Gå til innhold

Mulig å redde frityrstekt harddisk?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er i en litt fortvilet situasjon etter at harddisken med bl.a. en eksamensoppgave i går tok kvelden (ja, jeg skal bli flinkere med å ta backup heretter).

Her er det som skjedde:

For noen uker siden kjøpte jeg en Sandsøm 4-ports USB-hub til min Macbook for å kunne koble til flere USB-enheter samtidig. Huben bruker en 5V-strømadapter.

I går tok jeg feil strømadapter, og koblet til en 12V-strømadapter ved et uhell. Når jeg så kobler min Western Digital USB3-harddisk til USB-huben lyser den først noen sekunder, før den går i svart. Det samme gjør USB-huben og mitt eksterne tastatur...

Så spørsmålet mitt er da hva som kan ha skjedd, og om det er mulig å berge dataene jeg har på disken? Hva er det som skjer når man bruker en strømadapter som gir 7V for mye spenning?

På forhånd takk for hjelpen.

Endret av Geekthrill
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde først og fremst forsikret meg om at det var hub'en som var ødelagt, og ikke selve harddisken. Har du en stasjonær PC, så kan du skru ut harddisken og koble den inn i den stasjonære pc-en på samme måte som en vanlig harddisk. Det er SATA-tilkobling.

Du kan også kjøpe deg en docking-stasjon som du kobler harddisken til. Ala dette: https://www.komplett.no/icy-box-ib-116stu3-b-docking-station/765989

Du sier samtidig at ditt eksterne tastatur ikke fungerer lenger. Det er da mulig at du har ødelagt USB-porten. Prøv å koble det til i en annen PC.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for svar!

Jeg skal kjøpe docking-stasjon og forsøke ta ut harddisken.

Jeg har forsøkt koble til USB-huben og tastaturet til en annen datamaskin, uten resultat. Det samme går for den eksterne harddisken. At både USB-hub, tastatur og harddisk slutter fungere på samme tid leder meg til å tro at noen komponenter har blitt svidd av som følge av overspenning.

Spørsmålet er da om harddisken i seg selv har tatt skade av dette eller ikke...

Endret av Geekthrill
Lenke til kommentar

Jeg vil tro kontrollerkortet på harddisken har tatt kvelden i så fall.

Du kan gjenopprette dine data ved å få EN HELT LIK kontrollerkort.

Platene på selve harddisken tar ikke skade, men det det i så fall kontrollerkortet.

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemelding, aner et snev av håp :)

Jeg fant denne hos Clas Ohlson - vil den gjøre nytten? Er jeg avhengig av et 'kontrollerkort' for å koble den til en slik docking-stasjon?

Jeg kjøpte meg ny harddisk i går som jeg tenkte overføre dataene til, så den fysiske harddisken i seg selv er det ikke så farlig med såfremt jeg klarer hente ut dataene.

Lenke til kommentar

Kontrollerkort ser slik ut:
Hard-drive-sata-connectors1.jpg

Den er montert på harddisken. Husker ikke nettsidene du kan skiftet ut dette på... men det sendes fra USA om jeg husker riktig...

Vel, om du kjøper en slik dockingstasjon trenger du bare selve harddisken som du dytter ned i selve boksen da.

Lenke til kommentar

Kontrollerkortet må fungere for at man skal kunne lese av data fra harddisken. En gang hadde jeg en harddisk som faktisk begynte å brenne/gløde slik at det kom røyk fra harddisken. Jeg byttet kontrollerkortet fordi jeg hadde en identisk harddisk liggende (samme type, modell, størrelse osv), og da fungerte det.

Dataene dine ligger mest sannsynlig innpå harddisken fremdeles. Det er "magnetisk lagret". Det er en grunn til at etterforskere kan hente data ut i fra harddisker som har blitt slått med slegge, kjørt over med bil, kastet ut i havet osv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så da er løsningen å kjøpe en tilsvarende harddisk, og bytte dette 'kontrollerkortet' selv? Er dette å regne som en lettvint operasjon, eller burde jeg rett og slett bare levere harddisken til service først som sist?

