Anatman Skrevet 8. mars 2014 Del Skrevet 8. mars 2014 Så på en dokumentar som heter "Zeitgeist" på netflix. I første delen handlet det mye om paralleller mellom den egyptiske guden Horus og Jesus. Videre ble det argumentert for at historien om Horus egentlig er historier som forteller om solens bevegelser på himmelen i forhold til arstrologiske hendelser. I mitt hode vertfall, viss det som blir påstått i denne dokumentaren stemmer, så er det sansynlig at historien bak det som i dag kalles kristendom er som følger: Mennesker som levde for la oss si 10000 år siden, eller lenger siden, utviklet av en eller annen grunn kunnskap om årets forløp feks for å drive jordbruk eller lignende. De gjorde dette ved å se på hvordan stjernene på himmelen beveget seg i forhold til hverandre. For å gjøre det enklere å huske laget de spektakulære historier om stjernene der stjerner og stjernebilder ble personifiserte. Altså ingenting annet enn en kalender, som var viktig for å overleve, basert på stjerner og planeters bevegelse på himmelen. Etter hvert som tiden går blir disse personifiserte stjernebildene stadig mer levende i folks fantasi. Det hele ender opp med at historiene om solens vandringer på himmelen gjennom et år, blir til historien vi i dag kjenner som historien om Jesus i det nye testamentet. Så det er med andre ord ingen problem for en ateist å være enig i at vi feirer Jesus fødselsdag i julen, da Jesus fødsel ikke er annet en veldig alternativ måte å si at solen snur:) 1 Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 8. mars 2014 Del Skrevet 8. mars 2014 (endret) "Zeitgeist" er på grensen til ren fiksjon med rot i enkelte fakta. Det er veldig mye som ikke stemmer i alle tre delene og mye er bygget på fri fantasi. Det er konspirasjonsteorier på sitt beste. Du vil finne utallige "debunks" av denne dokumentaren på nett som viser hva som er fakta og hva som er svada. http://en.wikipedia.org/wiki/Zeitgeist:_The_Movie Endret 8. mars 2014 av LiamH Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 8. mars 2014 Del Skrevet 8. mars 2014 "Zeitgeist" er på grensen til ren fiksjon med rot i enkelte fakta. Det er veldig mye som ikke stemmer i alle tre delene og mye er bygget på fri fantasi. Det er konspirasjonsteorier på sitt beste. Du vil finne utallige "debunks" av denne dokumentaren på nett som viser hva som er fakta og hva som er svada. http://en.wikipedia.org/wiki/Zeitgeist:_The_Movie Stemmer. Jeg så også Zeitgeist og gjett om jeg fikk blod på tann. men heldigvis sjekket jeg litt om Horus på Wikipedia. Klart man kan trekke paralleller, og kanskje Zeitgeist har rett. De kan ha bedre kilder enn jeg. Dessverre tro jeg Zeitgeist overdriver. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 8. mars 2014 Del Skrevet 8. mars 2014 Dessverre tro jeg Zeitgeist overdriver. Dessverre tror jeg det også... 1 Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 13. mars 2014 Del Skrevet 13. mars 2014 (endret) Moderatormelding Til generell informasjon:I henhold til retningslinjene §1. Innleggets Innhold, påpekes det at innlegg skal holdes i en høflig og saklig tone. Fokuser på sak, ikke person, og diskuter anstendig. Merk spesielt følgende, flaming og andre former for personangrep og trolling er forbudt.Brudd på dette kan føre til reaksjoner i form av advarsler og/eller utestengelse fra forumet.Innvendinger eller kommentarer til dette skal tas på PM, og ikke i tråden.LiamH Endret 13. mars 2014 av LiamH Lenke til kommentar
hdmi55 Skrevet 13. mars 2014 Del Skrevet 13. mars 2014 Jesus er en historisk person Moseloven tjente i virkeligheten som en barriere eller et gjerde mellom israelittene og andre folk som ikke var under loven. Men da Jesus ofret sitt lov gjorde han de to til ett og rev ned det gjerde som skilte. Ja, ved å gi sitt legeme avskaffet han loven med dens bud og forskrifter. Slik skulle han skifte fred og skape ett nytt menneske av de to ( israelitter og ikke israelitter ) Lenke til kommentar
hdmi55 Skrevet 13. mars 2014 Del Skrevet 13. mars 2014 Det holder nok med å tro på Jesus ( ånd ) Vi trenger ikke kors, bilder eller ...... Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 13. mars 2014 Del Skrevet 13. mars 2014 (endret) Tråden har fått en kraftig oppryddning.Hold dere til tema som diskuteres, off topic vil bli fjernet og kan bli reagert på om det er soleklart hensikten å ødelegge diskusjonen. Endret 15. mars 2014 av Malvado 2 Lenke til kommentar
RWS Skrevet 19. mars 2014 Del Skrevet 19. mars 2014 Det holder nok med å tro på Jesus ( ånd ) Vi trenger ikke kors, bilder eller ...... Problemet er at uten bibelen hadde så og si ingen hørt om jesus... Og hva med de som ikke kan tro på jesus? For meg er det en umulighet å tro på jesus, det er ikke noe jeg lettsindig kan velge da det ville gått på tvers av min integritet og ærlighet. Jeg kan ikke gjøre som ei ung kristen jente sa jeg kunne gjøre etter at hun og ei venninne stoppet meg utenfor Drammen stasjon for en del år siden og de begynte å prate om jesus. Da jeg sa at jeg rett og slett ikke klarte å finne noen troverdighet i påstandene om jesus på grunnlag av hva jeg vet sukket hun og sa:, "Kan du ikke bare glemme det du vet og tro på jesus da!"... Så naiv går det an å bli, men så naiv er det fælt få som er at de tror det bare er å kaste sin ærlighet og integritet overbord og tro på påstandene om jesus... Det er faktisk ikke mulig, så hva med oss som ikke finner påstandene troverdig og ikke har noe annet valg enn å følge vår ærlige meninger? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå