CarolineSofie Skrevet 6. mars 2014 Del Skrevet 6. mars 2014 Heihei! Skal skrive en ganske kort og enkel essey ut i fra en oppgave jeg har fått på skolen i engelsken. Oppgaven min er å argumentere for/imot det at 16-åringer skal få lov til å kjøre bil. Noen som har noen bra argumenter eller meninger å komme med? Setter STOR pris på alle meninger, synsvinkler, argumenter og tanker!:-) Lenke til kommentar
Kronidioten Skrevet 6. mars 2014 Del Skrevet 6. mars 2014 Kan ikke komme på noen gode argumenter for at 16 åringer skal få lov til å kjøre bil. Når en kjører bil har man et stort ansvar hvilende på ens skuldrer, og jeg vil ikke si de fleste 16 åringer er klare for å kjøre bil alene når de er så unge selv om det garantert finnes unntak. Jeg tør nesten ikke å tenke på hvor høy forsikringspremien ville blitt med enda yngre sjåfører bak rattet enn de som er idag. Ikke for å være en douche, men finnes det virkelig noen gode grunner for å senke aldersgrensa for å kunne kjøre bil til 16 år? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 6. mars 2014 Del Skrevet 6. mars 2014 (endret) Det er bra fordi det er nyttig å kunne kjøre bil, det er kult, kan brukes til jobb, fleksibelt verktøy. Samtidig er det negativt fordi det er mange idioter der ute, men det er jo 18-åringer ofte også, så det har vel kanskje ikke så mye å si. Jeg sier kjør på! Ordningen de har i USA er jo fin, da har man lov til å bruke bilen til nytteting når man er 16, men ikke fylletaxi osv osv. Endret 6. mars 2014 av Bruker-182691 Lenke til kommentar
CarolineSofie Skrevet 6. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2014 (endret) Nei, er helt enig. Er også i mot å senke aldersgrensa, problemet mitt er å finne gode og konkrete arumenter for det, både for og mot. Endret 6. mars 2014 av CarolineSofie Lenke til kommentar
moby_duck Skrevet 6. mars 2014 Del Skrevet 6. mars 2014 Argumenter for er at noen (først og fremst 16- og 17-åringer) mener 16-åringer er like modne som 18-åringer. Ungdommer har ofte en del aktiviteter, og det er praktisk å kunne komme seg til trening og liknende uten at foreldre må kjøre. Antar det er lett å komme med motargumenter. Finn gjerne fram litt statistikk på dødsfall i trafikken som viser antall ulykker i hver aldersgruppe. Lenke til kommentar
CarolineSofie Skrevet 6. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2014 Det er bra fordi det er nyttig å kunne kjøre bil, det er kult, kan brukes til jobb, fleksibelt verktøy. Samtidig er det negativt fordi det er mange idioter der ute, men det er jo 18-åringer ofte også, så det har vel kanskje ikke så mye å si. Jeg sier kjør på! Ordningen de har i USA er jo fin, da har man lov til å bruke bilen til nytteting når man er 16, men ikke fylletaxi osv osv. Tusen takk! Mye bra her jeg kan gå ut ifra, selv om jeg egentlig er uenig i at 16-åringer faktisk skal få kjøre bil:) Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 6. mars 2014 Del Skrevet 6. mars 2014 Det er bra fordi det er nyttig å kunne kjøre bil, det er kult, kan brukes til jobb, fleksibelt verktøy. Samtidig er det negativt fordi det er mange idioter der ute, men det er jo 18-åringer ofte også, så det har vel kanskje ikke så mye å si. Jeg sier kjør på! Ordningen de har i USA er jo fin, da har man lov til å bruke bilen til nytteting når man er 16, men ikke fylletaxi osv osv. Tusen takk! Mye bra her jeg kan gå ut ifra, selv om jeg egentlig er uenig i at 16-åringer faktisk skal få kjøre bil:) Det er fullt lov å være uenig! Selv hadde jeg hatt stor nytte av å kunne kjørt bil som 17-åring, for å komme meg hjem fra internatskole, men slik gikk det nå ikke. Å kjøre bil er ikke rocket-science, og jeg ser for meg at jeg ville vært like flink da som nå, hadde jeg begynt tidlig ville jeg uansett vært mye flinkere nå også! Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 6. mars 2014 Del Skrevet 6. mars 2014 Å argumentere mot at 16 åringar skal få kjøyre er ikkje så vanskelig, er eigentleg berre å henvise til ulykkesstatistikken. Men for å nemne nokon argument som er for: -Enkelte 16 åringar er modne nok til å kjøyre bil og bør derfor ha rett på å bli vurdert på induviduellt grunnlag og ikkje nekta førarkort berre fordi dei er født på eit bestemt årstall. -Det kan være behov for at 16 åringar kan kjøyre sjølv i områder der det er dårlig utbyggd kollektivtilbud. -Å ikkje være avhengig av buss vil muliggjere at 16 åringar i større grad kan gå ut i arbeidslivet etter ungdomsskulen. -Yngre bilførarar har betre reaksjonsevne enn eldre bilførarar (her kan du argumentere at dette gjer opp for dårlig vurderingsevne og kjøyreerfaring). -Sidan 16 åringar er modne nok til å få kjøyre moped og traktor i trafikken så burde det ikkje være nokon stor forskjell på det og vanlig personbil. Lenke til kommentar
