Gå til innhold

hva avgjør om du er "god" eller "ikke god"?

Anbefalte innlegg

hei

her er et seminar fra B and H i new york med en som heter moose peterson, som visst nok er en profesjonell natur og landscaps fotograf.

Men hvis dere titter raskt igjennom bildene han fremviser, så er jo mange av de helt forferdelige(hvis man skal sammenligne med de beste innen bransjen). Alt for mørke og for mye farge og han lever liksom av å selge bilder. Virker som han fortsatt lever i 70 årene og ikke er oppdatert i det hele tatt. Viser vell hvor mye personlighet kan komme fremover dyktighet, når det kommer til å klare å formidle og selge sitt arbeid.

Uansett B and H sin kanal på youtube har mange flotte seminarer og er verdt en titt =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ligger nok et korn av virkelighet det du sier der. Jeg har drevet med digital medieproduksjon i noen år, og har vært gjennom både populære og upopulære perioder. Det var noenlunde jevn utvikling i kvaliteten på arbeidet, men samtidig mye mindre oppmerksomhet på det jeg gjorde i de mindre populære periodene, mens det ble litt pinlig rosende oppmerksomhet i andre perioder. Ikke for å skryte eller noe, det er kun illustrativt for fenomenet. Har man et omtalt navn, tidligere bragder å vise til, publisitet osv. så kan sånne ting snu seg mye. Både opp og ned over tid. Hyggelig i de gode periodene, frustrerende i de dårlige. En opplever på en måte å straffes uten å ha gjort noe "gærnt". ;)

Lenke til kommentar

Rimelig nedlatende beskrivelse av en av de mest kjente landskapsfotografene, tror også han skriver navnet sitt med stor forbokstav.

Men hvis vi drar fram ett uttrykk som heter "smak og behag" så kan man ta verdens mest jævlig bedritne bilde i hele melkeveien, og jeg vedder 10 kroner på at ett eller annet sted så sitter det minst en annen person som syns det bildet er kunst, genialt eller noe de vil ha på veggen.

Hvis man tar ett bilde 1 time før sola står opp, er det bildet da som er mørkt eller er det mørkt ute ?

Stilen hans med mye farger er det mange som bruker på landskapsbilder, bare å sjekke ut legenden Ken Rockwell. Det er også forskjellig farger på lyset avhengig av hvor man er på kloden og når på årstiden så noe av det som kan virke overdrevet og heller mye mot oransje er faktisk naturlig lys på andre deler av kloden.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen fasit på det! Det vil til enhver tid være enhvers subjektive oppfatning, og den er som oftest/til enhver tid veldig forskjellig fra individ til individ. Se bare på det som betegnes som "kunst". Hva er det som gjør en kunstner "god" eller "ikke god"....

• Liker 1
Lenke til kommentar

Rimelig nedlatende beskrivelse av en av de mest kjente landskapsfotografene, tror også han skriver navnet sitt med stor forbokstav.

+1 til fo2re.

Så videoen for en stund siden (og en til hvor han også holder foredrag), og stort mer kjenner jeg ikke til Moose Peterson, utover at han er en velkjent fotograf som faktisk klarer å leve av bildene sine. Det å livnære seg som naturfotograf er i seg selv en prestasjon som det står respekt av IMO.

Bildene hans har jeg bare sett i videoen og der er det ikke mulig å bedømme noe som helst, men om jeg liker eller ikke liker bildene hans gjør dem verken gamledagse, dårlige - eller flotte - det er det (litt satt på spissen) kjøperne som avgjør.

Når det gjelder Youtube-kanalen til B&H er jeg helt enig med dan83, mye interessant med info og tanker fra folk som har en viss "tyngde" og som jeg aldri har noen sjanse for å snakke med selv eller høre live. Adorama og Kelbymediagroup har også lignende gratis videoer på Youtube.

Lenke til kommentar

Det er en misforståelse å tro at gode bilder må være synomymt med teknisk gode bilder. Hva den enkelte mener er et godt bilde er i høyeste grad subjektivt - det finnes ingen mal på gode bilder (heldigvis). Et bilde er først og fremst et yttrykk og skal gi ofte gi inntrykk som bevisst er skapt med nødvendige metoder og hjelpemidler i den retningen fotografen/kunstneren ønsker.

Men det er og klart at har man først skaffet seg et navn får ens bilder ikke uvanlig lettere aksept som gode - det er samme forhold innen kunst og (og musikk og film for den saks skyld). For egen del synes jeg ikke generelt at kjente navn nødvendigvis leverer et høyere snitt enn ukjente. Nivået fra de kjente varierer (på en måte er det både forståelig og naturlig) mye etter min mening.

Tor

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...