jon_hoyland Skrevet 8. mars 2014 Del Skrevet 8. mars 2014 Heisann!Jeg er rimelig ny innen foto og trenger en "expert" opinion ang. et bruktkjøp av speilrefleks.Jeg tar mest bilder utendørs av landskap/natur og klatring, men også noen bilder av bryting innendørs.Kjøpet det er snakk om er et Nikon D3200 til kr.2200,- og et Nikkor 18-105mm AF-S VR objektiv til kr.1200,- Er dette et godt kjøp og en god kombinasjon for mitt bruk?Jon Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 8. mars 2014 Del Skrevet 8. mars 2014 (endret) D3200 er et helt greit begynnerkamera du kan utvikle deg med og objektivet gir en grei zoom og er relativt skarpt, når det gjelder prisen så er det ikke et kjempekupp men litt under normal bruktpriser. Hos Team Biathlon finner du ca. bruktpriser. Endret 8. mars 2014 av Nautica Lenke til kommentar
jon_hoyland Skrevet 8. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2014 Takk for svar! Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 8. mars 2014 Del Skrevet 8. mars 2014 Heisann! Jeg er rimelig ny innen foto og trenger en "expert" opinion ang. et bruktkjøp av speilrefleks. Jeg tar mest bilder utendørs av landskap/natur og klatring, men også noen bilder av bryting innendørs. Kjøpet det er snakk om er et Nikon D3200 til kr.2200,- og et Nikkor 18-105mm AF-S VR objektiv til kr.1200,- Er dette et godt kjøp og en god kombinasjon for mitt bruk? Jon Som nautica sier, prisen totalt sett er grei, men ikke mer enn det. D3200 i seg selv er et overraskende godt lite kamera som jeg bruker ved siden av et D610 - men, jeg tror ikke 18-105mm er objektivet som kommer til å yte kameraet den rettferdighet det fortjener. Mitt tips er, om du kan leve med et fast, lyssterkt normalobjektiv, og en litt kortere normalzoom, er å heller snappe opp 35mm f/1.8 AF-S og 18-55mm VR som samme selger har (gjetter det er en kar i Østfold). Jeg har aldri likt fargene fra 18-105mm, og har helt klart en forkjærlighet for 18-55mm både med og uten VR som jeg syns tegner mye finere både kontrast og farger. Men du mister rekkevidden, det skal være sagt. Du får dog en mye tettere nærgrense, om det er en trøst (jeg syns det). Du kan jo evt kikke i D3200-settet mitt på flickr for å se om det er noe for deg, de som er der, er stort sett tatt med 35mm AF-S G. 1 Lenke til kommentar
jon_hoyland Skrevet 9. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2014 (endret) God råd, og veldig fine bilder! Hvilke fordeler har et 35mm f1,8 fastobjektiv over et 50mm f1,8? Og vil et mer lyssterkt 35mm egne seg bra til bilder innendørs der zoom ikke er nødvendig? Tar litt bilder av bryting innendørs, og da er utfordringen å få nok lys til å fange bevegelsene uten motion blur (lav blender og høy lukketid). Endret 9. mars 2014 av jon_hoyland Lenke til kommentar
ozone Skrevet 9. mars 2014 Del Skrevet 9. mars 2014 (endret) Hvilke fordeler har et 35mm f1,8 fastobjektiv over et 50mm f1,8? Fordelen med 35mm kontra 50mm er jo at du får med litt mer i bildet! Når det er sagt, så er 35mm på DX fremdeles litt for trangt til generell innendørs bruk, men samtidig ikke helt oppe i portrett egnethet heller... Derfor ville jeg gått for 50mm f/1.8G til omtrent samme pris. (De er for tett i brennvidde til at det er påkrevd å eie begge) Til bryting vil nok både 50 og 85mm være bedre egnet enn 35mm. Ellers må du nok 'too close for comfort' Uansett er 35mm f/1.8G og 50mm f/1.8G to veldig gode og veldig like objektiv, og ikke minst billige, så du kan ikke gå feil med hvilket som helst av dem, eller begge to! Endret 9. mars 2014 av ozone 1 Lenke til kommentar
jon_hoyland Skrevet 9. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2014 Takk for tilbakemelding, veldig hjelpsomt!Det jeg tenker nå er en 18-105mm til utendørsbruk for landskap og klatring da den er en del billigere enn 16-85mm og 18-140/200 (som andre har anbefalt) og et "godt" sted å starte for en nybegynner som meg. Når jeg tar bilder til klatring er jeg som oftest oppe i veggen og tar ruter ovenifra og ned, eller fra siden, og da fungerer egentlig 18-55mm stort sett veldig bra. Gunnen til at jeg tenker 18-105 er at med litt ekstra zoom vil jeg (i midt hode) få tatt flere bilder med samme "avstand" når klatreren er lengre vekke til han er nærmere. Med 18-55mm må jeg ofte enten komme nærmere eller vente til klatreren er nærme nok. Når jeg henger i veggen må jeg som oftest velge kun en fotoposisjon da jeg ikke har så stor mulighet til å bevege meg. Objektiver som 18-140/200 vil nok gi meg enda mer valgmuligheter, men blir for dyrt for meg og midt budsjett Når det kommer til brytingen innendørs heller jeg nå mot 50mm f1,8 da jeg tror dette kommer til å dekke behovet mitt for et lyssterkt objektiv uten zoom. Takk for anbefalingene! Med til historien er at jeg har mistet/blitt frastjålet mitt gamle kamera og 18-55mm linse, og siden jeg følte at den linsen ikke var optimal for verken klatre- eller brytebilder ønsker jeg å prøve en ny kombinasjon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå