nor50 Skrevet 9. mars 2014 Del Skrevet 9. mars 2014 Ønsker litt bedre "langlys" på en MPV. Er det noen "remser" eller noe som lyser bra? Noe alla dette feks? http://www.rodin.no/rodin_co/frontend/mediabank/8983/CTL-HPX910-main_l.jpg Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 9. mars 2014 Del Skrevet 9. mars 2014 Ser ut som den der er E-merket og godkjent så den skal være lovlig. Hvor bra den er tør jeg ikke si. Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 9. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2014 Tenkte ikke spes på den, men mer den type. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 10. mars 2014 Del Skrevet 10. mars 2014 Husk at det er regler for hvor mye lys du kan ha, og hvor mange lyskilder du kan ha.. Max 480 lux er regelen (lamper er merket med et tall i prosent av 480 lux. Altså kan alle lamper tilsammen ha max 100%) Det er kun lov å ha 4 fjernlys på personbil, det vil si at du kan ettermontere maksimalt to. Lenke til kommentar
Mr Pepe Skrevet 10. mars 2014 Del Skrevet 10. mars 2014 (endret) Så i teorien så bryter du loven hvis du innstalerer den den så har du hele 11 langlys tilsammen Endret 10. mars 2014 av Mr. D Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 10. mars 2014 Del Skrevet 10. mars 2014 (endret) Jeg har selv 2 Lazer ST-8 LED-lykter med 8 dioder i hver på bilen min og det er virkelig flombelysning. Har kun 12,5% belysningsgrad pr lykt så disse kan kombineres med så å si alle biler og xenon/halogen. http://www.lazerlamps.com/models/road-legal-led-spot-lights/ PS - vist og godkjent hos Biltilsynet. De godkjente IKKE 4x 4 LED-lamper som gir akkurat samme lyseffekt pga maxgrense på 4 fjernlys. Prøvde meg med å deaktivere fjernlysene i hovedlampene, men det gikk de ikke med på.. Endret 10. mars 2014 av Ham 550 Lenke til kommentar
Pjuuok Skrevet 10. mars 2014 Del Skrevet 10. mars 2014 Jeg har selv 2 Lazer ST-8 LED-lykter med 8 dioder i hver på bilen min og det er virkelig flombelysning. Har kun 12,5% belysningsgrad pr lykt så disse kan kombineres med så å si alle biler og xenon/halogen. http://www.lazerlamps.com/models/road-legal-led-spot-lights/ PS - vist og godkjent hos Biltilsynet. De godkjente IKKE 4x 4 LED-lamper som gir akkurat samme lyseffekt pga maxgrense på 4 fjernlys. Prøvde meg med å deaktivere fjernlysene i hovedlampene, men det gikk de ikke med på.. Ser interessant ut. Har du bilde fra innsiden av bilen din som viser lys med og uten dine Lazer LED-lykter? Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 11. mars 2014 Del Skrevet 11. mars 2014 Jeg skal prøve å huske å ta bilder av dette i kveld. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 11. mars 2014 Del Skrevet 11. mars 2014 Så i teorien så bryter du loven hvis du innstalerer den den så har du hele 11 langlys tilsammen Flere lyskilder bak ett glass regnes som én lysenhet. 2 Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 11. mars 2014 Del Skrevet 11. mars 2014 Bilder: Slik ser de ut: Vanlig fjernlys: Lazer LED: Lenke til kommentar
oOF Skrevet 11. mars 2014 Del Skrevet 11. mars 2014 På siste bildet ser det ut som om du blender deg selv veldig med langlysa på ? 2 Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 11. mars 2014 Del Skrevet 11. mars 2014 Ser ut som de er montert lavere enn ideellt og er definitivt for lavt justert. Du får MYE lys, men ikke der du trenger det, langt fram. 1 Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 11. mars 2014 Del Skrevet 11. mars 2014 PS - vist og godkjent hos Biltilsynet. Eh, hvorfor? Hva slags godkjenning fikk du? Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 12. mars 2014 Del Skrevet 12. mars 2014 (endret) Nå som jeg ser dette med pc'en: Bildene juger litt. Når man tar bilder med en mobil så er det begrenset hvor bra lyset fremstilles. I virkeligheten vil jeg si at lyset er ca 3 ganger bedre enn vanlige fjernlys, jeg kunne knapt se skogen på ene bildesettet med normale fjernlys og med LED-lysa så jeg alt.. Lysene er litt lavere enn normalt, men det ser kulere ut, og det er ikke noe hinder midt på natta da det er såpass god spredning fra lykta. Jeg valgte å skrive alt inn i vognkortet fordi det i Norge ikke eksisterer konkrete retningslinjer på hva som er lovlig og ikke, så selv om du monterer noe du slipper å skrive inn i vognkortet på en trafikkstasjon kan det hende at en annen trafikkstasjon tolker reglene annerledes og krever utstyret demontert, justert eller på annen måte endret. Har desverre hatt flere tilfeller på at kunder har blitt sendt til trafikkstasjon pga usikkerhet rundt reglene sånn at utstyr som i utgangspunktet er forhåndsgodkjent med papirer IKKE er det allikevel og må vises og godkjennes av biltilsynet (på tross av TÛV-papirer eller tilsvarende på produktet). Endret 12. mars 2014 av Ham 550 Lenke til kommentar
Knekstad Skrevet 4. oktober 2014 Del Skrevet 4. oktober 2014 Har noen peilpå om LED ekstralys kan monteres lovlig på lastbærer fremme på taket på en SUV? Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 5. oktober 2014 Del Skrevet 5. oktober 2014 Mener å huske at det står i Krav til kjøretøy, eller Kjøretøyforskriften at takmontering er tillatt der frontmontering ikke er mulig.Mao. mulig, men ikke garantert lovlig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå