Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Automatsikring slår seg av under maskinoppvask

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg et hus for en tid tilbake, bygget rundt 1970, med elektrisk anlegg fra den tiden. Det har antageligvis vært lagt inn en egen kurs for oppvaskmaskin i ettertid (antar 90-tallet), og en kurs for varmepumpe rundt 2010.

Noe av det første jeg gjorde var å få noen elektrikere til å oppgradere det elektriske anlegget. Det ble da bl.a. oppgradert fra skru- til automatsikringer, ny stigekabel på 19 kW, 3 fase, jordingsspyd, etc. Fra 1970 til 2013 for 40.000 kr på 2 dager (en god del veggkontakter er forsåvidt ikke jordet).

Oppvaskmaskinen er på en egen kurs, 15 A. Det som nå skjer er at den sikringen slår seg av midt under oppvasken. Den oppvaskmaskin-sikringen slår seg også gjerne av om jeg slår på/av et lys på kjøkkenet i løpet av . Disse lysene er på en helt annen kurs, men "fysisk nært" oppvaskmaskinen. Om jeg kobler oppvaskmaskinen på "kjøkken-kursen", som er 10 A, og som også gir strøm til lys og kjøleskap, så slår ikke oppvaskmaskinen seg av (hvertfall ikke så langt).

Jeg "klaget" på dette til elektrikerne som gjorde oppgraderingen, så det kom en her med multimeter og målte litt rundt omkring, og han mente det at det var oppvaskmaskinen som var moden for utskiftning, og at det må ha vært tilfeldig at sikringen slår seg av i det jeg slår lys av/på.

Jeg mener det må skje en slags kortslutning i det jeg slår lyset av/på nær oppvaskmaskinen - definitivt ikke overbelastning. Jeg antar det må være selve oppvaskmaskin-kursen som har et problem, og ikke oppvaskmaskinen. Er det noen elektrikere der ute som har noen innspill?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virker for meg som om du kanskje har en sikring som er tilkoblet mer en bare oppvaskmaskinen. Og at det da blir overbelastning.

Har du jordfeilbryter på kursen eller forankoblet jordfeilbryter? Går denne?

Dersom du har nyere sikringer med jordfeilbryter innebygd så har de fleste av disse en funksjon som gjør at man kan se om det er overbelastning eller jordfeil. Skal stå en bruksanvisning i skapet ditt. Som regel en klistre lapp på innsiden av døren.

Lenke til kommentar

Hei. Den aktuelle sikringen er av denne typen. Når sikringen har slått seg av vises det blått (om jeg husker riktig) i feltet mellom de to røde pilene, og det skal tolkes som jordfeil. Det er helt garantert kun én dobbel stikkontakt som kontrolleres av denne sikringen, og oppvaskmaskinen er altså koblet til den ene av de.

Men, jeg må ærlig talt innrømme at jeg ikke vet nok om elektrisitet. Om jeg har en "gammel" ujordet stikkontakt og ønsker å oppgradere disse til moderne, jordene kontakter, vil det isåfall kreve at elektrikerne også erstatter den gamle kabelen med en ny? Kan det hende at en tidligere eier av huse har lekt hobbyelektriker og montert en "jordet" stikkontakt for oppvaskmaskinen, uten at denne faktisk er jordet?

Virker for meg som om du kanskje har en sikring som er tilkoblet mer en bare oppvaskmaskinen. Og at det da blir overbelastning.

Dersom du har nyere sikringer med jordfeilbryter innebygd så har de fleste av disse en funksjon som gjør at man kan se om det er overbelastning eller jordfeil. Skal stå en bruksanvisning i skapet ditt. Som regel en klistre lapp på innsiden av døren.

Endret av NothingForever
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Har både 10 og 15 A automatene dine samme karakteristikk? Merket med A, B C eller D på automaten (A og D er normalt ikke brukt i boliger).

Lenke til kommentar

Det er typisk at når noen skifter fra skrusikringer til automatsikringer at de opplever at sikringen ryker oftere.

De gode gamle skrusikringene hadde en "seigere" utløsekarakteristikk og var mer unøyaktige enn dagens automatsikringer.

Når det er sagt, så trekker ikke en oppvaskmaskin så mye strøm, så du må finne ut hva annet som går på samme kurs.

Lenke til kommentar

God kveld, godtfolk. Har fått flere svar her enn jeg forventet, takker.

En rask oversikt over infoen angåene kursene:

1 PKPM2-20/2/B/003-A-OL Komfyr
2 PKPM2-10/2/B/003-A Gang/stue
3 PKPM2-10/2/B/003-A Kjøkken
4 PKPM2-15/2/C/003-A-OL Vaskemaskin/varmvannsbereder
5 PKPM2-10/2/B/003-A Entre/bad/vask/boder
6 PKPM2-10/2/B/003-A Soverom
7 PKPM2-15/2/B/003-A-OL Oppvaskmaskin
8 PKPM2-10/2/B/003-A Varmepumpe
9 Hovedbryter
10 Overspenningsvern

Karakteristikk hadde jeg ikke hørt om før nå, zanta, men jeg ser "B" på alle utenom kurs 4, vaskemaskin/varmtvannsbereder, som er "C".

Elektrikerne "advarte" meg om det du sier der, Twinflower, men jeg syns at det er rart at det kun er problemer på 15 A-kursen. På den kursen er det KUN oppvaskmaskin - ingenting annet. (Soveroms-sikringen har slått seg en gang eller to, da med både lys, varmeovner, PC og støvsuger for full maskin, det er vel ikke unormalt.)

Om jeg drar frem en skjøteledning og kjører oppvaskmaskinen på en av kontaktene som er på 10 A-kursen "Kjøkken", så blir det aldri problemer. På denne kursen er det også kjøleskap, samt diverse lys, kjøkkenvifte, radio (som ikke nødvendigvis er slått på mens jeg kjører oppvasken).

10 A = mye nok for kjøleskap og oppvaskmaskin

15 A = ikke nok for kun oppvaskmaskin

For meg virker det ut som om problemet er selve kurs nr. 7. Er dere enige?

Endret av NothingForever
Lenke til kommentar

Hei. Den aktuelle sikringen er av denne typen. Når sikringen har slått seg av vises det blått (om jeg husker riktig) i feltet mellom de to røde pilene, og det skal tolkes som jordfeil. Det er helt garantert kun én dobbel stikkontakt som kontrolleres av denne sikringen, og oppvaskmaskinen er altså koblet til den ene av de.

Men, jeg må ærlig talt innrømme at jeg ikke vet nok om elektrisitet. Om jeg har en "gammel" ujordet stikkontakt og ønsker å oppgradere disse til moderne, jordene kontakter, vil det isåfall kreve at elektrikerne også erstatter den gamle kabelen med en ny? Kan det hende at en tidligere eier av huse har lekt hobbyelektriker og montert en "jordet" stikkontakt for oppvaskmaskinen, uten at denne faktisk er jordet?

Dersom det vises ett "blått flagg" så er det jordfeil sikringen din har slått ut på. Dersom det er kun tilkoblet oppvaskmaskin, så er det nok desverre en feil på oppvaskmaskinen din. Elektrikeren kan fort måle om dette er tilfellet

• Liker 2
Lenke til kommentar

Når du plugger oppvaskmaskinen i kjøkkenkursen - er det en jorda stikkontakt? Er det en jorda skjøteledning? Er det jording på den kursen i det hele tatt?

Om svaret er nei på et av spørsmåla, så er det ikke rart at 10A-kursen ikke slår ut med antydning på jordfeil. Den har tross alt ingen jording. :)

Endret av Sleggefett
Lenke til kommentar

Når du plugger oppvaskmaskinen i kjøkkenkursen - er det en jorda stikkontakt? Er det en jorda skjøteledning? Er det jording på den kursen i det hele tatt?

Om svaret er nei på et av spørsmåla, så er det ikke rart at 10A-kursen ikke slår ut med antydning på jordfeil. Den har tross alt ingen jording. :)

Øh. Man trenger da ikke jording for å få jordfeil. Jordlederen er for å sikre mennesker mot farlige spenninger i tilfelle jordfeil.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Øh. Man trenger da ikke jording for å få jordfeil. Jordlederen er for å sikre mennesker mot farlige spenninger i tilfelle jordfeil.

Om jeg ikke husker feil må vel all/deler av strømmen ta en annen vei ut enn tilførselen for at det skal registreres jordfeil av automaten?

Lenke til kommentar

Om jeg ikke husker feil må vel all/deler av strømmen ta en annen vei ut enn tilførselen for at det skal registreres jordfeil av automaten?

Helt korrekt.

Men... den må ikke gå i jordlederen.

Hvis alle jordfeil kunne hadde vært strøm som gikk i jordlederen så hadde verden vært et fint sted :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Helt korrekt.

Hvis alle jordfeil kunne hadde vært strøm som gikk i jordlederen så hadde verden vært et fint sted :)

Sånn sett ja. Skal innrømme at det er en stund siden jeg lærte alt sammen, så er nok "litt" rusten.

Likevel, det kan være en løsning - at vaskemaskinen ikke har noen andre utveier for jordfeilen enn jordlederen, og dermed vil ikke kjøkkenkursen ryke. Eller?

Lenke til kommentar

Helt korrekt.

Sånn sett ja. Skal innrømme at det er en stund siden jeg lærte alt sammen, så er nok "litt" rusten.

Likevel, det kan være en løsning - at vaskemaskinen ikke har noen andre utveier for jordfeilen enn jordlederen, og dermed vil ikke kjøkkenkursen ryke. Eller?

Kunne vært mulig hvis vaskemaskinen var fullstendig isolert fra jord, ja. F.eks gummiføtter og ingen andre berøringspunkter mot jord enn jordlederen.

Hvis dette er tilfelle ville jordfeilvernet trippet straks noen kom borti den (med mindre de hadde på seg Crocs eller liknende)

Men siden oppvaskmaskinen slås av midt under oppvasken så tyder det på en overbelastning, uten at jeg tør å være skråsikker på noe som helst.

Lenke til kommentar

Kunne vært mulig hvis vaskemaskinen var fullstendig isolert fra jord, ja. F.eks gummiføtter og ingen andre berøringspunkter mot jord enn jordlederen.

Hvis dette er tilfelle ville jordfeilvernet trippet straks noen kom borti den (med mindre de hadde på seg Crocs eller liknende)

Men siden oppvaskmaskinen slås av midt under oppvasken så tyder det på en overbelastning, uten at jeg tør å være skråsikker på noe som helst.

Skal ikke se bort ifra at den har gummiføtter, er jo relativt vanlig med slikt for å skåne gulvet. Samme med at den ikke har andre berøringspunkter mot jord.

Slippers og crocs er jo også ganske vanlig, men selv om de ikke bruker den så kan jordfeilen ligge i en komponent i oppvaskmaskinen som først slåes på midt under oppvasken. Da vil den fungere fint frem til den aktuelle komponenten kobles inn. Nå har jeg riktignok ikke større kjennskap til innmaten i og virkemåten til en oppvaskmaskin enn andre, men høres forsåvidt logisk ut i mine ører.

Hvis det er overbelastning, hvorfor ryker da en 15A og ikke en 10A? Hvorfor indikerer vernet jordfeil og ikke overbelastning?

Sier ikke dette for å være kranglete(selv om det kanskje virker slik :p), sier det for å klargjøre hvorfor det kan være en jordfeil som slår ut på den ene kursen og ikke den andre, samt for å forfriske egen hukommelse. :)

Lenke til kommentar

Skal ikke se bort ifra at den har gummiføtter, er jo relativt vanlig med slikt for å skåne gulvet. Samme med at den ikke har andre berøringspunkter mot jord.

Slippers og crocs er jo også ganske vanlig, men selv om de ikke bruker den så kan jordfeilen ligge i en komponent i oppvaskmaskinen som først slåes på midt under oppvasken. Da vil den fungere fint frem til den aktuelle komponenten kobles inn. Nå har jeg riktignok ikke større kjennskap til innmaten i og virkemåten til en oppvaskmaskin enn andre, men høres forsåvidt logisk ut i mine ører.

Hvis det er overbelastning, hvorfor ryker da en 15A og ikke en 10A? Hvorfor indikerer vernet jordfeil og ikke overbelastning?

Sier ikke dette for å være kranglete(selv om det kanskje virker slik :p), sier det for å klargjøre hvorfor det kan være en jordfeil som slår ut på den ene kursen og ikke den andre, samt for å forfriske egen hukommelse. :)

Beklager, jeg hadde glemt deler av infoen som har fremkommet av tråden.

Jeg tenkte (litt) på det med komponenter som kan aktiveres senere i vaskingen, men kom ikke på noen. Ikke at jeg har noen stor kjennskap til vaskemaskiner, men saker som motor og pumper går jo stort sett ganske ofte.

Jeg ville kanskje prøvd å koble en lang skøyteledning til den aktuelle kursen og koblet maskinen direkte til kursen (og koblet fra det som opprinnelig gikk ut fra kursen).

På denne måten kan man eliminere feil på kabling (spiker borti faseleder?) og andre forbrukere etc.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte (litt) på det med komponenter som kan aktiveres senere i vaskingen, men kom ikke på noen. Ikke at jeg har noen stor kjennskap til vaskemaskiner, men saker som motor og pumper går jo stort sett ganske ofte.

Jeg ville kanskje prøvd å koble en lang skøyteledning til den aktuelle kursen og koblet maskinen direkte til kursen (og koblet fra det som opprinnelig gikk ut fra kursen).

På denne måten kan man eliminere feil på kabling (spiker borti faseleder?) og andre forbrukere etc.

Ja, motor og pumpe går stort sett hele tiden, men det kan være noe så lite som et relé som forårsaker jordfeilen, og dermed kan det være opppvaskmaskinen.

Hadde det vært feil kabling ville vel automaten slått ut uavhengig av oppvaskmaskinens program og tidsbruk, med mindre risting fører til feilen så klart. Samtidig, feil på kabelen burde elektrikeren ha oppdaget under feilsøking med megger/multimeter.

Men så klart, en kan jo prøve det. Ikke at det ville vært lovlig, da(så vidt jeg har skjønt) går kabelen direkte fra skapet til kontakten, og han må koble skjøteledninga direkte på jordskinna og i sikringa.

Lenke til kommentar

Ja, motor og pumpe går stort sett hele tiden, men det kan være noe så lite som et relé som forårsaker jordfeilen, og dermed kan det være opppvaskmaskinen.

Hadde det vært feil kabling ville vel automaten slått ut uavhengig av oppvaskmaskinens program og tidsbruk, med mindre risting fører til feilen så klart. Samtidig, feil på kabelen burde elektrikeren ha oppdaget under feilsøking med megger/multimeter.

Men så klart, en kan jo prøve det. Ikke at det ville vært lovlig, da(så vidt jeg har skjønt) går kabelen direkte fra skapet til kontakten, og han må koble skjøteledninga direkte på jordskinna og i sikringa.

Hvis feilen er inne i vaskemaskinen burde den trippe enhver kurs den var tilkoblet, enig?

Ellers er jeg enig i resonnementet ditt.

Og nei, han har neppe lov til å gjøre omkobling i sikringsskapet. Merk deg at jeg skrev at "jeg ville prøvd", ettersom jeg har lov ;)

Lenke til kommentar

Det er akkurat det jeg mener, Twinflower. Om det er en "intern kabelfeil" i selve maskinen, så mener jeg den burde få problemer uansett hvor den fikk strøm fra.

De 3-4 siste vaskene har forløpt helt uten problemer, da har den gått fra start til slutt uten at sikringen slår seg av. Forskjellen jeg gjør er at jeg lar alle lys fysisk nært oppvaskmaskinen være av mens maskinen går.

De gangene sikringen har slått seg av, når jeg da slår den på igjen så vil oppvaskmaskinen fortsette der den slapp. Hele vaskeprogrammet varer i 2:20, og det står helst 2:08 eller 0:47 på maskinen i det jeg slår sikringen på igjen. Tørkingen mener jeg starter ved 0:47.

Så, er det oppvaskmaskinen som er problemet? Og, hvor "farlig" er det å fortsette å bruke oppvaskmaskinen, mener dere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...