Gå til innhold

Kjølepasta på ribbene?

356speedster

Anbefalte innlegg

Topic får meg nok til å fremstå som en totalt noob. Men jeg vet hvor kjølepasta skal brukes, så ikke kom med forklaringer på det.

bakgrunnen for spørsmålet er at jeg fikk en ide, i forbindelse med en artikkel om konstruksjon av fanducts, hvor det er viktig med glattest mulig overflate for å forhindre at luften bremses opp og skaper turbulens.

Ideen kom derfor med å bruke motsatt prinsipp på selve kjøleribbene, for å skappe litt friksjon mellom kjøleribber og luft. Enkleste metode må da bli et tynt lag med kjølepasta som vil skape en "mattere" overflate, samt at kjølepastaen leder varme godt.

kan dette være en god ide? eller er det helt på jordet?

Vil kjølepastaen overføre varmen til luft bedre enn alu/kobber finner, eller vil den isolere varmen inne i blokka?

Noen som har tanker rundt dette, eller kanskje noen har lyst/tid til å teste det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Topic får meg nok til å fremstå som en totalt noob. Men jeg vet hvor kjølepasta skal brukes, så ikke kom med forklaringer på det.

bakgrunnen for spørsmålet er at jeg fikk en ide, i forbindelse med en artikkel om konstruksjon av fanducts, hvor det er viktig med glattest mulig overflate for å forhindre at luften bremses opp og skaper turbulens.

Ideen kom derfor med å bruke motsatt prinsipp på selve kjøleribbene, for å skappe litt friksjon mellom kjøleribber og luft. Enkleste metode må da bli et tynt lag med kjølepasta som vil skape en "mattere" overflate, samt at kjølepastaen leder varme godt.

Vil kjølepastaen overføre varmen til luft bedre enn alu/kobber finner, eller vil den isolere varmen inne i blokka?

Noen som har tanker rundt dette, eller kanskje noen har lyst/tid til å teste det?

Interesant tema..

For det første så er det i utgangspunktet ikke noe snakk om å "overføre" noe luft. Den kommer dit den skal i den mengden vifta di bestemmer. Skal du "overføre" noe luft må du hente den andre steder i fra.

Når det gjelder å smøre kjølepasta inn på kjøleribbene vil du ikke oppnå etter eget utsagn en mattere overflate som skaper økt friksjon og dermed setter ned (teoretisk) hastighet på luften. Det er en uønsket effekt da man ofte kjøper -større- vifter for å -øke- gjennomstrømmingen. I tillegg vil kjølepasten rent matematisk snevre inn kanalen. I tillegg selv om du bruker bare en tynt lag vil tempeaturen samt lufttykket fra vifta mykne opp pastaen og blåse den nedi ribba.

:-)

Lenke til kommentar

Kjølepasta leder ikke varme like godt som massivt metall. Er helt meningsløst å smøre KP på ribbene.

Lenke til kommentar

Skal du absolutt lage større overflate på kjøleribba di, så kan du jo ta et kraftig skrujern eller lignende og lage tett i tett med dype skraper.

Dette er nok lettere om ribba er av aluminium, for det er lettere å ripe i enn kobber...

Skal jeg være ærlig, så tror jeg du vil merke minimalt om i det hele tatt noen forandring. Men for all del, prøv! :wink:

Lenke til kommentar
... ta et kraftig skrujern eller lignende og lage tett i tett med dype skraper.
Detta är bästa rådet hittills. Effekten blir en turbulens vid ytan som gör att luften "greppar" värmen bättre.
Dette er nok lettere om ribba er av aluminium, for det er lettere å ripe i enn kobber...
Fel! Aluminiumoxid, som ytan på en aluminiumbit i luft alltid består av, är mycket hårdare än koppar.

Det största problemet är väl att man som regel inte kan komma åt ytorna på en kylfläns, eftersom det är många ribbor som sitter väldigt tätt.

Och jag håller med om att den praktiska skillnaden blir minimal.

/Olle

Lenke til kommentar
Fel! Aluminiumoxid, som ytan på en aluminiumbit i luft alltid består av, är mycket hårdare än koppar.

Selv om aluminiumoksid er hardere, så må du tenke på at laget på kjøleribba kanskje ikke er mer enn 0.01 mm tykt, så det har svært lite å si. Bare prøv selv å ripe i noe av aluminium vs. kobber og du vil se at jeg har rett!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...