Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ulyder fra reim, årsak?


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Bilen det er snakk om er en 1986-modell Volvo 740 Turbo Intercooler med motorkode B230ET.

 

Har irritert meg lenge nå over at det er ulyder fra reimene når motoren sviver. Dette inkluderer både reimen til dynamoen og den som driver både servopumpen og radiatorviften.

 

Har byttet reimene to ganger på under ett år i et forsøk på å få vekk ulydene. Har strammet alt perfekt og fått dette dobbelsjekket på verksted uten hell. Verkstedet jeg brukte skjønner heller ikke hvorfor det fortsatt lager lyd.

 

Bruker jeg reimspray så forsvinner ulydene, men dette er bare en midlertidig fiks som bare varer i én dag ca. Lager også mye kliss i motorrommet som jeg ikke liker.

 

Dynamoen er helt ny, og servopumpen har blitt sjekket. Ingen ødelagte lager som uler. Er ganske tydelig reimlyd siden det er gummi knirkelyd.

 

Noen idé om hvorfor reimene lager knirke/ulelyder når motoren sviver?

 

Føyer til at dette er ikke bred type reim med strammerhjul. Dette er smal type reim med V-spor.

 

 

Hilsen,

Frank

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aldri begynn med reimspray, det gjør bare ting verre. Ta av reimene, vask alle reimhjulene godt og tørk før du setter på helt nye reimer. (nei, ikke kjøp biltema-reimer) Hvis det ikke funker ville jeg prøvd å bytte til breiere reimer eller byttet reimhjul.

 

Reimer lager lyd når de glipper eller hvis du har strammet alt for hardt, og hvis dynamo/servopumpe/vifte ikke har gåene lager som gir for stor snurremotstand har du et friksjonsproblem.

Endret av Benny
Lenke til kommentar

Ikke jeg som begynte med reimspray. Verkstedet brukte WD-40 som fjernet lyden, og ble fortalt å bruke reimspray om lyden kom tilbake. Ble lei av å åpne panseret og spraye for hver kjøretur, samtidig som det ble fryktelig mye griseri av det hele.

 

Leste litt rundt på nettet, og det viser seg Volvo begynte å bruke vibrasjonsdempning i reimhjulet fra 1985 og utover. Med årene vil denne gummien bli ødelagt og resultatet blir at hjulet vil spinne litt uavhengig av veiven. Dette vil da lage ulyd som er ganske identisk med slakk reim.

 

Jeg koblet opp et stroboskop for å bekrefte dette, og merket ville vandre litt selv ved stabilt turtall. La også merke til at reimhjulet har en liten skade som passerer den ene reimen.

 

Konklusjonen min er da at hverken reimene eller strammingen har vært problemet her. Selve reimhjulet er defekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...