Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

tips til kjøp av 4x4 suv/pickup.


Anbefalte innlegg

Er på jakt etter en 4x4 suv/pickup. ikke helt ny men tenker fra 2005-2010 mod.

Skal brukes til alt fra bykjøring til endel turer til hytta og vanskelige terreng..

hva er kongen av 4x4? Vurderer toyota hilux AT. men tar gjerne imot deres meninger her.

Viktigste er at den kommer seg fram uansett. snø, gjørme osv.

 

Takker på forhånd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En toseter holder for meg, så lenge det er god planplass, og litt plass bak setene. må vel nesten kikke på en dobbel cab da? for er store plassen uten det?

Ja har sjekket med arctic trucks i drammen, og prisen vil bli 168 750 kr for 37" ombygging. + ekstra for sperrer, vinsj osv..

Men tenker kanskje 35" også burde rekke langt i skogen? litt usikker der :)

 

Altså opp til hytta om vinteren er det ikke noe som heter brøyting.. så ofte 30-80 cm snø..

veien til huset er skogsvei med grei brøyting, men ofte veldig sene.. + strøing er et fremmed ord.. :)

 

Du får spørre pent igjen siden, kanskje du er heldigere da, hehe.

 

Legger til link til de forskjellige bygga.

37": http://www.arctictrucks.no/lisalib/getfile.aspx?itemid=10382

35":http://www.arctictrucks.no/lisalib/getfile.aspx?itemid=10381

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Skal du oppå snøen så er brede dekk bedre. Men med mindre du skal ha off road som hobby kan nok 35" være et godt kompromiss. Penger spart. Prøv en standard hilux først, den tar seg bra fram uten modding også om den har skikkelige dekk.

 

Prøv gjerne på et dedikert 4x4 forum. Post noen bilder av veiene og stiene du ser for deg å komme deg fram på, så får du svar av folk som har slike.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja det vet jeg, men litt usikker på hvor mye jeg trenger av modding. har kjørt hilux før, men synes den veldig tung kjørt når begynte og bli høyere. Har nok mye med dekka og gjøre, var litt smale. men var gode dekk, hakka 7.

 

kan høre på et forum ja, vet du om et forum som det er stor pågang på?

Lenke til kommentar

Etter å ha sett litt tester av nye SUV-er, er jeg veldig imponert. En RR Evoque Sport, for eksempel, er en hybrid mellom by og "off-road", og egenskapene der, er veldig bra. En moderne bil med differ og sperrer, samt litt full "off-road pakke" som ofte leveres fra leverandør, må da være tilstrekkelig for omtrent alt som ikke er off-road kjøring som sport.

Lenke til kommentar

Det blir en litt for "fin" bil for bruken jeg skal ha den til. trenger også god plass bak.

Men er en spennende bil!

 

Takker for svar :)

 

Ja, det er en spennende bil. Hensikten min var dog ikke å oppfordre deg til å prøve en. Den var bare en illustrasjon. Hvis en SUV by/off-road kan gjøre sånn, tror du ikke at en hvilken som helst "bruksoffroader" klarer det samme, minst? Er ikke det tilstrekkelig?

Lenke til kommentar

Det er jeg veldig usikker på, den har jo så mye innstillinger på oppsett at gud vet hva..

Nei en hvilken som helst offroader klarer ikke komme opp ditt jeg skal. det er testet ut.

er nok mange gode der ute, men også endel som er ubrukelige.

 

derfor jeg trenger help :)

Lenke til kommentar

Til det bruket du nevner bør du holde deg unna alle bilene som mangler lavserie.

 

Jeg bor litt øde til og må ofte kjøre i løssnø/gamle hjulspor/traktorspor og av og til er det så lite feste/bæreevne på snøen at tomgang i 1. Gir i lavserie er det eneste som virker. Prøver jeg bare å være forsiktig borti gasspedalen eller prøver 2 lav så bare graver hjulene seg ned i snøen med en gang.

Lenke til kommentar

Det er akkurat det jeg har tenkt på hele tiden. Vet det er gode biler, og de burde klare det meste i terreng?

Men det jeg også lurer på, hvordan er 37" på vei? skal jo brukes til alt fra skog til motorvei.

 

Og forskjellen på Navara og hilux 4x4. positive og negative sider?

Lenke til kommentar

Navara er litt bedre å kjøre. Kvaliteten er litt dårlig, og bilen kan være litt kald på vinteren. Har vært tilfelle av at kjedet strekker seg på Navara, og dette er en kjempe dyr jobb å få byttet strammer og kjede på de bilene.

 

Har ikke kjørt så mye annet enn en Hilux AT 2013, og den var kjempe ålreit og selv om den var 37" dro den fint hengerlass og en del blanda kjøring med mye langkjøring og småkjøring på 0,6 l på mila. Veldig allsidig og god bil.

 

Som andre skriver her så MÅ du ikke ha AT lignende greier med svære skjermbredere og sperre foran og bak med kompressor osv. Du kommer utrolig langt med en helt ordinær pickup med bra mud dekk.

Lenke til kommentar

Det er dette jeg også har hørt. vet jo at en hilux er en god bil tvers i gjennom. men en lurer jo alltid litt :)

 

Det jeg tenker med 37" blir det veldig mykt og kjøre? er ikke sånn at du vagger frem og tilbake på vanlig vei?

Skulle jeg hatt hilux, blir det AT. har på ingen måte blitt så gammel at bil ikke skal være gøy. har bare alltid vært borti små biler med krutt. aldri noe stort.

derfor jeg har noen spm :)

Lenke til kommentar

Etter å ha hatt navara og pathfinder som arbeidsbil i en periode på 5 år vet jeg med sikkerhet at D40 ikke er en bil som kommer i mitt eie. Jeg tror jeg med sikkerhet kan si at det finnes ikke tilsvarende bil fra konkurrentene som har like dårlig kjørekomfort og retningsstabilitet. Ellers må man jo regelrett tyne bilene om vinteren for at motoren skal bli varm.

 

Eneste forskjellen jeg ville ha gjort på min egen pickup for framkommelighetens skyld er vel å montere diff bak med mulighet til å koble i inn 100% sperre. Til nød foran og.

Skulle jeg ha et behov for å utfordre meg på mer krevende terreng enn det jeg har gjort med denne ville jeg antageligvis handlet en billigere bil dedikert til ren og skjær terrengkjøring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...