Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg kjøpte for kanskje en uke siden en helt ny laptop, og siden da så har jeg installert et par spill, litt programmer (7-zip, antivirus, thunderbird osv) og PCen har allerede blitt treig.

Den er veldig treig å surfe på nettet med. Hvis jeg trykker på søkebaren f.eks så tar det et par sekunder før jeg faktisk får skrevet inn noe.

Noen som vet hva dette kan være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil anbefale en clean install ja, som nevnt. Og da mener jeg ikke at du re-installerer den windows som fulgte med maskinen, fordi den er full av crapware som regel. Laptop's kommer veldig ofte fulle av dritt, enkelt og greit.

Det du gjør er å laste ned EKSAKT samme versjon av windows som du har. Under installasjon av denne bruker du DIN windows serial-key. Dette er ikke ulovlig, fordi du har kjøpt en windows lisens.

Da vil du få en helt ren windows installasjon. Hvis du ikke helt vet hva du gjør, så må du enten lese deg opp eller droppe det. Men re-install av windows er noe alle burde lære :)

Lenke til kommentar

Vil anbefale en clean install ja, som nevnt. Og da mener jeg ikke at du re-installerer den windows som fulgte med maskinen, fordi den er full av crapware som regel. Laptop's kommer veldig ofte fulle av dritt, enkelt og greit.

Det du gjør er å laste ned EKSAKT samme versjon av windows som du har. Under installasjon av denne bruker du DIN windows serial-key. Dette er ikke ulovlig, fordi du har kjøpt en windows lisens.

Da vil du få en helt ren windows installasjon. Hvis du ikke helt vet hva du gjør, så må du enten lese deg opp eller droppe det. Men re-install av windows er noe alle burde lære :)

Kan du linke hvor jeg laster ned windows?
Lenke til kommentar

Da må du fortelle meg nøyaktig hvilken versjon av windows du har. Windows 7 64bit Home Premium Norsk, i den stilen der. Og så må man lage en USB stick av den ISO filen. Du kan f.eks se en guide her, men det er mange av disse. Sikkert på jutjub også.

Lenke til kommentar

Da må du fortelle meg nøyaktig hvilken versjon av windows du har. Windows 7 64bit Home Premium Norsk, i den stilen der. Og så må man lage en USB stick av den ISO filen. Du kan f.eks se en guide her, men det er mange av disse. Sikkert på jutjub også.
Trådstarter har windows 8.1

.... vente på oppskrift

.... vil ha det jeg også.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Ok, siden du skriver det sånn så regner jeg med dette ikke fungerer lenger da? Har selv Win7 og har både lastet ned ISO fra torrentsider og laget ISO fra en "ren" installasjons-dvd som er lånt av kompis. Under installasjon brukte jeg min genuine serial. Fungerte som fjell det. Går ikke lenger?

Lenke til kommentar

Nei - det er annerledes enn windows 7.

Laste ned x preparerte iso fra torrent sider med loadere og kanskje annen ukjent skit på er ikke "my cup of tea".

De som har kjøpt en oem laptop inkl windows 8 har recovery på disk (oem distribusjon ) og seieal key innplantet i efi bios.

De personene er ikke interessert i å "kjøpe ny win 8".

Det finns noen guider på internett. Og om man liker (og er god) å fikle og har god tid får man det til.

En av de bedre på et hp forum:

Det er ikke alltid man uten videre får til steg 1 i "You will need"

Link til default keys , virker ikke . Man må finne disse andre sted.

You will need:

1. Windows 8.1 ISO

2. Windows 8.1 Default Installation Keys (http://pastebin.com/Cs9GUhyT)

3. Your Windows 8 OEM Key (You can use Belarc Advisor software to find it,

4. USB Drive with at leat 8GB. (You can use a micro SD card but it will be SLOW)

5. YUMI Creator (pendrivelinux.com)

My instructions are summarized by several forum posts (one source for more details

Instructions

1. You need to download the Windows 8.1 ISO (Can be done several ways. If you have a retail Win8 key, that will make life easier, otherwise look for online sources) http://howto.cnet.com/8301-11310_39-57608376-285/how-to-download-the-official-microsoft-windows-8.1-iso/

Basically, download windows 8 setup and get that started, then cancel it right away and download windows 8.1 setup. This is the way to bypass windows 8.1 key request

2. After downloading the ISO, use YUMI usb creator and create a USB bootable with windows 8.1 ISO). I had problems with booting from the USB, it seems there is a design flaw, but maybe just mine. Let me know if you can boot. If you can't, you need to SLIGHTLY remove the USB drive (1-3mm). Basically, my usb must not go all the way in in order to boot.

3. Install windows 8.1 using the default installation keys. Your OEM key will not work. This key is only for installation, but you will need your win8 OEM key for activation after installing windows.

4. When everything is installed, go to windows activation or press win + pause (you might need to use a function key (fn)). Change your product key by entering your win8 OEM key.

5. I suggest if your laptop has softpaq installer for your computer drivers, install that first. Then you can select the drivers and software you want to install and do it all at once without having to download one at a time.

6. Finished

Let me know if you have any problems, I can walk you through it as I took two days to finally figure it out. I hated doing the windows 8, all updates, then windows 8.1 update.

I also recommend you install the easeus to-do backup. You can install all your drivers and programs then use this program to create a disk image. My disk image is approximately 20GB which sits on a secondary partition (so if your SSD crashes, it's all gone though), for fast restoring. It takes approximately 20 minutes to backup. Then 20 minutes to restore the disk image which I find fairly quick.

Jeg har ikke tatt meg bryet med å gjøre clean install på windows 8 oem laptops slik som dette.

Gjør de heller tilpasset med add remove features av installasjoner av uønsket software og beholder recovery partisjon intakt.

Skal den ha SSD migrerr jeg den os installasjonen til ny SSD med "paragon migrate 2 os". Opprinnelig hdd tas ut og oppbevares intakt med factory/oem ubesudlet.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Akkurat. Vel da fungerer ikke det trikset lenger, takk MS! :\

Holder meg til Win7 jeg, "alt var mye bedre i gamle dager" vet du :)

Hvis problemene til OP er relatert til software/drivere som fulgte med maskinen, så er vel løsningen da å rense ut møkka, og oppdatere drivere manuelt.

Edit: Fjernet et idiotisk spørsmål fra min side.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Skal du skylde på noen så rett kritikken mot OEM produsentene ,ikke Microsoft.

Microsoft har laget et bra og mere forenklet opplegg for OEM distibusjon i win8 vs win7

Det er kun OEM produsentene som er ansvarlige for win8 oem distribusjonen og deploy av den inkl sw og drivere på oem maskiner de selger.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

windows 7 home premiu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...