Gå til innhold

Feature: Bli med bak lerretet i en av Europas beste kinosaler (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er et par år siden sist jeg var på colloseum, men synes helt ærlig at det er alt for mye klang der. På scener det det overhodet ikke skal være klang så merker man godt at lyden ikke dempes skikkelg. På Ringen kino derimot er lyden skikkelig tett når den skal være tett og med klang når det er det i lydbildet.

 

Er det bare jeg som har reagert på dette? Når ble klangen i taket utbedret?

Lenke til kommentar

Kul artikkel!

Lo litt av denne:

 

Kolbene som brukes i disse Christie-modellene holder omtrent 600 timer før de må skiftes ut. Mot slutten av levetiden er det lurt å skifte dem, for de kan faktisk eksplodere, og det smeller veldig høyt. Det samme skjer om du skulle være uheldig å miste et nytt rør i bakken, sier Johansen.

Hørtes ut som en dyr erfaring.... ;)

Pæra koster under 10.000,- så veldig dyrt er det ikke. For en privatperson kanskje, men sammenlignet med prisen for prosjektøren er det ikke så ille. Om du er en nerd for sånt kan du se f.eks. denne:

Voksen lampe må til for å lage 32500 lumens (hvis de bruker den største pæra). Ellers skryter han nok litt på seg når han sier 12kW med varme. Antar han tar wattstyrken på den største pæra tilgjengelig og dobler opp, men pærene lager jo ikke bare varme, litt lys blir det vel også? ;)

 

Ellers merkelig at de fokuserer på 60.000 watt lyd, og forteller at det gamle anlegget var fra JBL, men ingenting om hvem som har levert line-array nå, ei heller noe om specs. Skuff.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Synes ikke at lyden er allverden på Colosseum altså.. Lyden på NOVA i Trondheim er langt bedre! Der gjorde de det sjakktrekket den gangen den ble bygget at de bygget salen etter høyttalerne, og ikke høyttalerne etter salen.. :) Var litt stas da gutta i fra Lucas Film var i by'n og satte opp THX systemet.. :D

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Dette blir vel som å banne i kirka, men jeg har alltid ført at Colosseum er noe oppskrytt? Det er en flott kinosal for all del, men personlig så syntes jeg ikke at den er den beste i Oslo anno 2014. Syntes det er bedre akustikk på Ringen Kino, og de har bedre plass mellom radene, mer komfortable seter og det hele. Virker som de kjører samme projektor da bildekvaliteten ikke står noe tilbake for Colosseum og plasserer du deg selv litt nærmere lerretet så dekker det 95% av synsfeltet og har et noe skarpere bilde (føler jeg hvertfall).

 

Er mye historikk og tradisjon bak Colosseum, men syntes ikke det skal ha noen direkte innvirkning på hvordan man vurderer kinosalen opp imot andre hva gjelder kvalitet. At den blir fronten som Oslo (og Norges?) beste kino handler nok mye om profilering, det er tross alt den største kinosalen i Oslo og kan da romme flest folk så det er jo veldig strategisk av Oslo Kino / Nordisk Film at de har alt hovedfokus mot Colosseum, alt av permeierbilletter og premiereopplegg legges alltid mot Colosseum mens de øvrige kinoene ikke kommer på banen før de standard 5-7 dagene før premieredagen.

 

 

De har nok det "feteste" lydanlegget i Norge, og mulig hele Norden / Skandinavia, men relativt dårlig akustikk i salen og det at salen er såpass stor krever jo ditto mer av anlegget for at det skal fungere bra. Er litt flere variabler i bilde her enn å bare lese av spesifikasjoner på høyttalere og projektorer.

 

Colosseum blir vel fort en sal som vil slite litt med å imøtekomme "nye" Dolby Atmos også da jeg regner med at kuppelen gjør at det å reflektere lyd fra taket blir en temmelig håpløs affære, og de sliter vel med å få plassert høyttalerne oppover i kuppelen på en god måte?

 

 

Hadde vært en fordel om man faktisk begynte å levere kinofilmene i 4K, i dag så blir vel de fleste filmer filmet i 4K, 5K eller ytterst få i 8K (?) som blir skalert ned til 2K som sendes til kinosalene. Brorparten av kinosalene per i dag er vel alle 4K, så merkelig at man skal sette seg såpass på bakbena her.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Husker jeg på gjennomreise så denne filmen på Colloseum, det begynner å bli mange år siden kjenner jeg (slutten av 80-tallet tenker jeg at dette var):

 

https://www.google.no/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=2001%20a%20space%20odyssey

 

Eller kan det ha vært 2010-filmen istedetfor 2001-filmen kanskje jeg faktisk så da? Siden den er produsert i 1984 istedetfor på 60-tallet.

 

https://www.google.no/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=2010%20space%20odyssey

Endret av G
Lenke til kommentar

"Lydmessig er Colosseum en av de beste stedene i verden du kan avlegge et besøk."

 

Bare hvis du tror all filmlyd skal ha et halvt sekunds klapper ekko etterpå. Flott sal. Ubrukelig til korrekt gjengivelse av en filmmiks.

 

Men for all del de som har satt opp anleget har sikkert hat dritpeil og fått til utrolig mye i en sal som egentlig ikke burde vært brukt til det formålet.

 

Og jeg har kost meg masse på en hel haug med filmer der. Så det er ikke helt ubrukelig. Men overnevnte påstand er fullstendig på jordet. Den kuppelen er helt høl i huet hvis man vil høre en film korrekt.

 

Hilsen en som lager filmlyd som levebrød.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For min del er lyden ALTFOR lav i denne salen. Da jeg så Jurassic Park der i 1993 var lyden så høy at setene rett og slett rista...sånn er det ikke lenger i det hele tatt... Da hjelper det lite med 60000W for min del! Dessuten er det mye cross-talk på RealD 3D'en der dessverre. Om det har å gjøre med at lerretet er kurvet eller noe annet vet jeg ikke, men Saga 1 er hvertfall mye mindre plaget av dette fenomenet. Ellers en veldig fin og stor sal, men lyd- og bildemessig ikke helt optimalt etter min mening.

Endret av SkyBoy
Lenke til kommentar

Jeg var første (og siste) gang på Colosseum da Star Wars: TFA gikk. Jeg syns hele opplevelsen var skuffende, lyden var tam og klangete og bildet var plaget av crossover (vi så 3D-versjonen), selv når vi satt mer eller mindre midt i salen. Helt idiotisk å ha en kino i en kuppel i det hele tatt. Ellers ingen andre fordeler med denne kinoen sammenliknet med andre.

 

Jeg holder meg nok til Fredrikstad Kino istedet for å reise inn til Oslo heretter, er nok mange mye bedre kinoer rundt om kring i landet enn Colosseum.

Lenke til kommentar

 

Ellers merkelig at de fokuserer på 60.000 watt lyd, og forteller at det gamle anlegget var fra JBL, men ingenting om hvem som har levert line-array nå, ei heller noe om specs. Skuff.

Nederlandske Alcons leverer alt av høyttalere og forsterkere.

 

Takker. Kjenner godt til Alcons fra PA-verdenen og det er imponerende saker.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...