Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Problemet er det at det ikke står i boka mi. Jeg skal bare ha generelt hvordan han har påvirket den... :)

Oppgaven er: Skriv noen setninger om hvordan den moderne kristendommen er påvirket av Paulus.

Endret av Ungjenta
Lenke til kommentar

Paulus tok i praksis over ledelsen etter at Jesus forsvant, og siden det var en periode hvor religionen vokste og spredte seg betyr det at han avgjorde mange praktiske og ellers uavklarte ting - han har formet mye av formen kristendommen har fått. Du kan skumme gjennom brevene hans i NT for å få en idé om hva han skrev om.

edit: Ok, jeg har skumlest litt om Job. Han slutter aldri å tro, men tviler på guds godhet og ønsker at han selv aldri hadde blitt født (som altså betyr at han mener guds plan kunne vært bedre - eller ikke tenker over det). Moralen blir da noe sånt som "guds plan er uforståelig for mennesker, men det er en grunn til alt". Jeg ville lest gjennom historien og vurdert det selv, egentlig.

Endret av Djn
Lenke til kommentar

Paulus tok i praksis over ledelsen etter at Jesus forsvant, og siden det var en periode hvor religionen vokste og spredte seg betyr det at han avgjorde mange praktiske og ellers uavklarte ting - han har formet mye av formen kristendommen har fått. Du kan skumme gjennom brevene hans i NT for å få en idé om hva han skrev om.

Og Job ... er også verdt et par avhandlinger. Såvidt jeg husker er vel poenget at han aldri slutter å tro - men det er år og dag siden jeg skummet gjennom bibelen sist. Du kan lese gjennom og vurdere selv?

Ok, tusen takk ;)

Lenke til kommentar

"Herren ga og Herren tok, lovet være Herrens navn" er et sitat fra Job som er ganske kjent.

På slutten er det faktisk Jobs venner som kom for å hjelpe ham og diskutere med ham, som blir ufordelaktig omtalt. Jobs venner pådro seg Guds harme, fordi de ikke talte rett om Gud slik hans tjener Job hadde gjort. Derfor måtte Job ofre noen dyr for vennene sine, og be til Gud for dem slik at de kunne få tilgivelse. Deretter fikk Job dobbelt opp av alt det som hadde blitt tatt fra ham tidligere.

Paulus sine misjonreiser var jo grunnleggende for å utbre kristendommen. Han reiste til og med litt oppover i Europa, til Spania ihvertfall. Han ble kalt hedningenes apostel, for tidligere var det bare Israels barn som var et hellig folk. Men evangeliet skulle nå ut til hedningene.

Hvis moderne kristendom betyr dagens kristendom, er det forskjellig hvilke sitater (Pauli ord) folk liker å framføre.

"Så blir de da stående disse tre, tro, håp og kjærlighet. Men størst blant dem er kjærligheten."

...dette er et Pauli ord som er så populært, at de fleste godt kan ha det på veggen.

Det er andre sitater som er mer problematiske, som versene der det tales om at kvinner skal tie i forsamlinger, og om dommen over menn som ligger med menn.

Dette er vers som er så problematiske, at man idag ikke kan basere en hel tale på dem og komme til "gal" konklusjon, uten å bli oppsagt fra sin stilling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...