Kronidioten Skrevet 6. mars 2014 Del Skrevet 6. mars 2014 En fordel er at det mest sannsynlig ville blitt mange færre mopeder ute på veiene som har en fartsbegrensning på 45 kilometer i timen. Mopeder skaper mange livsfarlige situasjoner uten tvil. Men hvordan 16 åringer skal ha råd til å eie bil og betale for vedlikehold og bensin er et helt annet spørsmål. Lenke til kommentar
moby_duck Skrevet 6. mars 2014 Del Skrevet 6. mars 2014 En fordel er at det mest sannsynlig ville blitt mange færre mopeder ute på veiene som har en fartsbegrensning på 45 kilometer i timen. Mopeder skaper mange livsfarlige situasjoner uten tvil. Men hvordan 16 åringer skal ha råd til å eie bil og betale for vedlikehold og bensin er et helt annet spørsmål. De låner foreldrenes bil...? Lenke til kommentar
Skosåle Skrevet 6. mars 2014 Del Skrevet 6. mars 2014 (endret) Det at det er lett å kjøre bil har ingen ting med saken å gjøre.En 10-åring kan lære å kjøre med manuelt gir for den saks skyld. Den største grunnen til at grensen er på 18 år er at som 18-åring eller yngre så har man en svært svært redusert evne til å tenke konsekvenser. Jeg skal være ærlig å si at jeg har kjørt som en forbanna idiot i over 5 år nå, å det er først nå i det siste året at jeg har begynt å ta det litt mer rolig, fordi jeg tenker mer og mer på konsekvenser. Jeg skulle ikke hatt lappen da jeg var 18 å jeg skulle hvertfall ikke hatt den før! Det har også vært 3-4 ganger da det bare er flaks som gjorde at jeg ikke kjørte meg ihjel. Å tro meg, jeg er ikke et isolert tilfelle.Det er nok ingen voksne personer som noen gang ville gitt lappen til yngre personer enn 18, da er det isåfall noe seriøst galt med de. Endret 6. mars 2014 av Kjetil_90 1 Lenke til kommentar
Kronidioten Skrevet 6. mars 2014 Del Skrevet 6. mars 2014 En fordel er at det mest sannsynlig ville blitt mange færre mopeder ute på veiene som har en fartsbegrensning på 45 kilometer i timen. Mopeder skaper mange livsfarlige situasjoner uten tvil. Men hvordan 16 åringer skal ha råd til å eie bil og betale for vedlikehold og bensin er et helt annet spørsmål. De låner foreldrenes bil...? Joa, det er jo en mulighet. Men jeg ville ikke lånt bort min bil til en 16 åring. Og skal en 16 åring bruke bilen til jobb og skole vil det vanligvis ikke være mulig å låne foreldrenes bil fordi den mest sannsynlig er med en av dem på jobb. Lenke til kommentar
moby_duck Skrevet 6. mars 2014 Del Skrevet 6. mars 2014 Uten å starte en debatt om emnet, så må det sies at alder ikke er det eneste som har noe å si. Mormoren min er 65 og kjører som en idiot. Burde vært mer enn bare aldersgrense og krav om én oppkjøring for å ha førerkort. Lenke til kommentar
CirkA7 Skrevet 6. mars 2014 Del Skrevet 6. mars 2014 Da jeg var på den alderen synes jeg selvfølgelig at sekstenåringer skulle få kunne kjøre bil. Nå er jeg 25 og mener sterkt at de ikke bør justere alderen ned til seksten. Med det sagt er det en stor urettferd det året man fyller 16 (moped), 18(bil, byn) og 20 (tjueårssteder). Noen er født i januar, mens andre er født i desember. Hvor stor er egentlig forskjellen på disse personene? De har kanskje gått i samme klasse siden de begynte på skolen og det er ikke noe forskjell i hvordan de vurderer konsekvenser etc.. Jeg mener at man burde kunne gjøre ting som har en viss aldersgrense det samme året en blir så gammel som aldersbegrensningene tilsier. Jeg er desemberbarn og vet hvor jævlig kjipt det er når bestekompisene dine er født tidlig på året. Lenke til kommentar
Kronidioten Skrevet 6. mars 2014 Del Skrevet 6. mars 2014 Tenk på hvor lang ventetiden på oppkjøring ville vært i januar hvis alle som fyller 18 samme året kan ta lappen på samme tid. Lenke til kommentar
CirkA7 Skrevet 6. mars 2014 Del Skrevet 6. mars 2014 Tenk på hvor lang ventetiden på oppkjøring ville vært i januar hvis alle som fyller 18 samme året kan ta lappen på samme tid. Ville det ikke bare vært fair? Om å gjøre å være tidlig ute Lenke til kommentar
Kronidioten Skrevet 6. mars 2014 Del Skrevet 6. mars 2014 Joda, det er jo greit rettferdig det egentlig. Jeg er egentlig bare glad jeg er ferdig med lappen, selv om jeg hadde det ganske moro i noen av kjøretimene. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 7. mars 2014 Del Skrevet 7. mars 2014 Noen er født i januar, mens andre er født i desember. Hvor stor er egentlig forskjellen på disse personene? De har kanskje gått i samme klasse siden de begynte på skolen og det er ikke noe forskjell i hvordan de vurderer konsekvenser etc.. Det er jo nesten eit heilt år i forskjell på nokon som er født i januar og ein som er født i desember det same året. I denne aldersgruppa så er eit heilt år ein ganske betydelig forskjell, tenk berre forskjellen på oppførselen til ein typisk 15 åring og ein typisk 16 åring og ein typisk 17 åring. Etterkvart som ein blir eldre så vil aldersforskjellen merkast mykje mindre. Konsekvensvurdering kjem med alder og modenheit, dette er ikkje tillærte eigenskapar. Så sjølv om ein har gått i same klasse med nokon som er ein del eldre slik at både elevane sjølv og samfunnet rundt tenker på dei som javngammle så er det forskjell. Også i undervisningssamanheng så er det forskjell, dei som er født i desember har andre forutsettningar for å lære pensum. Men i tillegg så er det sjølvsagt også store individuelle forskjeller, og den største svakheita med systemet i dag er at modenheita til enkeltpersonane ikkje blir tatt hensyn til. Det finnes 16 åringer som vil være skikka til å kjøyre bil, og det finnes 25 åringer som endå ikkje er modne nok til å få ta lappen. Så i ein idieéll verden så hadde ein ikkje sett på alderen til personen i det heile tatt, men kun basert seg på ein test som viser om personen er skikka til å kjøyre eller ikkje. Men dersom eg skal sjå inn i krystallkula så trur eg at aldersgrensa for å kjøyre bil vil bli redusert i løpet av dei kommande åra. Teknologiutviklinga på bilfronten går raskt, så om eit par år så treng ikkje samfunnet lenger å ha tillitt til at 16 åringen er kompetent til å kjøyre bil sidan ein då kan ha tekniske innrettninger som dobbeltsjekker vurderingane som føraren gjer. I fyrste omgong blir dette systemer som "sladdrer" enten direkte via internett eller via ein logg på alle feil som føraren gjer, enten det er å kjøyre utan bilbelte, eller å ha for høg fart eller å holde for lav avstand til bilen foran. I neste omgang blir det i form av systemer som aktivt griper inn for å hindre ulykker, som med automatisk nødbrems, osv. Og når bilane blir heil autonome så vil det nok bli (omtrent) ulovlig å føre bil manuelt. Lenke til kommentar
CarolineSofie Skrevet 7. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2014 Takker for alle svar!:-) Må si dere hadde mange gode tanker og argumenter å komme med. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 8. mars 2014 Del Skrevet 8. mars 2014 Jeg vet ikke om du kan bruke dette, men kjører på uansett. Jeg er nå 16 om noen uker. Jeg skal ikke ha moped eller lett-mc, da jeg ikke har økonomien til å drifte en eller å kjøpe den bilen jeg vil når jeg blir 18. Jeg har alltid vært interessert i bil og motor, helt siden jeg var knøtt. Men om du spør meg om jeg ville ha senket aldersgrensen for bil nå, no waay! For å være helt ærlig tror jeg at jeg kommer til å ende opp i en grøft om to måneder, og det er ikke fordi jeg ikke tror jeg ikke klarer å kjøre bil, men konsekvenstenking. Jeg er en person som har en tendens til å tøye strikken, helt til man plutselig står der en dag, uten bil og uten lappen. Men er det noe jeg tenker på, er det at man kan dra med seg flere i døden bak rattet. Jeg tror jeg vil trenge et eller to år til, for å alltid kunne tenke "hva skjer hvis". Jeg ville nok ikke vært den farligste sjåføren, for det finnes 16-åringer man ville tro at var 6 i hodet. Det er alltid de som er helt psyko i hodet sitt, og de kan et ofte eldre enn 16. Hadde det vært opp til meg, hadde jeg muligens senket den til 17 eller fortsatt med 18. Og tro meg, bil er min største lidenskap. Men å sette opp aldersgrensen, nei. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå