enn overligger...) så mente jeg å skru sammen 2 av 2''6 eller 2''8 ja. det skal vel ganske mye til for å bøye ned disse!? synes det ser så voldsomt ut med limtre, men jeg liker også for så vidt å overdimensjonere litt. Har tenkt et veldig lett tak egentlig enten plasttak eller noe annet lett materiale. Hva bør takvinkelen være her? hvis man snakker om at det ene taket stikker ca 2 m ut fra veggen og der uteplassen er tenker jeg ca 4 m ut fra veggen. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 10. mars 2014 Del Skrevet 10. mars 2014 2 stk 2 X 6 er nok mer enn nok for dine formål. Slå de sammen med 2 spiker for hver 40-50 cm så blir dette meget bra. Det eneste er jo at limtre er litt penere om du bryr deg om det. Limtre finnes jo i mange ulike dimensjoner, så det trenger ikke om å være stort. Litt vanskelig å svare på det siste du spør om sånn uten videre. Må nesten ha litt bedre tegninger og mål om jeg skal synse på det, men det er vel til syvende og sist litt fritt frem hvordan du vil gjøre akkurat det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå