steinrawr Skrevet 8. mars 2014 Del Skrevet 8. mars 2014 Hei. Bor i Oslo, og kjører rundt med piggdekk. Det har ikke vært, og ser ikke ut til å bli særlig mye vinter her i byen. Nå er vi jo allerede såppass nært våren, at jeg tenker sommerdekk ikke er helt uaktuelt for min del. Men, tror dere det er for tidlig og usikkert? Kunne tenkte meg å høre hva andre her i Oslo tenker om det? Til info: Jeg er ikke spesielt avhengig av bil, men skal kjøre t/r Oslo - Hadeland ca 4 april og t/r Oslo - Bodø ca 15 april. Ellers står jeg parkert i en kjellergarasje og betaler kun piggavgift med sms når jeg bruker bilen en sjelden gang. Skulle være slå om, har jeg vinterdekkene uansett tilgjengelig. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 9. mars 2014 Del Skrevet 9. mars 2014 Det er ikke lov å bruke sommerdekk om vinteren. Du kan i værste fall få regress på en skade hvis du havner utfor en. Lenke til kommentar
trra Skrevet 9. mars 2014 Del Skrevet 9. mars 2014 (endret) Selvsagt er det lov å bruke sommerdekk så lenge føre tillater det, problemet er den dagen du smeller på et føre som tilsier bruk av vinterdekk. Er det bar asfalt og pluss grader som det er de fleste plasser her i byen kan du fint kjøre med sommerdekk uten å frykte politi eller regress. Endret 9. mars 2014 av trra Lenke til kommentar
samaron Skrevet 9. mars 2014 Del Skrevet 9. mars 2014 Så lenge sommerdekkene har minst 3mm mønsterdybde så skal det gå fint. Selv om det er sommerdekk hvor det normalt er minimum 1,6mm mønsterdybde, så må man ha minimum 3mm på vintertid uansett type dekk. Tilsier føret det, så går det fint å ha på sommerdekk. Siden det er i byen så vil jeg anta veiene er bare og fine selv om det skulle bli frost igjen. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 9. mars 2014 Del Skrevet 9. mars 2014 Det er ikke lov å bruke sommerdekk om vinteren. Du kan i værste fall få regress på en skade hvis du havner utfor en. Kan du vise til hvor i gjeldende regelverk du finner støtte for et slikt utsagn? Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 9. mars 2014 Del Skrevet 9. mars 2014 Det står M+S på nær sagt alle dekk. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 9. mars 2014 Del Skrevet 9. mars 2014 Mønsterdybden kan fint være 1,6mm på sommerdekk når du kjører om vinteren. Men du kan som sagt ikke kjøre når det er glatt. Var snakk om at det kunne bli påbudt med vinterdekk om vinteren men har ikke hørt noe mer om det. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 9. mars 2014 Del Skrevet 9. mars 2014 Mønsterdybden kan fint være 1,6mm på sommerdekk når du kjører om vinteren. Men du kan som sagt ikke kjøre når det er glatt. Nei, må være minst 3 mm. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 9. mars 2014 Del Skrevet 9. mars 2014 Mønsterdybden kan fint være 1,6mm på sommerdekk når du kjører om vinteren. Men du kan som sagt ikke kjøre når det er glatt. Nei, må være minst 3 mm. Mønsterkravet gjelder for selve dekket. Ikke årstiden. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 9. mars 2014 Del Skrevet 9. mars 2014 Nei, det gjelder for perioden mellom 1. november og mandag etter 2. påskedag. Da skal dekkene dine ha minst 3 mm mønsterdybde uansett føre og uansett type dekk. Lenke til kommentar
EternalSunshine Skrevet 9. mars 2014 Del Skrevet 9. mars 2014 Nei, det gjelder for perioden mellom 1. november og mandag etter 2. påskedag. Da skal dekkene dine ha minst 3 mm mønsterdybde uansett føre og uansett type dekk. http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_13#KAPITTEL_13 Se 3.1.1 For meg ser det ut som sedsberg har rett i at kravet til mønsterdybde gjelder dekket og ikke årstiden. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 9. mars 2014 Del Skrevet 9. mars 2014 (endret) Vegvesenet mener noe annet. Sommerdekk skal ikke brukes når det er vinterføre (f.eks. snø og is). Dekkene vil da ikke sikre tilstrekkelig veggrep. Dekkene må uansett føre ha 3 mm mønsterdybde mellom 1. november og mandag etter 2. påskedag. Endret 9. mars 2014 av Sentenza Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 9. mars 2014 Del Skrevet 9. mars 2014 (endret) Det stemmer. Ser ut som vegvesenet har litt mer info enn de andre stedene jeg sjekket. Der stod det ingenting om mønsterdybde. Kun dekktypen og føret. https://www.naf.no/tips-og-rad/bilhold/dekk/nyttig-informasjon-om-bildekk/ Var denne jeg sjekket. Endret 9. mars 2014 av sedsberg Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 10. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2014 Det stemmer. Ser ut som vegvesenet har litt mer info enn de andre stedene jeg sjekket. Der stod det ingenting om mønsterdybde. Kun dekktypen og føret. https://www.naf.no/tips-og-rad/bilhold/dekk/nyttig-informasjon-om-bildekk/ Var denne jeg sjekket. Nei, det gjelder for perioden mellom 1. november og mandag etter 2. påskedag. Da skal dekkene dine ha minst 3 mm mønsterdybde uansett føre og uansett type dekk. http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_13#KAPITTEL_13 Se 3.1.1 For meg ser det ut som sedsberg har rett i at kravet til mønsterdybde gjelder dekket og ikke årstiden. kikka litt på lovdata. Og der står det slik jeg tolker det at alle dekk som er merket med M+S, skal ha 3mm. Så om du kjører på sommerdekk, med mindre enn 3mm mønsterdybde, som også er merket med M+S, kjører du ikke etter forskriften som er referert til. Definisjonen er også slik: "Vinterdekk: Dekk for vinterkjøring som har mønsterdybde 3 mm eller mer, er særskilt fremstilt for vinterkjøring og som er merket med M+S, MS, M&S, M-S eller «Mud and Snow»." Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 10. mars 2014 Del Skrevet 10. mars 2014 Vinterdekk (M+S) skal ha minst 3 mm dybde uansett ja, mens sommerdekk også må ha minst 3mm dybde i vintersesongen. Her er kilden: http://lovdata.no/forskrift/1990-01-25-92/§1-4 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 10. mars 2014 Del Skrevet 10. mars 2014 Sommerdekk merket med M+S? Helårsdekk? Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 10. mars 2014 Del Skrevet 10. mars 2014 Det står M+S på nær sagt alle dekk. Hvor har du dette fra? Sommerdekk er svært sjelden M+S-merket.. Derimot er det en del søppel som merkes slik, for å unngå krav om hastighetsmerking.. Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 12. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2014 Vinterdekk (M+S) skal ha minst 3 mm dybde uansett ja, mens sommerdekk også må ha minst 3mm dybde i vintersesongen. Her er kilden: http://lovdata.no/forskrift/1990-01-25-92/§1-4 Supert! Den oppklarte det. Søkte litt selv, men den forskriften fant jeg ikke enkelt når jeg lette! Lenke til kommentar
deaktivert443556 Skrevet 15. mars 2014 Del Skrevet 15. mars 2014 Er det opprinnelige spørsmålet i tråden besvart? Altså, er det sannsynlig at det vil være behov for vinterdekk i Oslo resten av denne vinteren? Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 18. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2014 Er det opprinnelige spørsmålet i tråden besvart? Altså, er det sannsynlig at det vil være behov for vinterdekk i Oslo resten av denne vinteren? Jeg har konkludert med at jeg ikke har behov for vinterdekk. Men så kjører jeg kun midt på dagen, og mindre enn en gang i uka. Har dog beholdt dem på fordi jeg skal kjøre til nordnorge om 3 uker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå