Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Er det rett og rimelig å ta halvparten av utgifter ved utleie?


Anbefalte innlegg

Her er det snakk om å leie ut ene soverommet mitt i leiligheten min til en kompis . Det er større enn det jeg bor på selv.

 

Er det rett og rimelig at han betaler halvpartene av renteutgiftene og fellesutgifter, samt strøm og internett osv?

 

Samtidig er jeg vekke hver 6 uke i nordsjøen i 2 uker av gangen.

Har hørt så mye forskjellig meninger at jeg har blitt veldig usikker på hva som blir rett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke tenk på fellesutgifter, ikke tenke på renteutgifter, ikke tenk på at du er bortreist en del av tiden.

 

Det du skal tenke på er hva som er normal leie for det han leier og om du vil ha markedspris for dete eller om du vil gi en "vennepris".

 

Utgifter til strøm og internett (om dere bruker det i samme grad) er naturlig at dere deler på men siden du kun leier ut ett rom er det vanlig å kun øke leien litt å inkludere dette.

Lenke til kommentar

Er snakk om en ny leilighet til over 3mil på 80kvm. Denne får han tilgang til, utenom mitt rom. Jeg driver jo egentlig ikke sosialkontor, så "kompispris" er jeg litt skeptisk til. Men føler det må tas litt med i leien at han får leiligheten for seg selv når jeg er på jobb i nordsjøen. Jobber altså 2/4. Ikke 2/6 hehe.

 

Han kommer til å være mer i leiiligheten enn meg. Får itillegg parkeringsplass i garasje.

Lenke til kommentar

Er snakk om en ny leilighet til over 3mil på 80kvm. Denne får han tilgang til, utenom mitt rom. Jeg driver jo egentlig ikke sosialkontor, så "kompispris" er jeg litt skeptisk til. Men føler det må tas litt med i leien at han får leiligheten for seg selv når jeg er på jobb i nordsjøen. Jobber altså 2/4. Ikke 2/6 hehe.

 

Han kommer til å være mer i leiiligheten enn meg. Får itillegg parkeringsplass i garasje.

 

Jeg ville sjekket prisene for ett rom i området rundt dere, i en leilighet av samme standard såklart.

Lenke til kommentar

Er snakk om en ny leilighet til over 3mil på 80kvm. Denne får han tilgang til, utenom mitt rom. Jeg driver jo egentlig ikke sosialkontor, så "kompispris" er jeg litt skeptisk til. .

Det er kun du som kan vite hva slags leie du skal kreve. Det avhenger av en rekke faktorer som er ukjente for andre...hva slags forhold har du til kompisen din, hvordan oppstod leieforholdet (tilbud fra deg eller kompis som spurte?), leieperiode (midlertidig eller fast), osv..

Lenke til kommentar

 

Er snakk om en ny leilighet til over 3mil på 80kvm. Denne får han tilgang til, utenom mitt rom. Jeg driver jo egentlig ikke sosialkontor, så "kompispris" er jeg litt skeptisk til. .

Det er kun du som kan vite hva slags leie du skal kreve. Det avhenger av en rekke faktorer som er ukjente for andre...hva slags forhold har du til kompisen din, hvordan oppstod leieforholdet (tilbud fra deg eller kompis som spurte?), leieperiode (midlertidig eller fast), osv..

 

 

Ja det stemmer, er jo jeg som eier som bestemmer prisen. Men har vært så utrolig mange forskjellige meninger fra alle nå, at jeg har jo blitt veldig i tvil hva som blir rett.

Lenke til kommentar

Skudd i "blinde" fra meg... ser man bort fra de som tar overpris for hybler i bokollektiv her i Trondheim tror jeg gjennomsnittsprisen ligger på rundt 4000 kr, litt mer midt i sentrum. Snakker da om bokollektiv med andre beboere.

 

Du leier i praksis ut en halv leilighet... litt over siden han har det største soverommet. Er ikke kjent med leieprisene i fyllingsdalen men kan tippe leieprisene kan sammenlignes med leieprisene i utkant-Trondheim. Der må man nok betale rundt 11-13000 kr/mnd for en relativt sentral leilighet i god stand og med den størrelsen.

 

Vil ikke påstå du tar noe overpris hvis du legger deg rundt 5500-6000 kr/mnd inkl. strøm og internett.

Endret av Nasciboy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det rett og rimelig at han betaler halvpartene av renteutgiftene og fellesutgifter, samt strøm og internett osv?

 

Låneutgifter, verken avdrag eller renter, ville jeg tatt med i et slikt regnestykke, verken ved utleie eller samboerskap, dersom den andre parten ikke har eller får noen eierandel i boligen og ikke får noe utbytte av verdistigning på boligen.

 

Jeg har selv erfaring med et lignende tilfelle. En slektning leide et rom hos oss mens vi (to eiere) pendlet til hver vår annen by på jobb. Vi tok bevisst en moderat hybelpris selv om leieboeren mesteparten av tida aleine disponerte hele leiligheten med tre ganger så høy leieverdi. Dette for å markere at det også var vårt hjem selv om vi var mye borte, hvor leieboeren kunne gjøre hva han ville på sitt rom, men måtte ta hensyn til våre ønsker, behov og smak på ellers i huset og. f.eks ikke ommøblere stua etter sin smak uten vår tillatelse mens vi var borte.

 

Dersom man tar for høy leie av en leieboer og kamerat "fordi det er han som bor der mest" har man på en måte gitt leieboeren større rett til å behandle boligen som sitt eget hjem, og man kan lettere oppleve at man er på besøk i en fremmed bolig når man kommer dit.

Lenke til kommentar

 

Er det rett og rimelig at han betaler halvpartene av renteutgiftene og fellesutgifter, samt strøm og internett osv?

 

Låneutgifter, verken avdrag eller renter, ville jeg tatt med i et slikt regnestykke, verken ved utleie eller samboerskap, dersom den andre parten ikke har eller får noen eierandel i boligen og ikke får noe utbytte av verdistigning på boligen.

 

Jeg har selv erfaring med et lignende tilfelle. En slektning leide et rom hos oss mens vi (to eiere) pendlet til hver vår annen by på jobb. Vi tok bevisst en moderat hybelpris selv om leieboeren mesteparten av tida aleine disponerte hele leiligheten med tre ganger så høy leieverdi. Dette for å markere at det også var vårt hjem selv om vi var mye borte, hvor leieboeren kunne gjøre hva han ville på sitt rom, men måtte ta hensyn til våre ønsker, behov og smak på ellers i huset og. f.eks ikke ommøblere stua etter sin smak uten vår tillatelse mens vi var borte.

 

Dersom man tar for høy leie av en leieboer og kamerat "fordi det er han som bor der mest" har man på en måte gitt leieboeren større rett til å behandle boligen som sitt eget hjem, og man kan lettere oppleve at man er på besøk i en fremmed bolig når man kommer dit.

 

 

Er vel ikke verre enn å sette noen klare regler...

 

Hvorfor jeg ikke vil ta med renter og husleie i ett slikt regnestykke er enkelt å greit fordi det ikke har noe med husleien å gjøre.

 

Hvis man har nedbetalt en selveierleilighet med fellesutgiter på 1000 kr skal leieboer da kun betale 500 kr/mnd?

 

Hvis utleier har lån til laaaangt over pipa og rentene stiger skal da en leier plutselig betale 10 000 kr/mnd for en hybel?

 

Ikke vanskelig å forstå hvorfor slike ting ikke skal tas med...

Lenke til kommentar

 

 

Er det rett og rimelig at han betaler halvpartene av renteutgiftene og fellesutgifter, samt strøm og internett osv?

 

Låneutgifter, verken avdrag eller renter, ville jeg tatt med i et slikt regnestykke, verken ved utleie eller samboerskap, dersom den andre parten ikke har eller får noen eierandel i boligen og ikke får noe utbytte av verdistigning på boligen.

 

Jeg har selv erfaring med et lignende tilfelle. En slektning leide et rom hos oss mens vi (to eiere) pendlet til hver vår annen by på jobb. Vi tok bevisst en moderat hybelpris selv om leieboeren mesteparten av tida aleine disponerte hele leiligheten med tre ganger så høy leieverdi. Dette for å markere at det også var vårt hjem selv om vi var mye borte, hvor leieboeren kunne gjøre hva han ville på sitt rom, men måtte ta hensyn til våre ønsker, behov og smak på ellers i huset og. f.eks ikke ommøblere stua etter sin smak uten vår tillatelse mens vi var borte.

 

Dersom man tar for høy leie av en leieboer og kamerat "fordi det er han som bor der mest" har man på en måte gitt leieboeren større rett til å behandle boligen som sitt eget hjem, og man kan lettere oppleve at man er på besøk i en fremmed bolig når man kommer dit.

 

 

Er vel ikke verre enn å sette noen klare regler...

 

Hvorfor jeg ikke vil ta med renter og husleie i ett slikt regnestykke er enkelt å greit fordi det ikke har noe med husleien å gjøre.

 

Hvis man har nedbetalt en selveierleilighet med fellesutgiter på 1000 kr skal leieboer da kun betale 500 kr/mnd?

 

Hvis utleier har lån til laaaangt over pipa og rentene stiger skal da en leier plutselig betale 10 000 kr/mnd for en hybel?

 

Ikke vanskelig å forstå hvorfor slike ting ikke skal tas med...

 

 

Det er jo direkte utgifter så etter mitt syn er det helt rimelig. Ønsker ikke personen å bidra til å betale utgiftene så kan han finne seg en annen plass å bo. Da må en enten kjøpe å betale utgifter+nedbetaling eller leie hos noen andre som skal dekke utgifter for leilighet. Altså man kommer ikke unna det uansett.

 

Min samboer og jeg delte på utgiftene på min leilighet før hun kjøpte seg inn. Ble behagelige 2500 for henne å betale i måneden. Hun måtte vell å flyttet til Kautokeino for å oppnå samme pris for lignende bo situasjon(sett bort i fra at hun da måtte bo i skauen i Nord...).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...