Gå til innhold

Er det lov å debattere informasjon fra dokumentaren "Blodracet"?

Anbefalte innlegg

Programmet er vist på svensk tv og baserer seg på informasjon fra Finland.

Norske utøvere er navngitt i programmet.

Idrettsforbundets svar kommer fra en advokat som påpeker det ulovlige i å oppgi andres blodverdier.

Programmet berører kun langrenn, men tema gjelder all utholdenhets idrett.
Programmet et tilgjengelig på YouTube. Linken er til del 1 av 5.
Jeg spør fordi mine spørsmål vil orientere seg mot denne "Timeline":
- blodverdi (BV) stiger etter at bloddoping ved blodoverføring tas i bruk
- BV synker når bloddoping forbys
- EPO gir samme resultat som blodoverføring, men kan ikke påvises. BV stiger
- EPO kan påvises. BV synker
Min oppfatning har vært at toppidretten har benyttet et hvert prestasjonsfremmende middel, som ikke var forbudt.
Jeg lurer på om ikke enkelte benytter ulovlige midler, så lenge de ikke kan påvises.
Forskjellen mellom normal BV (14,5) og kunstig forhøyet (17) er å konkurrere om 1 eller 30 plass.
Dersom denne debatt ikke er ønsket på det nåværende tidspunkt, ber jeg moderator om å slette den.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den psykologiske profilen på mange av disse utøverene er at de skal være best. Da faller desverre mange for fristelsen det er å bruke det de (tror de) kan slippe unna med. Man ser også en klar trend med benektelse når de blir tatt, med mindre de har PR-rådgivere som forteller dem at det er best å legge seg langflat oginnrømme forholdet.

Lenke til kommentar

Den psykologiske profilen på mange av disse utøverene er at de skal være best. Da faller desverre mange for fristelsen det er å bruke det de (tror de) kan slippe unna med. Man ser også en klar trend med benektelse når de blir tatt, med mindre de har PR-rådgivere som forteller dem at det er best å legge seg langflat oginnrømme forholdet.

Det har de gjort i denne saken også.

Idrettsforbundet kan motbevise all misstanke ved å legge frem blodverdiene til alle utøvere som tillater det.

Jeg kan ikke se at ærlige norske utøvere kunne ha den minste motvilje med å gi slik tillatelse.

Person vernet gir dem anledning til å nekte, men hvorfor skulle de?

Hva synes dere?

Endret av medlem-304477
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...