Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Retten til psykiatrisk hjelp idet offentlige

Nor Borger

Anbefalte innlegg

Hei ,

Jeg har slitet med deprisive tanker angst samt deprisjon i en lang periode nå

( ca 5 år ). Legen min henviste meg først til et senter som tilbyr kognitivterapi Eller hva nav kaller " Raskere tilbake " der fikk jeg 6 måneders behandlingstilbud . Det førte til ingen ting , og situasjonen ble værre .Etter det ble lei henvist til Psykiatrisk poliklinikk DPS , Etter 2,5 år hos de med mange forsøk på medisinering og diverse samtaleterapi har behandeleren min bestemt å avslutte behandlingen min selvom de viste at jeg var langt fra å være frisk . Situsjonen min gikk fra værre til værst da jeg begynte å få selvmordstanker !

legen min sendte ny henvisning til dps hvor det står at jeg ønsker rekontakt med de for å få hjelp da det eg gjennomgår er katastrofalt.

Etter en måned ventetid fikk jeg et avslagsbrev med en standardformular uten grunndig forklaring . Det eneste argumente var at jeg allerede fikk tilbud og behandling hos dem dermed " basta gå heng deg og lykke til " Står også som standard at jeg kan klage avgørelsen overlegen i DPS klinikken har kommet frem til og med det får jeg muligheten til å ha en ny saksbehandler . Men halo !! selv om jeg skriver en klage så har ikke jeg mere å si enn hva legen har skrevet i sitt lannnng brev med 20 linjer om meg .

Det kom frem også på brevet at de har vurdert mine behov for helsehjelp og at de blir best ivaretatt av fastlegen min eller andre deler av helsetjenesten . Man blit virkelig motløs av slike svar !!

Hvilke hjelp kan len allmenlege gi etter å ha henvist meg til sprsialister ?

Og hva er de andre helsetjenester man kan få som dekkes av staten ?

Her sliter jeg veldig med å ta meg frem i et ganske forvirrende system . hvilke ekstra retigheter har eg og hva kan jeg gjøre for å få hjelp fra det offentlige .

Takk for all hjelp jeg kan få her ...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan finne spesialister med driftsavtale for helse sørøst her:

http://www.helse-sorost.no/pasient/avtale/avtalespesialister/Sider/side.aspx

Dersom du sogner til et annet helseforetak og ikke finner tilsvarende informasjon, så svar med hvilken helseregion du tilhører for hjelp.

Du må ha henvisning fra din fastlege eller annen behandler med henvisningsrett.

Regn med lang ventetid.

Lenke til kommentar

Hei og takk for svaret . Som du sa man må regne med laaange vente tider kan noen ganger bli så lange helt til man mister vettet . Men bortsett fra DPS institusjoner som er i det offentelige finnes det ingen annen psykiatrisk institusjon innen helsedirektoratet som tilbyr de samme tjenestene bortsett fra private praktiserende psykologer .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...