Gå til innhold

Se filmen: Slik testet vi datautstyret vårt for bakterier

Anbefalte innlegg

Tror jeg gir opp argumentasjonen. Siste bilde skal få oss til å tro det er en petriskål.

Og dersom det forholder seg slik at bakterier kan bevege seg slik du bekriver, så må den sirkelen på slutten av videoen med dens bevegelige innhold være oppforstørret noe enormt.

Da er det ikke noen petriskål man betrakter (makro), men et bittelite sirkulært utsnitt. Snakk om å lure oss, eller å trikse til videoen slik at man skal komme i lettlurt-fellen.

Jeg tror jeg har blitt lurt, eller kanskje også mange av oss.

Jeg forstår at det kan likne på en petriskål, men det vi ser er faktisk bare et lite utsnitt av en dråpe lagt under mikroskopet slik det ser ut gjennom okularet. Et annet eksempel (av noe helt annet) her. Man får altså runde bilder som viser et utsnitt av preparatet. Og du har helt rett i at det er forstørret, mest sannsynlig 1000x. Hadde det vert et 1:1 utsnitt av en petriskål vi så ville bakteriene vært flere mm store. Jeg er enig i at man burde skrevet forstørrelsesgrad i videoen og gjerne også presisert at det er en mobilvideo tatt gjennom okularet på et mikroskop. Ideelt sett burde man også ha brukt ett kalibrert måleokular og oppgitt skalaen slik at man kunne målt størrelsen på organismene samt skrevet belysningsteknikk og annen info. Men videoen var vel bare ment å gi et inntrykk av hva vi har med å gjøre, nemlig bakterier, og i så måte var det jo et fint klipp.

Endret av fargoth
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...