Gå til innhold

Finnes det en virkelighet utenfor mine tanker?

Anbefalte innlegg

Meh, har liten tro på solipsisme. Man kan jo også spørre seg om våre tanker i det hele tatt er våre egne, men det blir begge deler litt tullefilosofi. Det er ikke noe vi kan fastslå uansett, om vi er en del av en simulering som i The Matrix eller som i The 13th Floor, en simulering i en simulering. Vi er begrenset av de dimensjonene vi befinner oss i, så det vil være vår virkelighet selv om det ikke skulle være virkelig. Og så langt har vi heller ikke funnet noen "glitch" i "the matrix", universets fysiske lover er stabile, forutsigbare og testbare.

Jeg har faktisk opplevd en glitch. Men jeg tror det er veldig viktig for systemet at glitcher ikke skal kunne bevises.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva jeg tror:

Det er utenfor tankene virkeligheten faktisk finnes. Det et individ opplever av den er kun hjernens tolkning av det den får inn via sansene ("qualia"), noe som kan være feil. Noen ser f eks syner, hører feil, etc.

Endret av VikingF
Lenke til kommentar

Tanker = menneskeskapte ord.

Tanker er vel menneskeskapte (eller kanskje naturlige) alt ettersom man ser på det.

Dog vil jeg betvile at tanker nødvendigvis er ord. ;)

True, har selv (dessverre) ikke så godt evne til å tenke i bilder/lyder/... om du tenker på det.

Men har vel til tider et ganske livlig hode.

Lenke til kommentar

Filosofi, og det mest grunnleggende spørsmål "Finnes det en virkelighet utenfor mine tanker?"

Jeg vil gjerne høre hva mener om dette spørsmålet.

Du mener om det vi oppfatter som virkelig kan være uvirkelig. Eller om en annen verden finnes utenfor for våres som dimensjoner. Tja...interesang filosofii, men jeg prøver helst å holde beina på jorda og oppfatte ting som det er. Realisme er mer mitt område

Endret av Reoro
Lenke til kommentar

Filosofi, og det mest grunnleggende spørsmål "Finnes det en virkelighet utenfor mine tanker?"

Jeg vil gjerne høre hva mener om dette spørsmålet.

Du mener om det vi oppfatter som virkelig kan være uvirkelig. Eller om en annen verden finnes utenfor for våres som dimensjoner. Tja...interesang filosofii, men jeg prøver helst å holde beina på jorda og oppfatte ting som det er. Realisme er mer mitt område
Muligheter er mitt felt:)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...