dorge Skrevet 8. mars 2014 Del Skrevet 8. mars 2014 (endret) Jeg leste en regel på internet som sier at punktum markerer slutten på et fortellende utsagn. Jeg fikk også vite at man setter komma ved kort pause, punktum ved lengre pause, og jeg lurer da på om man kan bruke tegnsetting som i denne setningen: "Jeg skulle på kiosken, og hadde dårlig tid, det er lenge til jeg skal på symøte." Kan jeg koble sammen faktasetninger uten noe særlig sammenheng med komma, eller skal det være punktum etter hvert fortellende utsagn? En annen sider sier: "Vi kan derfor si at det alltid skal stå punktum foran en ny helsetning". Må det stå punktum foran en ny helsetning, eller er det bare anbefalt? "Punktum brukes først og fremst som skilletegn mellom helsetninger som uttrykker et konstaterende utsagn" Kan noen også fortelle hvordan jeg skal vite hva som er en helsetning? Takk Endret 8. mars 2014 av dorge Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 8. mars 2014 Del Skrevet 8. mars 2014 > Kan jeg koble sammen faktasetninger uten noe særlig sammenheng med komma Nei. Hvis du vil bli bedre til å skrive så må du lese vanlige bøker. Det hjelper lite å lese om reglene. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 8. mars 2014 Del Skrevet 8. mars 2014 Moderatormelding Jeg fjernet en anklage om troll. Dette skal rapporteres, og skal ikke tas opp i tråden. Et innlegg og svar på dette ble fjernet. Kommentering av moderering tas som vanlig på PM. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå