Gå til innhold

Hvilken Linux-distribusjon?


Anbefalte innlegg

Er helt fersk i faget og har tenkt å sette opp en Linux-boks som fil- og printserver. Når bredbånd kommer med tid og stunder til "bondelandet" skal den også brukes som brannmur.

 

Hvilken distribusjon skal jeg velge?

 

Den må være:

x Lett å installere

x Lett å sette opp i nettverk

x Være bombesikker og også lett å konfigurere slik at den blir sikker

 

Har blitt anbefalt SuSe før en gang da jeg sysla med ideen, men nå har jeg tenkt å gjennomføre den.

 

Jeg forstår at alt ikke kan være lett, men en distribusjon er sikkert enklere å lære/bruke enn en annen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når bredbånd kommer med tid og stunder til "bondelandet" skal den også brukes som brannmur.

 

Hvilken distribusjon skal jeg velge?

 

Den må være:

x Lett å installere

x Lett å sette opp i nettverk

x Være bombesikker og også lett å konfigurere slik at den blir sikker

 

Det du beskriver her heter clarkconnect.

 

Synes du det blir litt avspist vil jeg anbefale Libranet 2.7, som også bare er en cd å laste ned.

Lenke til kommentar
Det du beskriver her heter clarkconnect.

 

Synes du det blir litt avspist vil jeg anbefale Libranet 2.7, som også bare er en cd å laste ned.

Anbefaler ClarkConnect jeg også. Enkel å sett opp og fungerer glimrende "Out of the box"! :D

Du lærer garantert mer av å sette opp serveren med Mandrake, debian eller LFS, hvis det betyr noe.

Lenke til kommentar
Er helt fersk i faget og har tenkt å sette opp en Linux-boks som fil- og printserver. Når bredbånd kommer med tid og stunder til "bondelandet" skal den også brukes som brannmur.

Tør jeg foreslå ukens spesial, som er en total overgang til Linux også på skrivebordet? Sannheten er at dersom du har litt mer enn en «PC er en brødboks med skrivemaskin i»-holdning til datamaskiner, og dersom du ikke først og fremst spiller, er Linux mye bedre egnet til skrivebords-OS.

Lenke til kommentar

Egentlig er dette for å sette opp et nettverk hjemme for moro skyld samtidig som jeg ønsker å se og lære litt Linux så jeg får bedre innsikt i hva det egentlig er. Fra før så har jeg nesten sett på Linux "som en unødvendighet, hvorfor kan ikke alle holde seg til Windows?". hehe. Men det er ikke det jeg vil diskutere.

 

Hva er i grunn forskjellen på ClarkConnect, Mandrake, RedHat og Debain?

Fra før er det også en som har anbefalt meg SuSe.

Kan man ikke få et slags Windows-skin til de fleste Linux?

 

En har også påstått at når man først starter med en distribusjon bør man alltid holde seg til den. Høres litt rart ut men!?

Lenke til kommentar

jeg har prøvd en del distroer og har byttet et par ganger i året så langt. Det er ikke noe stort problem siden Linux tross alt er likt men konfigurasjonsverktøy og hvilke programmer som følger med en distro er forskjellig.

 

Det at man holder seg til en distribusjon er i og for seg greit siden du kan konfigurer alle distroer til å gjøre mer eller mindre det samme. Men siden konfigurasjonsverktøyene kan være forskjellige er det praktisk og ikke bytte for ofte. I alle tilfelle lykke til med Linux og hold ut.

Lenke til kommentar

Skal ikke gi meg ut på en stor forklaring av forskjellene mellom de enkelte distroene, men her følger hovedforskjellene:

* Redhat og Mandrake er kjent som nybegynner distroer (enkle å installere).

* Debian og SlackWare er for viderekommende (Mer innviklet å innstallere).

* ClarkConnect er en distro spesielt beregnet for servere. De andre kan selvfølgelig også brukes til dette, men da må alt settes opp og konfigureres manuelt etter installasjon.

 

Den andre viktige forskjellen mellom distroene er hvilket pakkesystem som brukes. Altså det programmet som brukes ved installasjon og oppgradering av programmer. rpm vs deb vs source...

 

 

Når det kommer til Grafisk vindu, bruker de fleste distroer KDE som vindushåndterer. Alle Windows brukere kjenner seg ingen der.

MEN, jeg mener at det er fullstendig unødvendig med grafisk på en server. Der skal maskinkraften brukes til server funskjoner og ikke til grafisk dilldall!

 

Konklusjonen min er som følger:

ClarkConnect hvis du vil ha noe som fungerer uten mye konfigurering.

Redhat, eller kanskje Debian, hvis du vil gjøre det på den mer lærerike måten.

 

 

Håper du ble litt klokere! :wink:

Lenke til kommentar

Det høres ut som om ClarkConnect er løsningen inntil videre så får jeg se om lysten til å utforske Linux blir større. Da kan jeg heller gå over til RedHat e.l.

 

Men dere må ikke overvurdere serveren min:) Dette er kun til hjemmebruk og skal bare brukes som en "lett" server. Bare lagre alt av filmer, MP3, programvareinstallasjoner osv. samt for deling av internettoppkobling og for å gi maskinene her hjemme et nettverk for lett overføring av filer mellom arbeidsstasjon og bærbare. Har 2 arb.stasjoner og 3 bærbare. Planen er at jeg med tid og stunder skal kunne sitte med en bærbar ute i stua og surfe på nettet via trådløst nettverk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...