Jeg surfer innom IBAS og Ahlbergdata.com, og ser at tusenlappene fort flyr dersom jeg må levere den til et dataredningsselskap...

Lenke til kommentar

Så da er løsningen å kjøpe en tilsvarende harddisk, og bytte dette 'kontrollerkortet' selv? Er dette å regne som en lettvint operasjon, eller burde jeg rett og slett bare levere harddisken til service først som sist?

Jeg surfer innom IBAS og Ahlbergdata.com, og ser at tusenlappene fort flyr dersom jeg må levere den til et dataredningsselskap...

IBAS og de her vet hva dem gjør, det er jo altids det greieste, men tusenlappene flyr som du sier.

Jeg har ikke byttet kort selv, men ser rimelig enkelt ut.

Lenke til kommentar

En typisk USB-harddisk har en vanlig harddisk med S-ATA, og et lite kretskort som konverterer mellom S-ATA og USB.

Vurdert muligheten for at det er dette lille kretskortet som har dævva, og at harddisken er helt i orden?

FLI3G9IGRFMV5D6.LARGE.jpg

Jeg snakker om det grønne kortet til venstre for harddisken.

Det får du billig på Clas Ohlson. Bare å kjøpe et kabinett for ekstern harddisk, og sette harddisken med eksamensoppgaven inn i kabinettet.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Jeg tok en telefon til IBAS, og de regnet det som sannsynlig at det kunne være kretskortet som var gåent - men at de selvfølgelig ønsket at jeg sendte inn harddisken for å få en vurdering.

Men hvis jeg forstår det riktig, så må jeg ha dette kretskortet operativt for å få hentet ut noen data i alle tilfelle - selv med en slik dockingstasjon?

Endret av Geekthrill
Lenke til kommentar

Det er snakk om to forskjelige kretskort.

Ett som er en del av harddisken, og en som er en del av USB-kabinettet.

Hvis kun sistnevnte er ødelagt, er dette latterlig enkelt.

Hvis førstnevnte er ødelagt har du et problem. Da må du få tak i et som er identisk med det du har ødelagt, og transplantere. Du får vurdere selv hvilke kvalifikasjoner du har, og hva du mener eksamensoppgaven din er verdt.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke den dokkingstasjonen gjør noe annet enn kortet i USB-kabinettet.

Dokkingstasjonen kan ikke utrette mirakler hvis kontrollerkortet i harddisken døde.

Tips ved tap av data:

• Ikke få panikk
  • Slå av strømmen
  • Ikke start maskinen på nytt
  • Ikke installer programvare på nytt
  • Ikke åpne harddisken eller forsøk å reparere den selv
  • Vurder situasjonen
  • Rådspør eksperter
Lenke til kommentar

Du sier noe Mannen med ljåen, disse eksterne harddiskene har et lite kort som er mellom selve harddisken frem til der du plugger inn strøm for selve harddisken. (Bilde Mannen med Ljåen la ut tidligere).

Det kan være Geekthrill at som Mannen med ljåen sier, at kortet for selve harddisk-kabinettet er ødelagt og ikke kontrollerkortet, i så fall er det meget heldig! :)

EDIT:

Oi, prisen for det hele er jo 1290,- er jo mye billigere en IBAS i seg selv. :eek:
Riktig nok 590,- for en minnebrikke, da får man vurdere størrelse og data...
Lurer på om SSD går under minnebrikke da en minnebrikke er flashbasert, det samme er jo én SSD ... :tease:
Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Var innom Elkjøp i dag, hvor de kunne konstatere at harddisken ikke har SATA-tilkobling og at det sannsynligvis var kontrollerkortet i harddisken som døde.

Har besluttet å sende inn disken til Ahlbergdata i Oslo, så får man håpe på det beste...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...