oj88 Skrevet 18. mars 2014 Del Skrevet 18. mars 2014 (endret) Musikken ligger på den med ext2-filsystem. Da skal denne kommandoen mounte disken (i praksis det samme som å klikke på den i Nautilus): udisks --mount /dev/sdb1 Denne kommandoen kan du få til å kjøre ved innlogging ved å kjøre denne kommandoen i terminalen: sudo gnome-session-properties Der legger du til en ny oppføring med valgfritt navn, og bruker kommandoen nevnt over (udisks). Da skal disken mountes ved innlogging neste gang du restarter PC-en. I standard Ubuntu kan du forresten trykke på tannhjulet øverst til høyre på skjermen, og deretter "Startup Applications" (om du kjører engelsk), noe som tilsvarer å kjøre gnome-session-properties. Har lagt ved et screenshot med et eksempel. Endret 18. mars 2014 av oj88 Lenke til kommentar
tibbs Skrevet 18. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2014 (endret) La det inn som beskrevet, men det fungerer ikke. Må fortsatt gjøre det manuelt i Nautilus. Ser at i eksemplet er kommandoen lagt i feltet "Comment", men skal den ikke ligge i "Command"? Jeg la den iallefall i "Command"-feltet. Endret 18. mars 2014 av tibbs Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 18. mars 2014 Del Skrevet 18. mars 2014 La det inn som beskrevet, men det fungerer ikke. Må fortsatt gjøre det manuelt i Nautilus. Ser at i eksemplet er kommandoen lagt i feltet "Comment", men skal den ikke ligge i "Command"? Jeg la den iallefall i "Command"-feltet. Ja, liten feil der. Hva skjer om du kjører udisks-kommandoen i terminalen etter PC-en har startet opp, altså før du har åpnet den i Nautilus? Noen feilmeldinger? Fungerer det etter at du har kjørt kommandoen? Lenke til kommentar
tibbs Skrevet 18. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2014 Tror jeg fant ut litt nå. Når jeg startet opp det hele med kommandoen "sudo gnome-session-properties" så er jo det som root. Ergo fungerte det ikke når jeg logget inn som user. Men ved å legge inn "usdisks --mount /dev/sdb1" som user fungerte det selvsagt når jeg logger inn som user. Takk for all hjelp oj88 Blir det nye problemer får jeg vel komme tilbake, evt. starte ny tråd. Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 19. mars 2014 Del Skrevet 19. mars 2014 Tror jeg fant ut litt nå. Når jeg startet opp det hele med kommandoen "sudo gnome-session-properties" så er jo det som root. Ergo fungerte det ikke når jeg logget inn som user. Men ved å legge inn "usdisks --mount /dev/sdb1" som user fungerte det selvsagt når jeg logger inn som user. Takk for all hjelp oj88 Blir det nye problemer får jeg vel komme tilbake, evt. starte ny tråd. Du har helt rett. Vet ikke hvorfor jeg ba deg bruke sudo der, var bare litt surra i øyeblikket :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå