Gå til innhold

Ex.Phil - teller dette som en egen karakter, eller er det bortkastet tid?

Anbefalte innlegg

Hola! Jeg går lektorutdannelsen (master) på UiO. Som alle andre må jeg gjennom Ex.Phil. Jeg har gjort meg stor flid med dette faget hittil da jeg gjerne vil ha gode karakterer. Nå får jeg høre av enkelte at karakteren i dette faget ikke teller på lik linje med de andre karakterene. Denne blir ikke del av noe snitt, eller noe annet lignende.

Noen som kan bekrefte/avkrefte dette?

Takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm. Det har ikke jeg hørt noe om ihvertfall. Vi har uansett ikke Ex-fac, vi hadde noe som heter Ex-paed (innføringen i pedagogikk) isteden. Men det var kun bestått/ikke bestått.

Men så det du sier (og slik jeg opprinnelig trodde) er at karakteren i Ex.Phil altså teller på lik linje med de andre karakterene?

Lenke til kommentar

En karakter er en karakter.

Nja, jo. Noen studier, da kanskje spesielt bachelor-nivå, har en hovedprofil som er det man typisk regner snittet av (f.eks. når man søker opptak til masterstudium). Ex.phil. teller ikke som en del av hovedprofilen ved bachelor-studier i realfag ved NTNU (i hvert fall ikke sist jeg sjekket studieplanene).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Exphil teller vanligvis ikke på snittet til masteropptak (eller andre tilfeller hvor man regner snittet), men det er uansett lurt å gjøre en innsats i faget. Karakteren vil synes på vitnemålet ditt, og exphil er et fag det er veldig enkelt å få en god karakter uten så veldig mye innsats. Så jeg vil anbefale deg å fortsatt gjøre deg flid med faget. Hva forteller det arbeidsgiver hvis du sier at du ikke gadd å gjøre en innsats fordi faget ikke telte?

Lenke til kommentar

Godt poeng. Akkurat mtp opptak til master tror jeg ikke det er noen aktuell problemstilling. Slik jeg har forstått det så går jeg femårig enten jeg vil eller ei. Det er master, eller ingenting. Dette innebærer også at jeg slipper å søke til master, om jeg har forstått det riktig.

Mitt primære spørsmål var vel i grunn da (etter å ha tenkt meg om) om det er relevant for arbeidsgiver. Og det er det jo selvfølgelig.

Takk for svar, nå er det tilbake til semesteroppgaven ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...