Sleggefett Skrevet 19. mars 2014 Del Skrevet 19. mars 2014 Hvis feilen er inne i vaskemaskinen burde den trippe enhver kurs den var tilkoblet, enig? Ellers er jeg enig i resonnementet ditt. Og nei, han har neppe lov til å gjøre omkobling i sikringsskapet. Merk deg at jeg skrev at "jeg ville prøvd", ettersom jeg har lov Jepp, enig der, men så kommer det igjen frem til det jeg tenkte på istad - om jordfeilen har noen annen utvei enn jordledninga. Om du skrur på lysene igjen mens oppvaskmaskinen kjører, kobler vernet ut på nytt? Har du mulighet til å følge kabelbanen hele veien til skapet? Forstår jeg deg riktig så er det konsekvent rundt 2:08/0:47 at den skrur seg av - hva skjer rundt 2:08? Har vært borti en badstu en gang hvor vi kom frem til at det var kondens inne i varmeapparatet som forårsaket jordfeil, så kan være kondens/væske i vaskemaskinen som forårsaker jordfeil om den har blitt flytta mens det fortsatt var fuktighet/væske i maskinen. Om det faktisk er en jordfeil inne i maskinen, så er ikke det noe som bør få lov til å bli stående. Jordfeil er farlig.. 1 Lenke til kommentar
NothingForever Skrevet 22. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2014 Jeg tror knapt denne sikringen har slått seg av etter at jeg startet denne diskusjonstråden. Jeg har hatt lysene på kjøkkenet og i gangen utenfor permanent avslått under hele oppvasken den siste tiden, kan det hende at det kan forklare det hele? En "krypstrøm" fra taklampen(e), via oppvaskmaskinen, til jord? Og den fører til at jordfeilen registreres ved 2:08 eller 0:47 i oppvaskprogrammet? Ved 2:08 begynner vel kanskje oppvarmingen av vannet? Jeg oppdaget denne nyheten i fjor høst, og umiddelbart var jeg overbevist over at min oppvaskmaskin var en av de med produksjonsfeil.. Men det viste seg at mitt serienummer ikke var berørt. Kursen fra sikringsskapet til oppvaskmaskinen er nok den korteste kursen i huset - sikkert bare en drøy meter. Jeg har ikke mulighet til å følge kursen, kabelen fra stikkontakten går inn i et plastrør i veggen, også er sikringskapet rett utenfor den veggen.. Lenke til kommentar
NothingForever Skrevet 26. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2014 Det har vist seg at dette kun har vært et problem i vinter. Det har ikke skjedd siden min forrige post. Huset er et hus som står på påler (ingen kjeller). Det elektriske anlegget er jordet via et jordingsspyd, som er stukket ned i jorden/bakken under huset. Kan det tenkes at jordingen/jordingsspydet fungerer dårligere når det er kaldere i jorden/bakken under huset?? Det er nemlig den eneste forklaringen jeg kan ha, på at det kun skjer om vinteren, "når det er kaldt ute"; selv om forrige vinter ikke var enormt kald.. Lenke til kommentar
alexander.pettersson Skrevet 30. juli 2014 Del Skrevet 30. juli 2014 Hei NothingForever, har skumlest litt gjennom tråden her,og hvis jeg forstår det riktig, så er det kun når maskinen er koblet til en stikk at sikringer ryker!? Har vert borti nøyaktig slike tilfeller 2-3 ganger før ser du. De tilsvarende tilfellene har vært at oppvaskmaskiner, vaskermaskiner, o.l., har små lekasjer til jord (godt under 30mA). Når jording mangler, finner denne strømmen en annen vei (gidder ikke forklare hvordan, men for andre elektrikere der ute, så tenker jeg på stjernekobling uten jord, som da vill resultere i kortsluttning). Enkelt forklart, så har jeg vert borti at det rett og slett har manglet jording. Jeg har sett alt ifra jordet stikkontakt, der jording ligger løst bak, til jordet stikkontakt der jording ikke eksisterer i det hele tatt. Så en jordet stikkontakt er ingen garanti for at det er jording! Jeg ville ringt til en elektroinstallatør og bedt om å feilsøke jordfeilen (når den oppstår selvfølgelig), og be dem kontinuitetsmåle jording til den aktuelle stikkontakten. Mvh Elektriker Lenke til kommentar
anonympappkasse Skrevet 30. juli 2014 Del Skrevet 30. juli 2014 Det kan være varmeelementer i vaskemaskinen som kortslutter. Har også hvert borti at når kurs 1 ble slått på så røk kurs 2/jordfeilbryter pga magnetfelt eller noe sånt. Husker desverre ikke alle detaljene, men da må du få tak i en jordfeilbryter som tåler disse forstyrrelsene. Tviler på at du har dette problemet da det var snakk om en kurs med kun dataskjermer den gangen, og de trekker veldig mye i starten. Lenke til kommentar
alexander.pettersson Skrevet 30. juli 2014 Del Skrevet 30. juli 2014 Det kan være varmeelementer i vaskemaskinen som kortslutter. Har også hvert borti at når kurs 1 ble slått på så røk kurs 2/jordfeilbryter pga magnetfelt eller noe sånt. Husker desverre ikke alle detaljene, men da må du få tak i en jordfeilbryter som tåler disse forstyrrelsene. Tviler på at du har dette problemet da det var snakk om en kurs med kun dataskjermer den gangen, og de trekker veldig mye i starten. Det du snakker om kalles uharmoniske strømmer! Det er et kjent problem når det gjelder skjermer av ulike slag... Løses vanligvis med å velge jordfeilbeyter med 300mA utløserstrøm, eller med å bruke en last som jeg mener å huske skal være kapasitiv (mulig jeg husker feil, og den skal være induktiv). Lenke til kommentar
anonympappkasse Skrevet 30. juli 2014 Del Skrevet 30. juli 2014 Det kan være varmeelementer i vaskemaskinen som kortslutter. Har også hvert borti at når kurs 1 ble slått på så røk kurs 2/jordfeilbryter pga magnetfelt eller noe sånt. Husker desverre ikke alle detaljene, men da må du få tak i en jordfeilbryter som tåler disse forstyrrelsene. Tviler på at du har dette problemet da det var snakk om en kurs med kun dataskjermer den gangen, og de trekker veldig mye i starten. Det du snakker om kalles uharmoniske strømmer! Det er et kjent problem når det gjelder skjermer av ulike slag...Løses vanligvis med å velge jordfeilbeyter med 300mA utløserstrøm, eller med å bruke en last som jeg mener å huske skal være kapasitiv (mulig jeg husker feil, og den skal være induktiv). Stemmer! Husker vi klødde oss lenge i hode før vi fant ut at det var slik. Lenke til kommentar
NothingForever Skrevet 30. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2014 Men, er det noen som har en hypotese om hvorfor dette kun skjedde i vinter? Er det grunn til bekymring nå, når sikringen aldri slår ut på grunn av jordfeil? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå