Hans97 Skrevet 9. mars 2014 Del Skrevet 9. mars 2014 Hei, jeg har lyst til å starte en nettbutikk men regner ikke med å gå i overskudd. Har bare lyst til å se hvordan det er å drive en nettbutikk. Må jeg registrer meg, er det noen lover og regler jeg må passe på? Lenke til kommentar
Kriss^ Skrevet 9. mars 2014 Del Skrevet 9. mars 2014 Skal du starte opp aleine? Hvis du skal, er nok et enkeltmannsforetak det lureste og billigste. Du kan lese litt om fordeler og ulemper ved de forskjellige selskapsformene. http://regnskapet.mamutweb.com/subdet26.htm Lenke til kommentar
Hans97 Skrevet 9. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2014 Tenkte bare å starte opp alene, men tenkte å ikke tjene noe på den egentlig. Vil bare se hvordan det er å drive. Ser ikke helt vitsen med å betale 2650 kr hvis jeg ikke vet om jeg går i overskudd på det en gang. Må man registrere seg da? Er det noe annet? Lenke til kommentar
Kriss^ Skrevet 9. mars 2014 Del Skrevet 9. mars 2014 Du er nok nødt til å betale 2650kr for å registrere foretaket i Brønnøysundregisteret. Jeg antar du er født i 1997 så hvis skolen din har faget entreprenørskap er det noe du kan velge om du går studiespesialisering og begynner på vg2. Jeg hadde det og startet opp ungdomsbedrift (200kr reg. avgift). Der kan du lære det grunnleggende ved å ha en bedrift. Var en god erfaring for meg og vi tjente over 10.000 kroner mens vi holdt på Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 9. mars 2014 Del Skrevet 9. mars 2014 (endret) Tenkte bare å starte opp alene, men tenkte å ikke tjene noe på den egentlig. Vil bare se hvordan det er å drive. Ser ikke helt vitsen med å betale 2650 kr hvis jeg ikke vet om jeg går i overskudd på det en gang. Må man registrere seg da? Er det noe annet? Det er enkelt og gratis å registrere et enkeltpersonforetak i Enhetsregisteret. Edit: ... men det er ikke særlig hjelpsomt. Se svaret til krikkert under - ved varehandel kreves registering i Foretaksregisteret, jf. Lov om registrering av foretak § 2-1 (7). (Hvis du er mindreårig ser det ut til at Fylkesmannen må involveres. Du må i så fall kontakte Fylkesmannen og spørre hva som skal til.) Endret 10. mars 2014 av Ståle Nordlie Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 10. mars 2014 Del Skrevet 10. mars 2014 Det er enkelt og gratis å registrere et enkeltpersonforetak i Enhetsregisteret, men enkeltpersonforetak som skal drive handel med dertil innkjøpte varer skal registrere seg i Foretaksregisteret - og det koster penger. Det er en del problemstillinger du må ta opp hvis du skal drive med varehandel. Logistikk, for eksempel - hvordan får du varene dine fra A til B og hvor (om noe sted) oppbevarer du dem? Økonomi - skal du ha et varelager, har du råd til at noen reklamerer eller angrer kjøpet sitt, går butikken ad undas hvis du ikke får betalt i tide? Den rettslige situasjonen - hvis du er mindreårig må du ha samtykke både fra dine verger (foreldre) og Fylkesmannen for å drive næringsvirksomhet. 2 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 11. mars 2014 Del Skrevet 11. mars 2014 (endret) Hei, jeg har lyst til å starte en nettbutikk men regner ikke med å gå i overskudd. Har bare lyst til å se hvordan det er å drive en nettbutikk. Må jeg registrer meg, er det noen lover og regler jeg må passe på? Det du beskriver vil sannsynligvis ble ansett av myndighetene som hobby uten behov for registrering. Jeg anbefaler deg å studere informasjonen på følgende nettsider: http://www.skatteetaten.no/no/Bedrift-og-organisasjon/Starte-bedrift/Jeg-vil-i-gang/Hobby-eller-naring/ https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/Forberede/Planlegge/Nar-blir-det-naringsvirksomhet/ Uten organisasjonsnummer får du ikke registrert .no-domene. Ansvarsrisikoen for "virksomheten" din vil vel tilsvare risikoen i et enkeltmannsforetak. Endret 11. mars 2014 av mobile999 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 11. mars 2014 Del Skrevet 11. mars 2014 Det skattemessig skille mellom hobby og næringsvirksomhet slår ikke likt ut i den barne-/personrettslige vurderingen som i den skatterettslige vurderingen. Lenke til kommentar
Hans97 Skrevet 11. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2014 Men hvis jeg skulle bli tatt for at dette er næringsvirksomhet, hva kan skje da? Blir det bot eller må jeg da registrere meg? Hvis jeg liksom har fått en del overskudd og jeg ikke har registrert meg og de finner det ut? Hva skjer da? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 11. mars 2014 Del Skrevet 11. mars 2014 Konsekvensene av å drive ulovlig næringsvirksomhet uten Fylkesmannens tillatelse er at Fylkesmannen må ta stilling til om virksomheten skal legges ned eller videreføres. Konsekvensene av å drive næringsvirksomhet og hevde overfor Skatteetaten at det er en hobby er (potensielt) straffeskatt og -merverdiavgift. Straffeforfølgning er lite sannsynlig, i og med at det ikke er straffbart for mindreårige å drive næring uten lov. Å ikke sende melding til Foretaksregisteret når man er pliktig til det kan straffes med bøter. Å bli straffet etter foretaksregisterloven ses som regel ned på hvis man ønsker autorisasjon som regnskapsfører/revisor senere i livet, men ikke særlig hardt. 1 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 11. mars 2014 Del Skrevet 11. mars 2014 (endret) Man skal selvfølgelig kontakte skatteetaten og legge fram alle opplysninger om aktiviteten, dersom man er i tvil om hvordan en nyoppstartet/nyetablert aktivitet skal karakteriseres. Man kan ikke selv bestemme om man skattemessig driver hobby eller næring, dette er det skatteetaten som bestemmer. All denne informasjonen står i linkene jeg ga i mitt forrige innlegg. Endret 11. mars 2014 av mobile999 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå