Gjest Bruker-239845 Skrevet 8. mars 2014 Del Skrevet 8. mars 2014 Heisann, Jeg holder på å pusse opp en leilighet og skal montere nytt kjøkken. Kjøkkenet blir oppmontert på samme plass og jeg håper at det er spikerslag bak, men har ikke fått anledning til å sjekke dette enda. Om det ikke er spikerslag der, så tenker jeg å dra en stripe montasjelim langs alle kanter og feste det med gipsanker samtidig som jeg lar skapene bli understøttet. Lar dette henge i 24 timer før jeg belaster det ytterligere. Tror dere dette vil holde? Gjorde noe lignende på et bad og det ser ut til å ha fungert fint. Personlig ser jeg for meg at dette skal gå bra, men jeg er litt nervøs av meg. Hadde ikke turt med gipsanker alene, men regner med limen skal holde? En løsning er selvsagt å skru i stenderverk, men da må jeg lage til ekstra spikerslag på selve overskapene da standard løsning er å feste i hjørnene. På grunn av måten skapene er laget er det ikke plass bak, så da må jeg ha noe som blir montert inne i skapene og det har jeg ikke for hånd (og har litt hastverk). Takk for tips. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 8. mars 2014 Del Skrevet 8. mars 2014 Det er kjempelurt å montere ei list på veggen i underkanten av overskap. Denne lista kan skrus i stenderne og vil bære mye av vekta på skapene. Dermed vil sannsynligvis holde godt med et per gipsankre i toppen av hvert skap, med eller uten lim. Lista gjør det også mye lettere å montere skapene, da man kan la dem hvile på lista i riktig høyde og vater mens man skrur fast de øvre skruene. Lenke til kommentar
War Skrevet 8. mars 2014 Del Skrevet 8. mars 2014 Du skal legge list under ja som de står på? Jeg hadde ikke turt det. Gips er papir limt på kritt og vips blir papiret revet av når dørene står oppe med 75kg glass inni. Selv hadde jeg montert planke på tvers der skapfestene er og festet denne i reisverket. Så festet skapene i denne. + listen den står på. Bare til å dunke for å finne dem. Lenke til kommentar
hean Skrevet 8. mars 2014 Del Skrevet 8. mars 2014 (endret) Samme situasjon som deg.... turte engelt å greit hverken p skru i gips eller i de små spikerslagene som er her fra før. Rev hele dritten og monterte to rekker med 2x6 tommer bjelker for å feste skapene. Utenpå brukte jeg 12 mm spon... Endret 8. mars 2014 av Nasciboy Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 8. mars 2014 Del Skrevet 8. mars 2014 (endret) Takker for svar, alle sammen. Ettersom skapene skjuler veggen, gikk jeg amok med en liten bor og oppdaget at på den ene veggen som er ny var det lagt inn spikerslag hele veien. Glede! Litt kjipt å ikke vite 100% sikkert hvordan det ser ut, men slo vekk en del med stemjern og det så solid ut. Skruene dro godt til og jeg limte i tillegg. På den andre gamle veggen var det først gips og så 2,5 cm rupanel på innsiden. Litt i tynneste laget, men jeg brukte helgjengede 6 mm skruer som dro til meget godt. Måtte dra til siste del for hånd på et par av de. På ett av skapene var det ikke noen form for feste i standardhullene, så da kjøpte jeg noen kvite jernvinkler på Jernia som jeg monterte i toppen på innsiden av skapet og skrudde gjennom de i en stender. Håper det holder. Endret 8. mars 2014 av Bruker-239845 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 12. mars 2014 Del Skrevet 12. mars 2014 Hvor mye vekt tåler egentlig et gipsanker? Det ser ut om jeg er nødt til å bruke det når jeg skal henge opp ventilatoren. Jeg får plass til i hvert fall 2 anker. Kanskje 3. Nedre del av ventilatoren kan vel ikke veie mer enn maksimalt 15 kg vil jeg tro. Kanskje 10 kg. Festene på ventilatoren var av en variant jeg ikke har vært bort i før, nemlig noen store plastplugger som festes i veggen, så tenkte kanskje få på noe montasjelim i tillegg. Noen som vet? Lenke til kommentar
Akse Skrevet 12. mars 2014 Del Skrevet 12. mars 2014 Relativt lite om du prøver å dra dem rett ut, men vertikalt tåler de ganske mye. Et par anker klarer fint en avtrekksvifte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå