mastro Skrevet 8. mars 2014 Del Skrevet 8. mars 2014 Hei! Jeg er en kunstner som jobber på et prosjekt og lurte på om det finnes en enkel måte å "overvåke" mobil datatrafikk som foregår innenfor et begenset geografisk område. Scenarioet er et utstillingsområde der det kommer til å være ca. 20 000 besøkende med ulike operatører etc. Håpet er å fange opp hvor mye mobil datatrafikk som overføres innenfor dette omdådet (inn og ut). Altså den totale trafikken ut og inn av besøkendes mobiler. Håper jeg gjør meg forstått og ser frem til tilbakemelding. Takk! Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 8. mars 2014 Del Skrevet 8. mars 2014 Du vil altså sniffe GSM-trafikken til 20k mennesker.. Nei, da blir det ikke enkelt. Men mulig er det: http://www.rtl-sdr.com/rtl-sdr-tutorial-analyzing-gsm-with-airprobe-and-wireshark/ Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 8. mars 2014 Del Skrevet 8. mars 2014 Nja. Du kan kanskje se litt på arbeidet utført av Karsten Nohl et al. De modifiserte noen enkle mobiltelefoner for å fungere som mottagere på ulike frekvenser, for så å forsøke å dekryptere samtaler og meldinger. En kan se for seg en forenklet versjon av dette, der du kun samler inn data for å representere metadata om den krypterte trafikken. En av utfordringene er at mobiltrafikk i Norge går over et vanvittig antall ulike frekvensområder. Nohl konsentrerte seg om GSM i nevnte forskning, som begrenser dette en del (og muliggjorde bruk av helt enkle mobiltelefoner). Lenke til kommentar
mastro Skrevet 10. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2014 Takk for svar! Det viktigste for meg er å finne ut om det er mulig, med hjelp fra noen med teknisk kompetanse. Det som er fokus er datamengde, og ikke informasjonen som overføres til/fra de enkelte enhetene. En kombinasjon av 2G/3G/4G rett og slett. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 10. mars 2014 Del Skrevet 10. mars 2014 Skal du ha nøyaktig datamengde, så må du vel kontakte Telenor, Netcom etc og få trafikkdata fra de. Tvilsomt om du får gjennomslag der. Skal du "se" mobiltrafikk (tale, data) i nærheten, så kan du bruke en spektrumsanalysator (med antenne) som dekker 800MHz til 2700MHz. I tillegg sender ice.no på 450MHz. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå