Gå til innhold

Finnes det en virkelighet utenfor mine tanker?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det jeg synes er litt spennende i nyere tid er elementet med opptak. Den muligheten hadde jo selvfølgelig ikke filosofer som Descartes da han kom frem til sin Cogito Ergo Sum.

Et åpenbart svar er jo selvfølgelig at også opptakene og mulighetene for opptak da isåfall også kun eksisteres innenfor mitt eget hode.

Ved å sette opp kamera og lydopptaker i en avsides skog, viser at jovisst, treet lager lyd når det faller, selv om ingen observerer hendelsen i det faktiske tidsrom det faktisk skjer. Eller blir det å tenke for snevert, i forhold til "størrelsen" på problemstillingen..?

Spennende tema er det uansett.

Lenke til kommentar

Filosofi, og det mest grunnleggende spørsmål "Finnes det en virkelighet utenfor mine tanker?"[/size]

Jeg vil gjerne høre hva mener om dette spørsmålet.[/size]

Selvfølgelig finnes det ikke en virkelighet utenfor tankene. Jeg lurer på hvorfor folk fortsatt tror på dette på tross av at det til dags dato ikke har kommet et snev av bevis?! Jeg lar meg vertfall ikke lure av slik kvasifilosofi, men verden vil bedras som de sier... Kanskje det er mest behagelig å tro at det finnes en virkelighet utenfor vårt eget hode? Rett og slett at folk ikke tør å innse sannheten? Eller er det en slags kollektiv illusjon ? Hvem vet...

Lenke til kommentar

Filosofi kommer fra to greske rotord og betegner egentlig kjærlighet til visdom. Den form for filosofi som vi taler om her, er ikke basert på troen på Gud, men har til hensikt å gi folk et helhetssyn på universet og få dem til tenke kritisk. Den anvender hovedsakelig spekulative metoder i stedet for iakttagelser i sin søken etter sannheten.

Å frykte Jehova er begynnelsen til kunnskap og visdom. ( ordsp 1:7 og sal:111:10 )

Hvis universet ikke var et produkt av en intelligent skaper, men av en blind, ufornuftig kraft, ville det ikke ha vært mulig å ha noe helhetlig syn på det. En ville ikke ha kunnet tilegne seg noe som kunne kalles visdom, ved å studere noe som i seg selv var ufornuftig. De som prøver å forstå universet eller selve livet uten å ta Gud og hans hensikt i betraktning, vil stadig møte skuffelser.

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg svarer JA på spørsmålet. Jeg tror jeg har eksistert selv om jeg ikke har vært i dine tanker noensinne. Sikker kan jeg selvfølgelig ikke være.

Men hva legger du til grunn for å velge det ene alternativert forran det andre?

Lenke til kommentar

Filosofi, og det mest grunnleggende spørsmål "Finnes det en virkelighet utenfor mine tanker?"[/size]

Siden vi åpenbart ikke kan vite dette, hvorfor velger de fleste å tro at det finnes en verden utenfor? Er det et klokt valg eller ikke? Må man velge?

Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896

Siden vi åpenbart ikke kan vite dette, hvorfor velger de fleste å tro at det finnes en verden utenfor? Er det et klokt valg eller ikke? Må man velge?

Jeg lurer mer på hvorfor folk tror at det er en faktisk barrière mellom deres tanker og verden... Hvor var man før man ble født? Hvorfor kaller man det "utenfor"?

Endret av bruker-45896
Lenke til kommentar

mulig jeg er litt på villspor i forbindelse med virkelig og fantasi, men jeg synes det er ganske gøy å tenke på at verden, slik den utspiller seg for meg, har ett utseende. For en fargeblind person, ser den annerledes ut, det er bare øynene og hjernene våre som har forskjellige måter å tolke informasjonen som finnes i de forskjellige frekvensene i lyset som reflekterer mot oss. For dyr ser den enda annerledes ut, og for eventuelle rom vesener ser den garantert helt ulik ut med tanke på farger.

Så, hvem har rett? :p

Hvis det kommer romvesener hit, ser vi helt rare ut som går i rosa klær og bor i signaloransje hus fordi dem tolker lysbølger på et annet vis ? :p er det egentlig vi som tolker farger helt på trynet? grønn er faktisk ikke grønn, vi bare tror den er det :p

bare litt gøy å tenke på

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar

Å frykte Jehova er begynnelsen til kunnskap og visdom. ( ordsp 1:7 og sal:111:10 )

Dette har jeg hørt en del av før og jeg lurer, freemdeles, på hva slags kunnskap og visdom man får av å frykte gud? Kan du utdype eller vet ikke du heller hva denne kunnskapen og visdommen konkret er for noe, du bare formidler den videre slik den ble lært deg?

