Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Telenor Bredbånd 40/10: Hva er DIN egentlige hastighet?

Anbefalte innlegg

Har bestilt nytt bredbånd her i huset og har derfor oppgradert til "Bredbånd 40/10" fra Telenor som var den høyeste hastigheten jeg kunne få.

Problemet med mitt forrige abonnement som var Bredbånd 16 (16000/800) var at det var et stort avvik fra den egentlige hastigheten og det Telenor "lovet". Fikk bare 11000 mens Telenor sa at man kunne få opptil 16000 inn.

Står at "40/10" pakken kan gi opptil 50/12 Mbit/s.

Hva kan jeg forvente meg i avvik når jeg får det nye modemet og den nye linjen?

Noen som har samme linje og kan fortelle hvor rask linja deres egentlig er? Ta gjerne en bredbåndstest og sleng ut resultatet her!

Litt fakta om husstanden min hentet fra kapaks:

"Total linjelengde inkludert inntak: 313 meter

Tråddiameter: 0,6 mm"

Endret av Reptilia
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg bor omtrent like langt unna sentralen som deg. Jeg hadde 25/5 tidligere, og fikk da ca 26/5,5. Nå har jeg 40/10, og får 49/12, og har ping på 4 (beste måling). Vel verdt oppgraderingen, koster ikke mye mer.

Lenke til kommentar

det at opplasten er så høy er nokk konfig feil fra leverandør sin side og dere får max opplast (fikk selv 100mbit ned hos telenor fiber en uke :p )

Eller noe som er mer sannsynelig:

Huseier brukte av nedstrøms kapasiteten så når TS målte så var det kun ledig oppstrømskapasitet.

Lenke til kommentar

det at opplasten er så høy er nokk konfig feil fra leverandør sin side og dere får max opplast (fikk selv 100mbit ned hos telenor fiber en uke :p )

Eller noe som er mer sannsynelig:

Huseier brukte av nedstrøms kapasiteten så når TS målte så var det kun ledig oppstrømskapasitet.

Nå er jeg ikke TS men går ut fra du mente meg. :)

Kan nevnes at dette har vært konsistent hastighet over et titals måling over flere måneder. (Med resultater tatt bort når det er tydelig at nettet blir belastet)

Litt unyttig da jeg sjelden bruker så mye opp. ^^

Lenke til kommentar

Hmmm..

Jeg ser dette inne på kapaks på min husstand:

Høyeste nedlastingshastighet pr trådpar: 40000

Høyeste opplastingshastighet pr trådpar: 10048

Betyr dette at jeg ikke kan få mer enn 40000 inn og 10000 opp selv om linja jeg har bestilt er 50000 og 12000?

Endret av Reptilia
Lenke til kommentar

Kapaks stipulerer bare hastighet basert på lengde og tykkelse på tråd. Den reelle hastigheten kan nok være både pluss og minus dette, avhengig av støy, tråddiameter, lengde fra sentral mm.

På ADSL2+, så justeres linjen automatisk (gjelder Telenor) i løpet av de første dagene. Dette betyr at hastigheten kryper oppover om det er god støymargin på linjen. Jeg antar at dette også gjelder for VDSL.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...