Gå til innhold

Kan overklokking av CPU skade chipset?

Anbefalte innlegg

Ok, nå vet jeg at MEGET høy fsb skader northbridge.

Men det jeg da lurer på er om klokking av en Barton 2800+ til 2.3Ghz (200*[email protected]) kan skade chipset?

Jeg fikk svart skjerm ved overklokking, og sendte inn CPU (etter å ha testet den i flere hovedkort, og den funket ikke i noen), nå får jeg den tilbake, testet OK. Får sikkert gebyr å greier også. Hvordan kan det være noe annet enn CPU som er skadet av overklokking da? Hovedkortet? Neppe, da det er et Asus A7N8X Deluxe, sertifisert for 200fsb. Rammen? Corsair TWINX 3200LL også laget for hastigheter opptil 200mhz.

noen som har peil? kan det virkelig være at de er så frekke at den gamle var ødelagt, og at de sender ny og tar testgebyr oppå det hele? Tvilsomt :shrug:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

mulig at grafikk-kortet er dødt. må huske at fsb gjelder alle delene i maskinen, inklusive alle agp og pci kort. der finnes enkelte kort som ikke takler fsb på mer enn 133. :shrug:

anbefaler at du tester alle delene, eller i det minste tar ut delene en etter en, for å se om noen utvidelseskort(lydkort mm)er død...

Lenke til kommentar

vet at det ikke hjelper DEG, men jeg overklokket nettopp minnet mitt til dødes. Tenkte på det å fjerne en og en ting for å se hva som var ødelagt.

SÅ jeg byttet skjermkort (som er det eneste agp/pci kortet i maskinen) og det hjalp ikke. men så oppdaget jeg at jeg har satt i en bracket som fulgte med mitt MSI hk. Nemlig D-Bracket 2 med led som viser hva som er galt i pcen.

4 lys som lyser grønt/rødt i forskjellige kombinasjoner som forteller hva som er galt i maskinen. Jeg så tre grønne og 1 rødt, og fant fort ut i manualen at det var minne som var ødelagt.

Jeg syntes denne D-bracketen med led er helt genial, og syntes at det burde følge med alle hk..

Lenke til kommentar
vet at det ikke hjelper DEG, men jeg overklokket nettopp minnet mitt til dødes. Tenkte på det å fjerne en og en ting for å se hva som var ødelagt.

SÅ jeg byttet skjermkort  (som er det eneste agp/pci kortet i maskinen) og det hjalp ikke. men så oppdaget jeg at jeg har satt i en bracket som fulgte med mitt MSI hk. Nemlig D-Bracket 2 med led som viser hva som er galt i pcen.

4 lys som lyser grønt/rødt i forskjellige kombinasjoner som forteller hva som er galt i maskinen. Jeg så tre grønne og 1 rødt, og fant fort ut i manualen at det var minne som var ødelagt.

Jeg syntes denne D-bracketen med led er helt genial, og syntes at det burde følge med alle hk..

De aller fleste som jeg vet om har noe lignende. Enten pipelyder, tall eller stemme.

Lenke til kommentar

Satte på AGP låsen til 66Mhz.

Fikk en stund meldingen "system failed memory test", så jeg trodde det var ram'en. Men testet med annen ram, og fikk akkurat samme melding.

Testet også Cpu i 2 andre Nforce kort, og fikk også der meldingen "system failed memory test".

Etter å ha resetta cmos en par ganger, så fikk jeg ikke den meldingen engang, bare svartskjerm....

Så jeg får se når jeg får tilbake CPU da, om problemet fortsetter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...