Lenke til kommentar

grønn er faktisk ikke grønn, vi bare tror den er det :p

Farger er bare hva vi oppfatter at objekter reflekterer tilbake til våre øyne når de blir belyst... Grønn er jo bare vår måte å beskrive noe til andre (som også har fargesyn, hvis ikke sliter vi litt... :) )

Men samme hvilken farge objekter reflekterer tilbake så har jo de objektene samme for og vekt om man fjerner fargene... Så virkeligheten er jo der om farger ikke er der... Bare å slå av lyset det og løpe i full fart inn i stolben og lignende så kjenner man fort at virkeligheten er der selv om man slår av farger og lys... ) Som min mor engang sa det; "Lille tåa har evolvert slik fordi vi skulle finne igjen stolben og skarpe kanter i mørket..." :)

Det rare er at i det spektret vi vet om av synlighet så ser vi omtrent ikke en dritt, vi er så og si blinde... :)

Lenke til kommentar

Kanskje presisere for teistene at når du snakker om å være blind, så er det ikke om å "se lyset" som i å finne gud, men heller radio, mikrobølger, infrarød, uv, x-ray og gammastråling.

Yepp...

Eller sagt på en annen måte, det er ikke lyset du ser når du binder deg til en imaginær gud, det er mørket... Bekmørkt... :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Ja. Det eneste som gir mening er jo at det finnes noe utenom oss selv og at det ikke er en illusjon. Når stimuli har så mye det skal si, at mennesker virker så mye slik som meg, når jeg forstår så lite, når noe i hodet mitt blir ødelagt så blir virkeligheten ødelagt for meg, når kroppen min kan bli ødelagt, når andre folk enn meg har funnet på dette her, siden jeg i første omgang er smart nok til å tenke dette ut, når alt vi vet er ut fra denne verden, avhengigheten av massen, og mye mer. Så føler jeg meg ganske sikker på det :)

Lenke til kommentar

grønn er faktisk ikke grønn, vi bare tror den er det :p

Men samme hvilken farge objekter reflekterer tilbake så har jo de objektene samme for og vekt om man fjerner fargene... Så virkeligheten er jo der om farger ikke er der... Bare å slå av lyset det og løpe i full fart inn i stolben og lignende så kjenner man fort at virkeligheten er der selv om man slår av farger og lys... ) Som min mor engang sa det; "Lille tåa har evolvert slik fordi vi skulle finne igjen stolben og skarpe kanter i mørket..." :)

Det rare er at i det spektret vi vet om av synlighet så ser vi omtrent ikke en dritt, vi er så og si blinde... :)

Denne er litt interessant, slår man av lyset, merker man fort at virkeligheten fortsatt er der. Har aldri tenkt over det på den måten :) Og ja, vi ser jo svært lite av det totalte spekteret, sikkert fordi vi ikke har behov for bedre syn, vi klarer oss fint.

Og til OP, skjønner spørsmålet. Hva om jeg egentlig er innlåst på mentalsykehus, og hele livet er bare en hallusinasjon? Men, bruker man reason så ser man at sannsynligheten for det er svært liten. Hva skal til for at kroppen min klarer å opperettholde en slik illusjon i så lang tid? Og simulere det så godt? Tror den er svært liten.

Fjerner man reason så roter man egentlig bare i blinde. Man må bruke den vitenskaplige metode for å virkelig forstå virkeligheten.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Og til OP, skjønner spørsmålet. Hva om jeg egentlig er innlåst på mentalsykehus, og hele livet er bare en hallusinasjon? Men, bruker man reason så ser man at sannsynligheten for det er svært liten. Hva skal til for at kroppen min klarer å opperettholde en slik illusjon i så lang tid? Og simulere det så godt? Tror den er svært liten.

Nei, det du sier har har ingen rot i reason. Viss man man virkelig bruker reason vil man se at denne såkalte reason i seg selv er tuftet på et svært tynt eller så godt som ikke eksistereende grunnlag

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Filosofi, og det mest grunnleggende spørsmål "Finnes det en virkelighet utenfor mine tanker?"

Jeg vil gjerne høre hva mener om dette spørsmålet.

Jeg tror ikke det er det mest grunnleggende spørsmålet, det ser for meg ut som om der er ett spørsmål som er mer grunnleggende som Rene hoppet over:

"Finnes virkelig mine tanker?"

Du må nesten besvare dette først, om du skal ha noen forhåpninger om å bevise en virkelighet utenfor dine tanker ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...