xibriz Skrevet 7. mars 2014 Del Skrevet 7. mars 2014 Jeg bor i ett borettslag som har en slags felles ventilasjon. Systemet er i dag som følger: - Det kommer ett rør inn i leiligheten som det er montert en kanalvifte på. Har ikke målt diameter på dette røret. - Røret blir redusert til 90mm og går til ventilator over komfyr. Det er ikke vifte i ventilatoren, men en trinnløs styring til kanalviften. - Røret blir redusert til 90mm og går til avtrekk på bad Min plan for å forbedre anlegget er å sette inn to motoriserte spjeld for å kunne velge mellom 3 funksjoner: - Avtrekk kun på kjøkken - Avtrekk kun på bad - Avtrekk fra begge steder Årsak: Når jeg steker bacon er det røyk i hele stuen pga. at ventilasjonsanlegget trekker like mye fra badet som fra kjøkkenet. Så til spørmålet: 90mm rør er visst en ukurrant dimmensjon fra 80-tallet. I dag går det i 80mm og 100mm. Det letteste er å kaste vekk alt 90mm rør å redusere til 80mm pga. hull i vegger. Er dette uproblematisk? Jeg er ingen ventilasjonsekspert, men jeg kan tenke meg at det blir mer "fart" på luften? Evt. mer støy? Lenke til kommentar
CirkA7 Skrevet 7. mars 2014 Del Skrevet 7. mars 2014 Du kan ikke bruke avtrekket fra badet og koble på ventilatoren over komfyren! Ser for meg at det ikke er lovlig. Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 7. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2014 Tegningen viser slik det er i dag, og har vært siden 1982. Endringene jeg tenker å gjøre er å endre diameter på røret fra 90mm til 80mm, og sette inn spjeld slik at jeg kan få maksimalt trøkk der jeg trenger det når jeg trenger det istedet for 50% trøkk. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 7. mars 2014 Del Skrevet 7. mars 2014 Hei, prøv å tette avtrekket på badet og sjekk om du får mer avtrekk på komfyren. Denne testen vil vise om du får bort bacon lukten. Du må sette på en kjøkkenventilator med vifte for å få til noe som monner. men da risikerer du å lage overtrykk i rørsystemer og blåse baconlukt inn til naboene. Med en transparent pvc slange med litt vann i kan du måle trykket i ventilasjonsanlegget. Post resultat her (mm). Hørte om en blokk som hadde lignende avtrekk system med timer som skrudde av anlegg om natten. Og timere gikk mange timer før sakte. Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 8. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2014 Jeg har prøvd å tette nede på badet, og opplevde da tilnærmet dobbel effekt på kjøkkenet ved å kjenne på suget. Med en kjøkkenventilator med vifte så er jeg ikke bekjymret for at naboene skal få noe lukt, det er rimelig stort rør som er på baksiden av leiligheten. Og annlegget er alltid i drift, det slår seg aldri av. Jeg er mer bekjymret for å få osen nede på badet. Ett spjeld ville løst dette. Skal prøve PVC-slange-metoden for å få noe mer nøyaktig måling. Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 8. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2014 Nå har jeg testet med slange. Jeg tok litt vann i en slange fra ett luftesett til bremser, og stakk slangen ca. 10 cm opp i ventilasjonsrøret på kjøkkenet. Vannet beveget seg 4mm slik det er som standard. Når jeg tettet på badet beveget vannet seg 7-8mm. Som jeg antok, fikk jeg nesten dobbel effekt. Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 4. april 2014 Del Skrevet 4. april 2014 Har drevet litt med ventilasjon og hvis du blokkerer en ventil, så kan det bli støy eller dårlig effekt på andre ventiler. Hvis det i tillegg er tilluft i rommet vil du få problem med undertrykk eller overtrykk i rommet. Det må like mye luft inn i rommet som ut. Lenke til kommentar
El-moro Skrevet 4. april 2014 Del Skrevet 4. april 2014 (endret) Kult initiativ. Subbed 1 ting: Hvis jeg forstår riktig har du tenkt å bruke en 3,5" (90mm) butterfly med girkasse/aktuator.... det kan bli ganske stort, er d nok plass? edit: ser at det finnes egne ventilatorventiler..... Endret 4. april 2014 av MoChaudry Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 5. april 2014 Forfatter Del Skrevet 5. april 2014 Jeg har mer eller mindre skrinlagt hele prosjektet. Det jeg har funnet ut er at rørene allerede er underdimmensjonert. Derfor ville det være galskap å gå til en mindre dimmensjon. F.eks. så bør ventilasjon fra kjøkkenvifte være minst 120mm, jeg har 90mm. Det samme gjelder avtrekk fra bad. Pga. at røret som går ned til badet går gjennom 40cm betong orker jeg ikke gjøre noe med det. Jeg har imidlertid kjøpt ny ventilator til kjøkkenet med vifte (min gamle hadde ikke vifte), så får vi se om luften presses ned på badet eller om det går greit. Lenke til kommentar
hean Skrevet 5. april 2014 Del Skrevet 5. april 2014 Tips.... drit i ventilasjon, kjøp en skikkelig ventilator og koble til kullfilter og resirkuler luften i stede. Lenke til kommentar
ⅵdar Skrevet 5. april 2014 Del Skrevet 5. april 2014 (endret) Tips.... drit i ventilasjon, kjøp en skikkelig ventilator og koble til kullfilter og resirkuler luften i stede. Enig her. Å blåse luft inn i fellesavtrekket er fy-fy og vil føre til dårligere trekk eller i verste fall tilbakeslag av luft til andre leiligheter. En ventilator med resirkulering og kullfilter vil fungere utmerket kombinert med det eksisterende avtrekket. Edit: Om du er plaget med at luften tar veien inn til badet kan du prøve å lukke baddøren mens du lager mat. Endret 5. april 2014 av ⅵdar Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 8. april 2014 Forfatter Del Skrevet 8. april 2014 Tips.... drit i ventilasjon, kjøp en skikkelig ventilator og koble til kullfilter og resirkuler luften i stede. Enig her. Å blåse luft inn i fellesavtrekket er fy-fy og vil føre til dårligere trekk eller i verste fall tilbakeslag av luft til andre leiligheter. En ventilator med resirkulering og kullfilter vil fungere utmerket kombinert med det eksisterende avtrekket. Edit: Om du er plaget med at luften tar veien inn til badet kan du prøve å lukke baddøren mens du lager mat. Kan ikke se hvorfor man risikerer at luften slår inn i andre leiligheter, da hver leilighet har en egen kanalvifte. Lenke til kommentar
ⅵdar Skrevet 8. april 2014 Del Skrevet 8. april 2014 (endret) En kjøkkenvifte er som regel mye kraftigere enn en kanalvifte. Er diameteren på utluften dimensjonert for at man skal kunne koble til kjøkkenvifte er det jo selvsagt ikke noe problem Endret 8. april 2014 av ⅵdar Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 9. april 2014 Forfatter Del Skrevet 9. april 2014 Må jo anta at det er heftig dimmensjon på røret bak leilighetene da det er 20-30 leiligheter i rekka Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 9. april 2014 Del Skrevet 9. april 2014 Rekner med at det er en firkantkanal som går hele veien med rør ut til hver leilighet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå