Studenten! Skrevet 9. mars 2014 Del Skrevet 9. mars 2014 Hei! Har prøvd å Google litt, men finner ikke svar på hvorfor butikkene ikke får selge alkohol etter kl. 20.00 på hverdager og 18.00 i helgen, mens utesteder osv får skjenke alkohol... Hvorfor denne forskjellen? Og så lurer jeg på; hvorfor får man ikke kjøpt alkohol på valgdagen, og hvorfor stenger alkoholsalget tidligere på julaften og påskeaften? Takk på forhånd! Lenke til kommentar
Populært innlegg Dragavon Skrevet 9. mars 2014 Populært innlegg Del Skrevet 9. mars 2014 Fordi politikerene i Norge har tradisjon for å mene at folk flest ikkje veit best og kan ikkje ta vare på seg sjølv. En bedehusmentalitet. 13 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 9. mars 2014 Del Skrevet 9. mars 2014 Begynner å grine hver gang jeg kommer for sent Lenke til kommentar
Kjeven Skrevet 9. mars 2014 Del Skrevet 9. mars 2014 Tidsgrensen på lørdager ble innført for at folk ikke skulle møte opp fulle i kirka på søndag, og i likhet med alle andre tullelover fra middelalderen har vi beholdt denne og. Hvorfor det er en slik grense på hverdager også er jeg imidlertid usikker på. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 9. mars 2014 Del Skrevet 9. mars 2014 Det er politiske føringar som ligger til grunn for at alkohollova er slik som den er. Forskjellen mellom skjenketider og salgstider for alkohol er at når du får skjenking så er det ein bartender som har ansvaret for at du ikkje blir overskjenka. Så det totale alkoholkonsumet er lavare dersom du drikker alkohol på skjenkeplassane i staden for å kjøpe inn for å drikke heime. Det er sikkert mulig å finne den politiske argumentasjonen for at det er slik ein eller anna plass. Men det koker ned til at politikerane meiner at dei negative sidene med alkoholbruk blir lavare dersom reglane er slik som dei er. 1 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 9. mars 2014 Del Skrevet 9. mars 2014 Politikerne ønsker å begrense skadevirkningene av alkohol, og statistikk tilsier at mindre tilgjengelighet fører til mindre skader. Med vår ulmende pietisme som klangbunn blir det et rungende uslåelig argument. 4 Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 10. mars 2014 Del Skrevet 10. mars 2014 Begynner å grine hver gang jeg kommer for sent Hjelper det? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 11. mars 2014 Del Skrevet 11. mars 2014 Begynner å grine hver gang jeg kommer for sent Hjelper det? Ja, innser til slutt at det uansett ikke er bra for meg, selv om jeg blir ulykkelig da.. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 11. mars 2014 Del Skrevet 11. mars 2014 Du skjønner det at vi ville blitt alkoholikere alle mann om vi fikk kjøpt øl på butikken etter klokka åtte. Det sier seg selv. 2 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 11. mars 2014 Del Skrevet 11. mars 2014 Du skjønner det at vi ville blitt alkoholikere alle mann om vi fikk kjøpt øl på butikken etter klokka åtte. Det sier seg selv. Og vi er ekstra svake på lørdager, har nok noe med lørdagsgodtmentaliteten å gjøre! Lenke til kommentar
Pernicious Weed Skrevet 11. mars 2014 Del Skrevet 11. mars 2014 Tidsgrensen på lørdager ble innført for at folk ikke skulle møte opp fulle i kirka på søndag, og i likhet med alle andre tullelover fra middelalderen har vi beholdt denne og. Hvorfor det er en slik grense på hverdager også er jeg imidlertid usikker på. Middelalderen, nei. Denne som de fleste tullelover innefor norsk alkoholpolitikk stammer vel fra slutten av 1800-tallet og starten av 1900-tallet hvor febrilske avholdsmenn prøvde å begrense folks friheter innenfor valg når det gjelder alkohol. Dette henger igjen enda, med vinmonopol, tidlig stengetider osv. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 11. mars 2014 Del Skrevet 11. mars 2014 allmenn stemmerett og valgbarhet for kvinner ved stortingsvalg i 1913 http://no.wikipedia.org/wiki/Kvinnelig_stemmerett#Norge Brennevinsforbudet ble innført i Norge ved et stortingsvedtak i desember 1916, og var først et midlertidig forbud i forbindelse med jule- og nyttårshøytiden. http://no.wikipedia.org/wiki/BrennevinsforbudetMed fare for post hoc ergo propter hochttp://en.wikipedia.org/wiki/Post_hoc_ergo_propter_hoc:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå