TheNarsissist Skrevet 10. mars 2014 Del Skrevet 10. mars 2014 (endret) Hei, jeg arver nå en hytte og halvparten av en leilighet. Hytta er idag verdt ca 1 mill og leiligheten ca 2 mil. Planen er at jeg skal kjøpe ut tanten min for 1 mill som jeg låner av banken (Høres sikkert weird ut, men dette er nøye planlagt av hele familien og hun er stinn uansett) Lånet skal det betales kun renter på mens jeg studerer, dette skal betales med leie fra et annet familiemedlem som skal bruke leiligheten mens (Faren min. Jeg skal studere i utlandet) Jeg vil altså sitte med en hytte verdt 1 mill + , en leilighet per idag verdt 2 mill og en mill i gjeld. Hytta er uaktuel å selge siden den skal brukes av min far til han blir for gammel og meg og resten av familien. Leiligheten kan/skal selges. Det jeg egentlig lure på, er hvor mye penger jeg kan låne når jeg skal kjøpe bolig om ca 6 år, hvis vi ser bortifra et evt boligkrakk. Jeg ser for meg 2 alternativer, regner også med å tjene minst 500 000 i året. Alternativ 1. Selge leiligheten, hvis jeg får 2 mill for den sitter jeg da med 1 mill i ek, en hytte som jeg evt kan sette litt pant i og forhåpentligvis minst 100 k på bsu/sparekonto. Alternativ 2. Beholde leiligheten, leie den ut og begynne å betale avdrag på lånet. Da burde jeg vel kunne sette den og litt pant i hytten som sikkerhet? Setter pris på råd, dette kom som en overraskelse på meg og har lyst til å gjøre så lure valg som mulig. Endret 10. mars 2014 av TheNarsissist Lenke til kommentar
hean Skrevet 11. mars 2014 Del Skrevet 11. mars 2014 Høy EK, god lønn... 500 000 kr nå,kanskje 550 000 kr om 6 år. En "snill" bank kan kanskje la deg låne rundt 2 millioner, fellesgjeld må trekkes fra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå