Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] lovlig svindel og lureri, noen vei utenom?


Tannpust

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

En kamerat og kunde av meg ble utsatt for dette i går, umiddelbart etter at firmaet hans var registret hos Brønnøysundregisteret. Her er hva vi forfattet og sendte; 

 

Til den det måtte gjelde og/eller leverandør/oppdragsgiver av .....................................,

 
Jeg, (navn) ble i dag oppringt av ........................ i dag kl 11:32 Ca 10 minutter etter mitt firma (navn) ble godkjent i brønnøysundregisteret.
..................... presenterte seg og firmaet sitt som innleid tjenesteyter for Brønnøysundregisteret. Han forklarte at han var innleid pga underkapasitet hos Breg. Videre fortalte ....... at breg. hadde utvidet sitt tilbud ved registrering av as til å også inkludere listing i Google Local/Google+. Dette ville koste  kr. 5996,- eksl. mva, som da ville erstatte fakturaen fra brrg. Beløpet er bemerkelsesverdig likt kostnaden ved registrering av as hos Brønnøysundregisteret .................. presiserte at han på vegne av sitt selskap fakturerte på vegne av Brønnøysundregisteret.
Iht Kjøpslovens § 7-2, er ikke varen levert før kjøper har mottatt denne.
Videre må det iht kjøpslovens § 14 komme klart frem ved merking, transportdokument eller på annen måte er gjort klart at tingen er tiltenkt kjøperen.
Kjøpslovens § 18-2 understreker at der er mangler på varen også når tingen ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen, dens egenskaper eller bruk og som kan antas å ha innvirket på kjøpet.
Da ........................ ringte meg, (navn) før jeg selv hadde fått melding om at registreringen av (navn) var godkjent av brreg., pratet raskt og samtidig fremstod som brreg`s representant, er det uten rimelig tvil et brudd mot kjøpslovens §20-2 som sier; 

(2) Har kjøperen før kjøpet undersøkt tingen eller uten rimelig grunn unnlatt å etterkomme selgerens oppfordring om å undersøke den, kan kjøperen ikke gjøre gjeldende noe som han burde ha oppdaget ved undersøkelsen, med mindre selgeren har handlet grovt aktløst eller for øvrig i strid med redelighet og god tro.
Kjøpsloven sier videre at mangelbeføyelse også kan gjøres gjeldende i ettertid ref.; §21-2 
Selgeren svarer også for mangel som oppstår seinere dersom den skyldes kontraktbrudd fra hans side. Det samme gjelder dersom selgeren ved garanti eller på annen måte har påtatt seg ansvar for at tingen vil ha angitte egenskaper eller være egnet til vanlig bruk eller en særlig bruksmåte i et tidsrom etter leveringen.
........................ fikk i gang den «gode samtale» ved å starte samtalen ved å spørre om hvilke adresse han som representant for Brønnøysundregisteret skulle sende registrerings avgiften til. Dermed var jeg,
(navn) villedet til å tro at jeg pratet med en offisiell person som jeg kunne utlevere fortrolig informasjon med, og takke ja til tillegsproduktene som etter sigende kom fra Brønnøysundregisteret.
Her vil det ikke komme på tale å diskutere prisavslag da dette er grovt tillitsbrudd og vil resultere i grovt kontraktsbrudd. Viser til kjøpslovens § 39.Heving.
(1) Kjøperen kan heve kjøpet dersom mangelen medfører vesentlig kontraktbrudd. (2) Kjøperen kan ikke heve kjøpet med mindre han gir selgeren melding om heving innen rimelig tid etter at han fikk eller burde ha fått kjennskap til mangelen, eller etter utløpet av den frist som kan følge av krav eller melding etter §§ 34 eller 36. Dette gjelder likevel ikke dersom selgeren har opptrådt grovt aktløst eller for øvrig i strid med redelighet og god tro.
Selv om det er kun privatpersoner som kan bruke angrefrist, kan også et selskap holde sin ytelse tilbake dersom selskapets representant forventer kontraktsbrudd. Det er satt en forutsetning at da må parten som holder ytelsen tilbake straks varsle den annen part. Ref. kjøpslovens § 61.Forventet kontraktbrudd.
(1) Dersom det etter kjøpet framgår av en parts handlemåte eller av en alvorlig svikt i hans kredittverdighet eller evne til å oppfylle at han ikke kommer til å oppfylle en vesentlig del av sine plikter, kan den annen part innstille sin oppfyllelse og holde sin ytelse tilbake.

og
(3) Den part som innstiller oppfyllelsen eller hindrer at tingen blir overgitt, må straks varsle den annen part. Blir varsel ikke gitt, kan den annen part kreve erstattet tap som kunne vært unngått om han var blitt varslet.
Tilsvarende gjelder heving iht kjøpslovens § 62.Heving ved forventet kontraktbrudd.
(1) Er det før tiden for oppfyllelse klart at det vil inntre kontraktbrudd som vil gi en part hevingsrett, kan han heve kjøpet allerede før tiden for oppfyllelse. Hevingen kan avverges dersom den annen part straks stiller betryggende sikkerhet for at kjøpet vil bli oppfylt. (2) Når tiden tillater det, skal den part som akter å heve, varsle den annen part så denne får høve til å skaffe sikkerhet for å unngå heving.
 
Vi sender kopi av denne mailen til bla. Brønnøysundregisteret, Øko Krim (min regnskapsfører pratet i dag med forannevnte som gjerne ville ha en utfyllende beskrivelse på hendelsesforløpet). Videre vil min regnskapsfører ta opp problemstillingen og involverte parter med NARF ( Norges Autoriserte regnskapsføreres Forbund) for å rådføre seg og for å finne ut om flere regnskapsførere har kunder med samme erfaring med de involverte partene MD Huset. Om dette er et problem som har berørt flere av medlemmenes kunder, vil det muligens komme på tale å foreslå videre skritt i fellesskap.
 
Alikevel om  eller MD Huset sørger for at kr. 5996,- dekker registrering av selskapet i Brønnøyregistrene samt tjenestene fremført av ...................., vil jeg be dere alle se bort fra denne henvendelsen.
 
Konklusjon; Klag raskt og involver mange!

 

Endret av dagovew
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Har du fått noe respons på det der?

 

Sitter i en forelesning nå, så orker ikke skrive en avhandling, men førsteinntrykket mitt sier; er det ikke fryktelig mye jus på avveie i det innlegget der?

 

Jo, det er ikke mye i det brevet der som gir mening. Det er derfor jeg spør.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

hei, beklager hvis det er mine innlegg dere kanskje har irritert dere over!?

 

Jeg er ikke vant til å bruke diskusjonsformum, og trodde sjansen for at de enkelte ville se og svare til meg var større om jeg skrev direkte inn på den enkeltes innlegg. Mener ikke å irritere noen, selfølgelig, prøver bare mitt best for å løse en sak og for å gjøre en borgerplikt ift å forsøke å få stoppet de som står bak denne svindelbedriften..

 

Bidra hvis dere kan og vil!!

 

Jeg politianmelder Telefonkatalogen.biz til uka og ønsker å ha med meg så mye dokumentasjon om generell svindel fra Telefonkataogen.biz som overhodet mulig. 

Klarer du ikke å håndtere disse fillesakene så skal du slite med å lede et firma :/

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Nå har 180.no begynt å hjelpe folk ut av avtaler også. En kompis av meg startet bedrift i forrige uke og inngikk en avtale med en katalog. Så ringte 180.no rett etterpå og sa at de var svindlere. De sa at han kunne ringe dette nummeret 67200461, så skulle kundeservice på 180 hjelpe han ut av avtalen.

Lenke til kommentar

Nå har 180.no begynt å hjelpe folk ut av avtaler også. En kompis av meg startet bedrift i forrige uke og inngikk en avtale med en katalog. Så ringte 180.no rett etterpå og sa at de var svindlere. De sa at han kunne ringe dette nummeret 67200461, så skulle kundeservice på 180 hjelpe han ut av avtalen.

Hvordan visste 180.no at han hadde blitt oppringt av kataloghaier..?

Lenke til kommentar

 

Nå har 180.no begynt å hjelpe folk ut av avtaler også. En kompis av meg startet bedrift i forrige uke og inngikk en avtale med en katalog. Så ringte 180.no rett etterpå og sa at de var svindlere. De sa at han kunne ringe dette nummeret 67200461, så skulle kundeservice på 180 hjelpe han ut av avtalen.

Hvordan visste 180.no at han hadde blitt oppringt av kataloghaier..?

 

Som sagt, så ringte 180.no rett etter han hadde signert hos en annen katalog. (Husker ikke navnet på katalogen) Da sa 180 at de var svindlere og at han kunne ringe til kundeservice og få hjelp med å si opp avtalen. 67200461 er registrert på 180.no.

Lenke til kommentar

Er det? Jeg får ikke noe treff i noen telefonkataloger.

Eneste plassen jeg finner det er på Telefonterror, og der er det jo oppringte brukere som legger det inn. På bakgrunn av at de er blitt fortalt av oppringer at det er fra 180.no.

Endret av TheHaughom
Lenke til kommentar

I og med at jeg har jobbet i bransjen i en del år må jeg bare komme med et par generelle betraktninger (jeg har ingen tilknytning til noen, og kommenterer som vanlig privatperson). For det første; det finnes gode mediebyråer. Det er bare et lite stykke mellom de. Det er i den anledning viktig å holde tunga rett i munn; 180 for eksempel er ikke et mediebyrå! Ei heller en del andre katalogtjenester som har begynt med "medierådgivning". Seriøs medierådgivning innenfor markedsføring handler blant annet om tett samarbeid, en plan og oppfølging. Samt selvfølgelig å rydde opp blant kataloger osv.

 

Noen få tips til folket her som kanskje har en liten eller mellomstor bedrift;

  • 90 % av søkene i dag gjøres på Google! Ha maks en minsteoppføring på Gule Sider. Noe annet er ikke vits! Vær dog tilgjengelig på Google. Tenk for deg selv; hvor søker jeg etter firmaer?
  • Ha en god nettside som fungerer på mobil (over 50 % av trafikken i dag kommer fra mobile enheter)
  • Vær tilgjengelig på Facebook med en gratis firmaside.
  • Og sist men ikke minst; for å unngå lignende situasjoner som er beskrevet i tråden her: Ikke si ja til noe som har å gjøre med "oppføring", "profil", eller "bekrefte opplysninger" o.l. Gjør du det kommer det til å koste penger, uansett. 

 

Skjønner at det er enkelt å gå i en liten felle, det er tross alt en grunn til at katalog"haier" o.l. fortsatt har jobb, men det er faktisk tilstrekkelig med noenlunde vanlig common sense. Kanskje man må brenne seg en gang eller to først (det har de fleste daglige ledere i SMB gjort) for å se den, men.. Ja. Vær på vakt. Enkelt og greit. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

LA OSS STÅ SAMMEN!!

 

hei, jeg er i samme situasjon: de har et pågående svindelforsøk mot et firma som jeg leder.

 

jeg vil nå politianmelde dem da de har sendt oss et ulovlig inkassovarsel, og i tillegg sendt det til daglig leders privat adresse og ikke til firmaet som er den juridiske parten i saken.

 

jeg vil gjerne ha uttalelser fra andre som mener å ha opplevd eller opplever det samme. Det kan være viktig for at politiet ikke bare henlegger dette. Vi må samle oss og komme med en større mengde dokumentasjon.

 

hvis vi står sammen, så er vi mer enn sterke nok... jeg ser at det er veldig mange som har oppelvd og som opplever det samme ift dette firmaet. Sannheten er klar nok, men vi må få den integret i systemet slik at de som står bak dette blir stanset.

 

ta kontakt!!

 

mail: [email protected]

merk med "svindelsaken"

 

tusen takk!!

 

nå har de gitt seg ift oss og ut i fra min erfaring så vil jeg oppfordre andre i samme situasjon til å

 

1) Sende inn gyldig innsigelse og bestridelse av avtalen når du har mottatt en faktura fra dem

2) ikke betal dem noe på noe tidspunkt

3) avstå fra å gå inn i dialog med dem (legg bare på når de ringer)

4) dersom det oppleves som nødvendig med en uttalelse igjen så henvis bare tilbake til innsendt innsigelse og bestridelse av avtalen og  bruk så lite tid og krefter på dette som mulig.

 

Når de skjønner at de ikke kommer noen vei "med deg" så gir de seg. De har ikke noe annet enn psykisk press som middel til å innkreve betalinger og når de ikke lykkes så "lar de deg gå".   

Endret av Bedrift
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei igjen, 

 

Kan jo oppdatere denne tråden litt på hvordan det gikk i denne situasjonen siden tråden fortsatt lever i 2016.

 

Det vi gjorde først og fremst var bare at vi vedkjente oss ikke tjenesten og krevde at de opphørte sine betalingsvarsler og "kunde"oppfølginger (da de ringte daglig og sendte epost til personen de hadde snakket med opprinnelig). Vi svarte ved brev hvor vi hevdet at vår medarbeider hadde akseptert under falske forutsetninger da vår medarbeider ble villedet til å tro at dette var en allerede eksisterende tjeneste som organisasjonen hadde avtale. Vi argumenterte også med at vår medarbeider ikke hadde myndighet til å inngå slike avtaler (dog det har vel ikke så mye juridisk verdi). Men samlet ble det et fint brev og siden såfremt meg bevisst ble det aldri hørt noe mer, slik at forhåpentligvis førte det fram.

Endret av Tannpust
Lenke til kommentar

dette er svindel - enkelt og greit

 

vi ble utsatt for det og jeg brukte for mye tid og krefter på det - men jeg har lært noe som kanskje kan komme deg til gode hvis du stå i samme situasjon i dag

 

de har ingenting annet enn psykisk press å komme med for å få "deg til å gi dem penger" for "ingenting

 

det eneste du trenger å gjøre er å sende dem en "innsigelse på fakturaen" og en "bestridelse av avtalen" 

 

dette trenger ikke å være lange dokumenter med inngående argumentasjon - det er tilstrekkelig å skrive at -

 

"innsigelse på faktura" - vi kommer ikke til å betale denne fakturaen da vi ikke har inngått noen gyldig avtale med dere

 

"bestridelse på avtale" - vi bestrider at det er inngått en gyldig avtale mellom oss og dere

 

når fakturaen forfaller så begynner de å ringe (i motsetning til seriøse bedreifter som sender en skriftlig purring) - ikke ta telefonen - og gjør du det så legg  på når du skjønner hvem det er - blokker alle numre de ringer fra

 

når de så antagelig tar skriftlig kontakt (mail eller post) - ikke gjør noe annet enn å henvise tilbake til gyldig innsendt innsigelse og bestridelse av avtale

 

ikke kast bort tid og krefter på disse folka ved å la dette styre mye av tankene og følelsene dine  - ikke gjør mer enn det aller nødvendigste -  og "glem det" - de gir seg fort når de skjønner at de ikke kan presse deg til å betale

 

 

Lenke til kommentar

Hei, jeg vil bare takke for denne tråden for råd, da jeg har med jevne mellomrom kommet tilbake til denne, siden tidligere i vår.

Fint (eller egentlig litt trist) å vite at det er flere som sitter i samme situasjon.

Endret av Craetiv
Lenke til kommentar

Hei alle sammen.

Da har min kollega for en tid til bake gått i same fella. Vi har bestridt kravet på alle måter og de har sendt den videre til Norsk Inkasso-Reform A/S. 

Disse skal nå sende kravet til forliksrådet, og hevder verneting er Oslo...

Noen tanker videre?

Lenke til kommentar

For en fysisk person (herunder et ENK som ikke er registrert i Foretaksregisteret) er verneting domstolen der vedkommende har fast bopel.

 

For et aksjeselskap, og andre selskaper (herunder ENK) som er registrert i Foretaksregisteret) er verneting domstolen der selskapet har sin registrerte forretningsadresse.

 

I tillegg til eller i stedet for dette kan man avtale verneting. Det er veldig vanlig at selger tar inn standardklausuler om Oslo tingrett som verneting. Det er den som går til sak som må kunne underbygge at avtalt verneting faktisk er avtalt.

 

Med mindre innehavers adresse (uregistrert ENK) eller selskapets adresse (foretaksregistrerte selskap) er i Oslo ville jeg bestridt at Oslo tingrett (og Oslo forliksråd) var rett verneting. Dette er best i samsvar med standpunktet ellers, som er at det ikke er inngått noen avtale. Når det ikke er inngått noen avtale i det hele tatt kan det heller ikke være inngått noen avtale om verneting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...