Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Holde pusten - hva skjer med kroppen?

Anbefalte innlegg

Jeg får en ekstrem deilig følelse av å holde pusten, og lurer på hva dette kommer av. Denne følelsen kommer etter rundt 1 minutt og 30 sekunder og varer til rundt 2 minutter og 40 sekunder, derfra går det over til ubehag frem til jeg ikke klarer mer, rundt 3 minutter og 15 sekunder. Når jeg så får igjen pusten er følelsen tilbake og kan vare opp til 10 minutter.

Selve følelsen er vanskelig å beskrive, men det er som en slags ro og lykkefølelse kombinert med overskudd av energi.

Hva er dette? Adrenalin? Endorfiner?

Anonymous poster hash: 5b965...510

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg får en ekstrem deilig følelse av å holde pusten, og lurer på hva dette kommer av. Denne følelsen kommer etter rundt 1 minutt og 30 sekunder og varer til rundt 2 minutter og 40 sekunder, derfra går det over til ubehag frem til jeg ikke klarer mer, rundt 3 minutter og 15 sekunder. Når jeg så får igjen pusten er følelsen tilbake og kan vare opp til 10 minutter.

Selve følelsen er vanskelig å beskrive, men det er som en slags ro og lykkefølelse kombinert med overskudd av energi.

Oksygen mangel, samme om du puster inn gasser som bensin, lim o.l

Du får ett slags oksygen mangel rus om man kan si det sånn. Veit ikke nøyaktig hva som skjer men

Lenke til kommentar

Tror ikke det å holde pusten er farlig på samme måte nei.

Husker slik kvelning var populær på VG1, men da var det ikke rusfølelsen som var målet, poenget var å bli bevistløs i en liten periode.

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

Dette med at adrenalin skal gi lykkefølelse er en aldeles bisarr vrangforestilling som har festet seg i folk. Adrenalin er ubehagelig, og fremkaller hjertebank, angst, frykt, sinne, en følelse av lavt blodsukker, tanketåke og at beina er som gelé.

Det som skjer når du holder pusten er at mengden CO2 i blodet øker. For lite CO2 (som svært mange har) gir en generell ubehagsfølelse, strammer musklene og aktiverer hjernen. Når du holder pusten går CO2-nivået opp til normalt eller mer og dette gjør at musklene slapper av og hjernen slapper av. Dette er behagelig.

Se: http://www.normalbreathing.com/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...