Unicornia Skrevet 6. mars 2014 Del Skrevet 6. mars 2014 Jeg lurer på hvor lang tid det tar før det akn være bruk for meg i en barnehage som (en slags) assistent? Trenger ikke mye lønn, vil heldst jobbe for å få erfaring og finne ut om det et det jeg vil bli. Er 14 (blir 15 i år), så kan jo ikke jobbe når jeg er på skolen, men i feriene hadde vert aktuelt når jeg blir stor nok Har jobbet en uke (37t) før, og har en i familien der. Vet det høred teit ut at jeg er 14 og sånn, men jeg forveneter ikke å kunne jobbe på noen år... Lenke til kommentar
Lasagne Skrevet 6. mars 2014 Del Skrevet 6. mars 2014 https://www.google.no/#q=aldersgrense+for+og+jobbe+i+barnehage Hei Det er ingen egne aldersgrenser for å arbeide i barnehage. Ungdom over 15 år kan ha arbeid som ikke er til skade for deres sikkerhet, helse, utvikling eller skolegang. Det betyr at du eksempelvis kan ta butikkarbeid og rydde- og vedlikeholdsarbeid i parker. Arbeidsgiveren må i hvert enkelt tilfelle ta standpunkt til om arbeidet kan være til skade for deg og plikter og gjøre det som er nødvendig for å ivareta din sikkerhet, helse og utvikling. Visse typer arbeid regnes som farlig, og er forbudt å utføre av personer under 18 år. Arbeidsgiveren din kan ikke sette deg til slikt arbeid. Du kan for eksempel ikke utføre arbeid hvor du kan bli utsatt for kreftfremkallende kjemikalier, ståling eller farlige maskiner. Det står en fullstendig oversikt i § 9 i forskrift om arbeid av barn og ungdom. Selv om arbeidet i utgangspunktet er forbudt, kan ungdom mellom 15 og 18 år i visse tilfeller likevel utføre arbeidet dersom det skjer som ledd i en yrkesrettet opplæring. Med hilsen Svartjenesten i Arbeidstilsynet i samarbeid med Ung.no Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå