Svigermors drøm Skrevet 9. mars 2014 Del Skrevet 9. mars 2014 Hei! Jeg har planer om å søke plass på "forkurs for ingeniørutdanning", da først og fremst ved Høgskolen i Bergen. Mitt problem er at det kreves et høyere snitt enn hva jeg tror jeg kan oppnå til sommeren. Jeg ligger på 51 poeng, mes 52,2 var nødvendig for 2013-14 året på HiB. Jeg skal kjempe for å få gode nok karakterer, men jeg må ta utgangspunkt i at jeg ikke kommer inn der. Derfor ser jeg på alternativ, både høgskole / universitet samt studentbyer. Har hørt mye bra om Ålesund, Kristiansand og Førde (Sogn og Fjordane). Vil gjerne høre hva dere synes om de forskjellige byene og skolene. Denne linken viser hvilke skoler som tilbyr forkurs. Takk for alle svar Lenke til kommentar
Perrern Skrevet 9. mars 2014 Del Skrevet 9. mars 2014 Nå har ikke jeg gått der selv, men jeg er nå fra Kongsberg og har hørt litt positivt om ingeniør linja der. En ting som i allefall er positivt er jo at kongsberg næringspark ikke ligger så langt ved siden av, så det er jo veldig en ingeniør by. Og byen er jo hyggelig nok føler jeg i allefall. Kan ikke si noe om det faglige på den skolen da. 1 Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 9. mars 2014 Del Skrevet 9. mars 2014 Studerer i Kongsberg. Hvis studentmiljø er kjempeviktig, er nok de store byene det du må satse på. HiST, UiO, UiA, NTNU og Ålesund som du nevner, kan også være bra. Førde er jo ei lita bygd på det forblåste vestland. På det annen side, kan du jo bli værende hvor du er, å ta opp de fagene du trenger, som privatist, for å søke ingeniør neste år igjen. Ellers vet jeg at bl.a. UiA har TRES(tresemesteroordning) hvor du går sommerskole, og følger ordinært løp med noen tileggsfag. 1 Lenke til kommentar
Svigermors drøm Skrevet 9. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2014 (endret) Jeg bor i Bergen, så grunnen til å velge HiB er første å fremst at jeg får bo hjemme og slippe studielån. Grunnen til at jeg går forkurs er at jeg går VG2 Elektro og vil heller bli ingeniør enn elektriker. Dermed må jeg ta forkurs for å få nok realfag til å kvalifisere meg til ingeniørutdanning. Studentmiljøet er ikke kjempeviktig, heller at det er fritidstilbud i byen og et bra læringsmiljø. Endret 9. mars 2014 av Svigermors drøm Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 9. mars 2014 Del Skrevet 9. mars 2014 Jeg kommer opprinnelig fra Kristiansandstraktene, og tjenestegjorde i Bergen, og bor nå i Kongsberg. Tilbudene som finnes i byer, som Oslo, Bergen, Trondheim, Kristiansand, er noe helt annet enn Kongsberg. De _har_ alt. Det finnes både bowling og kino, fotballlag og studenkro i Kongsberg. Men det er jo en liten by, det vil aldri være det samme som en av de større byene. Lenke til kommentar
Perrern Skrevet 10. mars 2014 Del Skrevet 10. mars 2014 (endret) Det varier jo litt på hva man ønsker også. Jeg har bevist holdt meg unna byene fordi jeg ville ha et litt mer rolig sted. Jeg valgte alltid å gå for de mellomstore byne eller de små tettstedene, sånn som Bø som jeg studerer nå, eller Gjøvik som jeg planlegger å studere ved til høsten. Eller for den slags skyld hva slags miljø du ønsker å få undervisning i. Jeg ville også tatt en titt på hvor mange plasser som blir tilbudt på de forskjellige stedene. Selv foretrekker jeg å være i forelesninger hvor det er maks 30-40 personer, fordi jeg føler det da er lettere å ha dialog med foreleseren enn hvis det er 150-200 stykker i samme sal, men det er nå bare hvordan jeg ser på det. Endret 10. mars 2014 av Perrern Lenke til kommentar
rockPaperScissors() Skrevet 10. mars 2014 Del Skrevet 10. mars 2014 Jeg ville også tatt i betrakning hvor godt utbygget det er med studentboliger. Boligsituasjonen er ofte undervurdert når folk velger studiested. Ved HiN brukte jeg 5-10 minutter å gå til forelesning, og leien var ikke så ille den heller. 1 Lenke til kommentar
Svigermors drøm Skrevet 10. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2014 Takk for gode svar Hvordan er læremiljøet ved Høgskolen i Buskerud? Gode lærere osv. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 10. mars 2014 Del Skrevet 10. mars 2014 (endret) Min mening om Førde som studentby er egentlig bra. Det er et relativt lite, men tett miljø. Høgskulen i Sogn og Fjordane har en avdeling i Førde (ingeniør og sykepleie) og i Sogndal (resten). Studentmiljøet i Sogndal er bedre, men der har de ikke ingeniør. Studentmiljøet i Førde er mer inkluderende enn studentmiljøet i Bergen, synes jeg. En annen fordel med Førde er at det ikke er så høye karakterkrav til å komme inn. Endret 10. mars 2014 av Quote Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå