MrStetus Skrevet 7. mars 2014 Del Skrevet 7. mars 2014 Skal nå frem mot april bestemme meg for hvilke studier jeg skal søke til høsten, og i den forbindelse har jeg brukt utallige timer på å finne informasjon om forskjellige studier. Premisser: Kommer til å ende på ca 5.6 (+- 0,1) fra VGS(førstegangsvitnemålVil studere på NTNUVil ha noe som er data/teknologirettet.Siv. ing studieDette vet jeg, men utover dette så syntes jeg det er vanskelig å skille mellom linjene. Hva er forskjellene mellom datateknologi, kommunikasjonsteknologi, ingenirvitenskap og IKT, osv. Er det noen studier som er å anbefale fremfor andre? Ønsker å jobbe med programmering, men samtidig er jeg veldig praktisk, så vil ha noe som har mer håndarbeid enn å bruke et tastatur. Noen forslag/erfaringer med studier på NTNU? Lenke til kommentar
gunnar453 Skrevet 8. mars 2014 Del Skrevet 8. mars 2014 Jeg studerer maskin der. somoftest er det bare ett fag som er forskjellen mellom de forskjellige linjene. Jeg tror kybernetikk er best på ntnu. Ellrs kunne kanskje hybridlinjen vere noe. hybrid er ingenirvitenskap og IKT tror jeg. Da velger du studieretnng på nytt etter 3 året, eks kan du velge maskin som også heter produktutvikling og prod. Man kan somoftest lett bytte mellom linjene med mindre man vil til indøk Lenke til kommentar
victrixx Skrevet 10. mars 2014 Del Skrevet 10. mars 2014 Datateknologi (data) er et veldig beskrivende navn for studiet (i motsetning til mange andre siv.-ing.-linjer). Du får en solid innføring i teorien bak datamaskiner, en del praktisk programmering osv. Kommunikasjonsteknologi (komtek) er nesten det samme som data, men med mer fokus på kommunikasjon mellom systemer osv., dvs. nettverk o.l.Ingeniørvitenskap og IKT er så vidt jeg kan se et studium hvor man lærer å bruke data i mer klassiske ingeniørsammenhenger. Sikkert greit hvis du ikke vet om du vil drive med ren data eller f eks bygge broer og skip og sånn.Alle sivilingeniørlinjene bruker en del programmering og datamodellering uansett, og folk som er interesserte i data finnes på alle linjene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå