Hèxacôres Skrevet 7. mars 2014 Del Skrevet 7. mars 2014 (endret) Finnes det noe software som kan kjøres bilder igjennom for å få frem ett skilt nr ? En kompis ringte meg og har overvåkningstape og det er viktig for oss å finne vedkommende, men får ikke frem bilskiltet tydelig nok til å lese det av. Noen tips og forslag ? OPPDATERING : Nå er det 500,- i belønning til den som kommer med opplysninger som gjør at vi finner denne mannen! har lagt ved filen her. Endret 8. mars 2014 av pondus1337 Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 7. mars 2014 Del Skrevet 7. mars 2014 Focus magic er kanskje en kandidat: http://www.focusmagic.com Lenke til kommentar
Hèxacôres Skrevet 7. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2014 prøvde, men fikk det ikke opp. Lenke til kommentar
Hèxacôres Skrevet 7. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2014 Send meg en Pm hvis du vil gi det ett forsøk, 500,- i belønning til førstemann som kommer med ett lesbart bilde. Lenke til kommentar
Hèxacôres Skrevet 7. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2014 Til dere som leter : Ser også etter bilmerke. Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 8. mars 2014 Del Skrevet 8. mars 2014 prøvde, men fikk det ikke opp. Hva er det du ikke får opp? Lenke til kommentar
Hèxacôres Skrevet 8. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2014 Skilt nummeret. Det er for uklart. Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 8. mars 2014 Del Skrevet 8. mars 2014 Spørsmålet jeg stiller meg er om det er tillatt å gå frem på denne måten (selv en potensiell kjeltring har krav på personvern). Vedkommende/bileier er heller ikke skyldig før han er dømt. Hva med å overlate videoen (og problemet) til politiet heller, det er deres oppgave å løse saken dersom det er et tjuveri og ikke en sak for oss her. Jeg antar at politiet selv har kompentanse til å hente nødvendig info (dersom mulig) ut av videoen. Tor Lenke til kommentar
polljen Skrevet 8. mars 2014 Del Skrevet 8. mars 2014 Støtter TorVidle her, dette er ikke en sak for forumet og da tenker jeg på å gjøre jobben for deg. Spørsmål om software blir forsåvidt en annen sak. Nå har jeg ingen grunn til å tvile på ditt utgangspunkt med at dere forsøker å identifisere en bil som er fanget på en tape i sammenheng med et innbrudd, men for å gå litt mer prinsipielt inn i saken så er det gode grunner til å ignorere en slik forespørsel. I teorien kan hvem som helst komme med en slik forespørsel, det er ingen her som kan verifisere historien bak slike forespørsler og i verste fall så kan den som hjelper med å løse dette problemet istedet skape et enda større problem. Som sagt rent prinsipielt så ville jeg aldri, hvis jeg kunne, hjulpet en person jeg ikke kjenner med å identifisere andre personer p.g.a. en historie som jeg ikke ville kunne verifisere. Lenke til kommentar
uGn Skrevet 8. mars 2014 Del Skrevet 8. mars 2014 Er skiltnummer noe farlig å identifisere? Lenke til kommentar
polljen Skrevet 8. mars 2014 Del Skrevet 8. mars 2014 (endret) Er skiltnummer noe farlig å identifisere? I utgangspunktet ikke, men det kan identifisere en person og hvis grunnen til å identifisere skiltnummeret/personen eventuelt er "suspekt" så JA da kan det være farlig. Som sagt så var ikke mitt svar ovenfor ikke konkret rettet mot trådstarter men et rent prinsipielt standpunkt. Om det er snakk om å identifisere et skiltnummer, eller å navngi en person på et bilde, ovenfor et ukjent person så kan det i verste fall medføre fare for den som blir identifisert. Selvsagt så kan man si at denne faren er liten og det kan jeg være enig i, men den er der. Endret 8. mars 2014 av polljen Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 8. mars 2014 Del Skrevet 8. mars 2014 (endret) Nå er det ikke ulovlig å knytte bilskilt til eier, du kan fint sende REGNR og få svar fra statens vegvesen. Foreslår at OP redigerer bort grunn til at han vil ha bildet, ellers ser jeg ikke noe problem, skulle bare mangle, jeg finner regNR støtt og stadig ved feilparkering etc. For øvrig er det en Opel Combo, muligens 2013 modell.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Opel_Combo_D_Cargo.JPG Endret 8. mars 2014 av KyniskBitter Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 8. mars 2014 Del Skrevet 8. mars 2014 For de som vil prøve så må videoen perspektivkorrigeres først. Det kan gjøres ved å splitte den opp i enkeltbilder og bruke photoshop på hvert bilde. Det er en dør på bildet som man kan bruke som referanse så den jobben er ikke voldsomt stor. Det er en del aliasing i filmen sånn at man kan hente ut høyere oppløsning enn selve filmen, det er i grenseland av hva som er mulig men jeg tror det er en betydelig sjanse for å identifisere bilen hvis man bare jobber hardt nok med det, spesielt siden det er annen informasjon man kan kombinere med bilnummeret. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 8. mars 2014 Del Skrevet 8. mars 2014 (endret) Tror det skal godt gjøres å få noe ut av det her EDIT: Testet FocusMagic, ingen forbedring Endret 8. mars 2014 av Evelen! Lenke til kommentar
polljen Skrevet 8. mars 2014 Del Skrevet 8. mars 2014 Nå er det ikke ulovlig å knytte bilskilt til eier, du kan fint sende REGNR og få svar fra statens vegvesen. Foreslår at OP redigerer bort grunn til at han vil ha bildet, ellers ser jeg ikke noe problem, skulle bare mangle, jeg finner regNR støtt og stadig ved feilparkering etc. For øvrig er det en Opel Combo, muligens 2013 modell. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Opel_Combo_D_Cargo.JPG Problemstillingen her var å få noen til å bearbeide et bilde slik at regnr kunne identifiseres. I den sammenheng så ser jeg en problemstilling siden den som blir forespurt om å bearbeide bildet ikke kan vite i hvilken sammenheng informasjonen skal brukes. SMS-tjenesten fra vegvesenet er en helt annen sak som de fleste av oss kjenner til. Å redigert bort grunnen til forespørselen kan kanskje hjelpe ovenfor noen, men det endrer ikke det faktum at hvis dette gjelder en bil brukt ved en kriminell handling så er politiet den rette instans til å utføre "handlingen" ikke et internett-forum. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 8. mars 2014 Del Skrevet 8. mars 2014 Politiet rette instans ? Henlagt før du rekker å stave Bjarne. Lenke til kommentar
Hèxacôres Skrevet 8. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2014 Har pratet med politiet. De sa at det vil ta lang tid med ett slikt bilde. Det er snakk om ett litt mer personlig forhold her enn ett innbrudd, uten at jeg skal gå inn på detaljer. Vi er veldig gira på å knuse noen kneskåler så snart som mulig. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 8. mars 2014 Del Skrevet 8. mars 2014 Har pratet med politiet. De sa at det vil ta lang tid med ett slikt bilde. Det er snakk om ett litt mer personlig forhold her enn ett innbrudd, uten at jeg skal gå inn på detaljer. Vi er veldig gira på å knuse noen kneskåler så snart som mulig. Ah - så det er deg som etterhvert bør meldes til politiet? 9 Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 8. mars 2014 Del Skrevet 8. mars 2014 Har pratet med politiet. De sa at det vil ta lang tid med ett slikt bilde. Det er snakk om ett litt mer personlig forhold her enn ett innbrudd, uten at jeg skal gå inn på detaljer. Vi er veldig gira på å knuse noen kneskåler så snart som mulig. Vel, du hjelper ikke akkurat saken med slike uttalelser om kneskåler osv, skjønner det kan være ampert noen ganger, men det gjelder også å spille kortene riktig. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 8. mars 2014 Del Skrevet 8. mars 2014 Har pratet med politiet. De sa at det vil ta lang tid med ett slikt bilde. Det er snakk om ett litt mer personlig forhold her enn ett innbrudd, uten at jeg skal gå inn på detaljer. Vi er veldig gira på å knuse noen kneskåler så snart som mulig. 5 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg