banansplitt™ Skrevet 9. mars 2014 Del Skrevet 9. mars 2014 Tiden har kommet for å skaffe seg ny laptop, men dessverre er ikke det noe økonomien støtter fullt ut. Derfor må jeg heller se på alternativer før å gjøre laptop'en jeg allerede har litt mer brukbar, for i øyeblikket nå, så er den rett og slett for treig. Det gjelder egentlig generelle ting som surfing og slikt, det er rett og slett for hakkete og treigt å navigere seg rundt på maskinen. Hva er egentlig grunnen til at en PC blir så treig ettersom tiden går? Oppgradering av OS? Kan også legge til at jeg måtte skifte ut HDen etter at den forige røk, da tok jeg HD fra min gamle laptop, dette kan selvfølgelig ha vært en bidragsyter. Så; SSD-disk? Trenger minst 250gb. Finnes det noe software jeg kan innstallere for å få bedre ytelse? Noe annet også? De mest krevende oppgavene laptopen skal takle er Photoshop og Unity. Jeg spiller ikke spill. Where do i start? Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 9. mars 2014 Del Skrevet 9. mars 2014 SSD vil nok gjøre PC-en vesentlig mye raskere (ikke så mye i spill), men de er også ganske dyre. En rask formatering vil i noen tilfeller gjøre PC-en raskere, spesielt om det er lenge siden sist. Lenke til kommentar
banansplitt™ Skrevet 9. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2014 Formaterer hver måned, så det er ikke der problemet ligger Lenke til kommentar
banansplitt™ Skrevet 9. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2014 (endret) Asus N53S EDIT: Ser i nettbutikker at en 250GB ikke koster allverdens. Noen som kan anbefale meg en god 250GB-SSD? Den må passe til Asus N53S, eller er det sånn at alle SSD-disker er "like" så at den skal passe ikke er noe jeg trenger å tenke på? EDIT2: HDMI-utgangen på laptopen er ødelagt. Noen måte å løse det problemet på? Endret 9. mars 2014 av banansplitt™ Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 9. mars 2014 Del Skrevet 9. mars 2014 (endret) Tror nok det skal bli vanskelig å fikse HDMI utgangen. Da må vel hovedkortet byttes. Her er en god SSD som skal støtte din laptop. De aller aller fleste bærbare bruker 2,5". Hvis du sitter med 4GB minne i maskinen din så kan du vurdere disse også (eller tilsvarende), gitt at du har 64bit OS. Dette er to enkle og greie oppgraderinger. Du kan jo også vurdere om maskinen din må åpnes og blåses ren. Har du hatt den mye i sofa/senga/på teppe eller lignende? Noe mer enn dette ville ikke jeg kostet på en eldre laptop. Endret 9. mars 2014 av Kyrre S. Lenke til kommentar
banansplitt™ Skrevet 9. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2014 Hei, takk for svar. Trodde jeg hadde postet specsa, men det hadde jeg tydeligvis ikke. Du kan jo også vurdere om maskinen din må åpnes og blåses ren. Har du hatt den mye i sofa/senga/på teppe eller lignende? Mye. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 9. mars 2014 Del Skrevet 9. mars 2014 (endret) 6GM ram? Hørtes rart ut. Dette er 2-kanals, har dem da en brikke på 2 og en på 4GB? Eller 2 på 3GB? Hmm .. Spesielt. Uansett så burde 6GB holde fint. Hvis du spanderer på 1000-lappen til SSD og gjør en ren installasjon av windows så burde du få en mye bedre opplevelse av laptopen. Gjorde dette selv i samboeren sin eldre Asus UL30A og det hjalp veldig mye! Når det gjelder installasjon av windows ... Slike laptoper leveres gjerne med windows-installasjon som er fullpakket av dårlig crapware/bloatware. Disse kan/vil gjøre maskinen treige. Det kan dermed anbefales at du får ut alt dette. Hvis du har windows 7 så kan du ha god effekt av å installere en "ren" windows, og ikke den utgaven som ble levert med laptopen. Har du nyere windows enn Win7 går ikke dette ( det lærte jeg selv i går ). Med "ren" windows så mener jeg hvis du kjenner noen som har en slik eller tilsvarende for din (nøyaktige) versjon av windows. En slik DVD kan man "rippe" til en ISO fil og lage en bootbar USB stick. Finnes mange måter å gjøre dette på, linkene mine er ikke nødvendigvis alle sitt valg. Jeg har en slik stick liggende som jeg bruker til alle mine windows installasjoner. Har selv 3 maskiner i hjemmet, og hjelper også diverse familiemedlemmer. Du må selvsagt bruke din serial-key under installasjon, og som allerede nevnt må det være samme versjon av windows. Dette vil gi deg en helt ren installasjon av windows, uten alle disse nevnte møkkaprogrammene. Hvis du har den mye i sofa'n og tilsvarende har nok maskinen godt av litt trykkluft Hvis du føler deg fingerferdig så kan du prøve å åpne maskinen å gjøre den ren. Men hvis du ikke føler at viften girer seg mer opp i dag, enn den gjorde når den var ny, eller hvis du ikke føler maskinen er varmere nå en tidligere, så dropper du dette. Edit: Kan jo nevne at en veninne av meg kastet sin laptop fordi den ikke ville starte. Jeg tok den med meg hjem, åpnet den, byttet vifta som var ødelagt (FULL av støv/lo) og vips ny laptop Viften kjøpte jeg på e-bay for 100spenn. Endret 9. mars 2014 av Kyrre S. Lenke til kommentar
banansplitt™ Skrevet 9. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2014 2GB og 4GB, ja. Dekselet på DVD-rom har detti av samt at en skrue ikke er skrudd i under, så dekselet er litt løst. Sjansen er derfor stor for at det har kommet en del støv inn. Hårtørker burde vel gå an å blåse ut litt støv med? Da kjøper jeg SSD i morgen og satser på at det vil gå litt kjappere da Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 9. mars 2014 Del Skrevet 9. mars 2014 Tror nok ikke en hårtørker vil gjøre noe som helst av nytte. Du kan forsøke å sette støvsugeren inntil uttaket (det luften blåses ut) samtidig som du blåser hardt eller bruker trykkluft på inntaket (der luften suges inn). Det man skal være forsiktg med vedr bruk av støvsugere er at viften(e) i en PC kan da begynne å spinne såpass fort at lagerene blir ødelagt. Jeg holder alltid igjen viften hvis jeg skal bruke støvsugeren, slik at den ikke kan spinne. Det aller beste er å åpne opp hardwaren, og blåse det rent med en trykkluftpistol/kompressor, men dette er jo mye mer arbeid og krever litt utstyr. Du ønkser å få lo og støv ut og vekk fra kabinettet, ikke bare trykke det rundt inni der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå